X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

Kodeks cywilny 2017 PLUS - zbiór przepisów
-27%
+ do schowka
79.00 zł
57.67 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 21.33 zł
Cena katalogowa: 79.00 zł
Dostępność: 24h
KSIĄŻKA
Wydawca: Wolters Kluwer
Rok wydania: 2017
Miejsce wydania: 1
Stron: 1936
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter


Szczególnie polecamy




Kukuczka

Kukuczka
Dariusz Kortko
Marcin Pietraszewski
Warszawa 2016


Food pharmacy

Food Pharmacy
Lina Nertby Aurell, Mia Clase
Kraków 2017


Sztuka zwycięstwa

Sztuka zwycięstwa
Phil Knight
 
Poznań 2016


Hygge. Klucz do szczęścia

Hygge. Klucz do szczęścia
Meik Wiking
Warszawa 2016


Dekalog księdza Jana Kaczkowskiego

Dekalog księdza Jana Kaczkowskiego +CD
Jan Kaczkowski,
Katarzyna Szkarpetowska
 
Kraków 2017


Pani Einstein

Pani Einstein
Marie Benedict
 
Kraków 2017


Od oddechu do oddechu

Od oddechu do oddechu
Wojciech Młynarski
  Warszawa 2017

Dobranoc Auschwitz

Dobranoc Auschwitz
Aleksandra Wójcik
Maciej Zdziarski
Kraków 2017

Pokaz

49.09 zł

Rabat: 8.66 zł
Cena katalogowa: 57.75 zł
Produkt niedostępny

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Ciało zmartwychwstałe w myśli patrystycznej przełomu II i III wieku

Wydawca: Wydawnictwo KUL
Rok wydania: 2010
Miejsce wydania: Lublin
Stron: 770
Format: B5
Oprawa: twarda
ISBN: 9788377020685

Opis:

Ciało zmartwychwstałe w myśli patrystycznej przełomu II i III wieku

W niniejszym opracowaniu próbowałem porównawczo zestawić poglądy na temat ciała zmartwychwstałego, prezentowane przez autorów wczesnochrześcijańskich działających na przełomie II i III wieku, w  okresie ożywionej polemiki przeciw pogańskim i wewnątrzchrześcijańskim adwersarzom prawdy o powrocie ludzkiego ciała do życia, której świadectwem są powstałe wówczas traktaty rezurekcyjne lub duże fragmenty dzieł teologicznych tej kwestii poświecone. Wprawdzie problematyka centralna dla podjętego tematu, czyli zagadnienie charakterystyki i  losów ciała zmartwychwstałego oraz jego relacji do ciała ziemskiego, którym to kwestiom były podporządkowane inne rozważania zawarte w tej monografii, nie zajmowała pierwszego miejsca we wspomnianej literaturze o  zmartwychwstaniu, skupiającej się na jego uzasadnieniu i obronie, to pozwala wnioskować, że nie tylko Orygenes podejmował w szerszy sposób kwestię statusu ciała zmartwychwstałego - chociaż pisał w tym czasie na ten temat najwięcej i w sposób najbardziej twórczy, a zarazem kontrowersyjny - ale również pozostali badani autorzy mieli o kształcie zmartwychwstałego ciała więcej do powiedzenia niż dotąd sadzono. (z Zakończenia)


Spis treści

Wstęp

Rozdział I
Rozwój nauki o ciele zmartwychwstałym do końca II wieku

1. Biblijna koncepcja ciała i zmartwychwstania człowieka
A. Terminologia biblijna dotycząca ciała
a) W Starym Testamencie
b) W Nowym Testamencie
B. Kształtowanie się wiary w cielesne zmartwychwstanie w księgach Pisma świętego
a) W tekstach starotestamentalnych
b) W tekstach nowotestamentalnych
2. Tematyka powrotu człowieka do życia w pozakanonicznej literaturze apokryficznej
A. W apokryfach Starego Testamentu
B. W apokryfach Nowego Testamentu
3. Starożytne kierunki filozoficzne a wczesnochrześcijańska koncepcja ciała i jego zmartwychwstania
A. Nurt platoński
B. Nurt stoicki
4. Poglądy rezurekcyjne Ojców Apostolskich i apologetów
A. W pismach Ojców Apostolskich
a) Didache - zmartwychwstanie umarłych jako znak paruzji
b) Klemens Rzymski - pierwsza próba połączenia argumentacji biblijnej i pozabiblijnej za zmartwychwstaniem ciała
c) Ignacy z Antiochii i Polikarp ze Smyrny - antydoketystyczna obrona realności zmartwychwstałego ciała Chrystusa
d) Homilia z II w. (2 List Klemensa Rzymskiego), Pasterz Hermasa i List Pseudo-Barnaby - inkarnacyjne uwarunkowanie zmartwychwstania i  argumentacja moralna
e) Homilia paschalna Melitona z Sardes - zmartwychwstanie Chrystusa w ciele znakiem Jego boskości
f) Hipolit - zmartwychwstały człowiek podobny do aniołów, z ciałem odmłodzonym i niezniszczalnym
B. W pismach apologetów
a) Justyn - ciało ogarnięte przez nieśmiertelność, niecierpiętliwość i niezniszczalność
b) Minucjusz Feliks, Teofil z Antiochii, Tacjan Syryjczyk - powrót do życia tego samego ciała dzięki wszechmocy Bożej
C. Klemens Aleksandryjski - prawdziwe piękno ciała zmartwychwstałego


Rozdział II
Polemiczny kontekst teologii ciała zmartwychwstałego na przełomie II i III wieku

1. Pogańskie zarzuty wobec chrześcijańskiej wiary w zmartwychwstanie ciała
2. Wątpliwości dotyczące zmartwychwstania ciała w środowisku chrześcijańskim
3. Gnostycka koncepcja ciała ludzkiego i krytyka cielesnego zmartwychwstania
4. Millenaryzm - eschatologiczny materializm i doktryna o pierwszym zmartwychwstaniu


Rozdział III
Podstawowa terminologia patrystyczna przełomu II i III wieku dotycząca ciała i zmartwychwstania

1. νεκρ?ς/mortuus
2. σ?ρξ/caro i σωμα/corpus oraz terminy pokrewne
A. W dziele Pseudo-Justyna
B. W pismach Atenagorasa
C. W pismach Ireneusza
D. W pismach Tertuliana
E. W pismach Orygenesa
3. αν?στασις/resurrectio i terminy pokrewne
A. W dziele Pseudo-Justyna
B. W pismach Atenagorasa
C. W pismach Ireneusza
D. W pismach Tertuliana
E. W pismach Orygenesa


Rozdział IV
Miejsce ciała ziemskiego i zmartwychwstałego w strukturze człowieka

1. Stanowisko Pseudo-Justyna: człowiek cielesny, ukształtowany na obraz Boży, złożony z duszy i ciała
2. Stanowisko Atenagorasa: natura ludzka to jedna istota żywa zbudowana z dwóch składników
3. Stanowisko Ireneusza: doskonały człowiek to ciało ukształtowane na obraz Boży, zjednoczone z duszą, która przyjęła Ducha Ojca
A. Ciało jako konieczny element i podstawa substancjalna bytu ludzkiego
B. Ciało ukształtowane na obraz Boży
4. Stanowisko Tertuliana: człowiek jako rodzaj spinki łączącej dwie substancje: duszę i ciało
A. Człowiek jest przede wszystkim ciałem
B. Ukształtowane ciało jako obraz Boży
5. Stanowisko Orygenesa: ciało w cieniu duszy
A. Ciało podporządkowane duszy i podlegające zmianom, ale stanowiące nieodłączny atrybut bytów stworzonych
B. Ciało nie jest obrazem Bożym


Rozdział V
Uzasadnienie zmartwychwstania ciała

1. Stanowisko Pseudo-Justyna: zmartwychwstanie ciała ziemskiego możliwe i godne Boga
A. Argumentacja filozoficzna i biblijno-teologiczna
B. Kwestia rozumienia Pawłowego zdania „Ciało i krew nie odziedziczą Królestwa Bożego" (1 Kor 15, 50)
2. Stanowisko Atenagorasa: filozoficzne uzasadnienie możliwości i konieczności zmartwychwstania ziemskiego ciała
3. Stanowisko Ireneusza: antygnostycka obrona zmartwychwstania ciała jako podstawy substancjalnej bytu ludzkiego
A. Przesłanki biblijno-teologiczne
B. Moralna i ontyczna interpretacja 1 Kor 15, 50
4. Stanowisko Tertuliana: dominacja argumentów teologicznych: wszechmoc Boża, godność stworzonego ciała, konieczność powstania na sąd
A. Argumentacja teologiczna i egzemplifikacja biblijna
B. Interpretacja dwuznacznych tekstów Pawłowych
5. Stanowisko Orygenesa: próba połączenia filozoficznego i teologicznego uzasadnienia cielesnego zmartwychwstania
A. Argumentacja filozoficzno-teologiczna
B. Argumentacja biblijno-teologiczna
C. Interpretacja Pawłowego tekstu 1 Kor 15, 50


Rozdział VI
Zmartwychwstałe ciało Chrystusa

1. Stanowisko Pseudo-Justyna: Chrystus zmartwychwstał w ciele, w jakim był na ziemi
2. Stanowisko Atenagorasa: milczenie o zmartwychwstaniu Chrystusa
3. Stanowisko Ireneusza: Chrystus zmartwychwstał w substancji ciała, otoczonego ojcowskim światłem
4. Stanowisko Tertuliana: w Chrystusie zmartwychwstało ciało, w którym się narodził, ale już nieśmiertelne
5. Stanowisko Orygenesa: zmartwychwstałe ciało Chrystusa mogące dostosować się do ziemskiej i niebiańskiej rzeczywistości


Rozdział VII
Relacja ciała do duszy w okresie przejściowym między śmiercią a zmartwychwstaniem

1. Stanowisko Pesudo-Justyna: po odejściu duszy nie ma ciała
2. Stanowisko Atenagorasa: sen duszy - kompletny rozkład ciała
3. Stanowisko Ireneusza: ciała sprawiedliwych przebywają w ziemi do pierwszego zmartwychwstania, ciała grzeszników - do ostatecznego zmartwychwstania i dnia sądu
4. Stanowisko Tertuliana: dusza otrzymująca wstępną odpłatę w otchłani, ciało pożarte przez ziemię i spoczywające we śnie
5. Stanowisko Orygenesa: rozkład ziemskiego ciała i cielesny „wehikuł" (?χημα) duszy


Rozdział VIII
Czas i sposób cielesnego zmartwychwstania

1. Stanowisko Pseudo-Justyna: przywrócenie ciała do pierwotnego stanu w nieokreślonej przyszłości
2. Stanowisko Atenagorasa: ponowne połączenie cząstek ciała w nieodległej przyszłości
3. Stanowisko Ireneusza: cielesne zmartwychwstanie sprawiedliwych i grzeszników rozdzielone królestwem millenarystycznym
4. Stanowisko Tertuliana: powrót ziemskiego ciała do życia i jego przemiana wpisane w millenaryzm
5. Stanowisko Orygenesa: daleko idąca przemiana cech ciała w nieznanej przyszłości
A. Czas zmartwychwstania
B. Sposób zmartwychwstania


Rozdział IX
Kwestia tożsamości ciała zmartwychwstałego z ziemskim oraz integralności ciała po zmartwychwstaniu

1. Stanowisko Pseudo-Justyna: ciało o tej samej postaci jak pierwotne
2. Stanowisko Atenagorasa: te same cząstki i budowa tych samych ludzi zgodna z ich własną naturą
3. Stanowisko Ireneusza: ta sama substancja i materia, te same członki ciała
4. Stanowisko Tertuliana: ciało wszelkie, to samo i nienaruszone
5. Stanowisko Orygenesa: ta sama substancja ciała (σ?μα), ale nie te same cielesne składniki (σ?ρξ)
A. Zmienność i niezmienność materialnej substancji cielesnej
B. Niezmienna forma cielesnej tożsamości (ε?δος σωματικ?ν)
a kwestia relacji ciała zmartwychwstałego do ziemskiego
C. Czy ciało w ziemskiej postaci (σ?ρξ) zmartwychwstanie?
D. Problem integralności i wyglądu zmartwychwstałego ciała


Rozdział X
Przymioty ciała zmartwychwstałego i jego dalsze losy

1. Stanowisko Pseudo-Justyna: ciało nienaruszone
2. Stanowisko Atenagorasa: ciało niezniszczalne
3. Stanowisko Ireneusza: ciało ziemskie przyjmujące jakość Ducha i ukształtowane na podobieństwo Syna
4. Stanowisko Tertuliana: ciało ziemskie, ale przemienione na nieskazitelne i nieśmiertelne, podobne do odzienia anielskiego
5. Stanowisko Orygenesa: ciało wyposażone w nowe duchowe jakości
A. Charakterystyka zmartwychwstałych ciał sprawiedliwych i grzeszników
a) Cechy ciała wspólne dla wszystkich zmartwychwstałych: nieśmiertelność i niezniszczalność oraz niewidoczność
b) Cechy ciał zbawionych: eteryczność oraz świetlistość i czystość
c) Cechy ciał grzeszników: eteryczność skażona ciężkością i ciemnością
d) Możliwość finalnej przemiany ciał grzeszników i ich ostateczne cechy
B. Czy Orygenes sądził, że wszelkie ciało ostatecznie zaniknie?

Zakończenie - bilans podobieństw i różnic

Wykaz skrótów
Bibliografia
Indeks cytatów biblijnych
Indeks cytatów patrystycznych
Indeks cytatów z pism apokryficznych
Indeks cytatów z pism gnostyckich
Indeks cytatów z literatury starożytnej
Summary
Table of Contents

Klienci, którzy kupili Ciało zmartwychwstałe w myśli patrystycznej … wybrali również:

Knabit Leon - Czy Pan Bóg ma rudego kota?. Przewodnik po wierze dla najmłodszych
-29%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Knabit Leon
Wydawca: eSPe
Rok wydania: 2016
Miejsce wydania: 8
Stron: 32
17.90 zł
12.71 zł
Dodaj do koszyka
Alexander Eben - Dowód. Prawdziwa historia neurochirurga, który przekroczył granicę śmierci i odkrył niebo
-35%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Alexander Eben
Wydawca: ZNAK
Rok wydania: 2013
Miejsce wydania: 8
Stron: 256
29.90 zł
19.43 zł
Dodaj do koszyka
Kopiec Piotr - Konsumpcjonizm. Perspektywa protestanckiej koncepcji człowieka i społeczeństwa
-15%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Kopiec Piotr
Wydawca: Wydawnictwo KUL
Rok wydania: 2016
Miejsce wydania: 11
Stron: 388
45.00 zł
38.25 zł
Dodaj do koszyka
Pismo Święte Nowego Testamentu
+ do schowka
KSIĄŻKA
Wydawca: Pallottinum
Rok wydania: 2014
Miejsce wydania: 3
Stron: 890
16.50 zł
Dodaj do koszyka
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Ciało zmartwychwstałe w myśli patrystycznej przełomu II i III wieku - ks. Szram Mariusz
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Religia. Religioznawstwo » Teologia. Wiara
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax +81 537 65 10