X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

Kodeks cywilny 2017 PLUS - zbiór przepisów
-27%
+ do schowka
79.00 zł
57.67 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 21.33 zł
Cena katalogowa: 79.00 zł
Dostępność: 24h
KSIĄŻKA
Wydawca: Wolters Kluwer
Rok wydania: 2017
Miejsce wydania: 1
Stron: 1936
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter


Szczególnie polecamy




Kukuczka

Kukuczka
Dariusz Kortko
Marcin Pietraszewski
Warszawa 2016


Food pharmacy

Food Pharmacy
Lina Nertby Aurell, Mia Clase
Kraków 2017


Sztuka zwycięstwa

Sztuka zwycięstwa
Phil Knight
 
Poznań 2016


Hygge. Klucz do szczęścia

Hygge. Klucz do szczęścia
Meik Wiking
Warszawa 2016


Dekalog księdza Jana Kaczkowskiego

Dekalog księdza Jana Kaczkowskiego +CD
Jan Kaczkowski,
Katarzyna Szkarpetowska
 
Kraków 2017


Pani Einstein

Pani Einstein
Marie Benedict
 
Kraków 2017


Od oddechu do oddechu

Od oddechu do oddechu
Wojciech Młynarski
  Warszawa 2017

Dobranoc Auschwitz

Dobranoc Auschwitz
Aleksandra Wójcik
Maciej Zdziarski
Kraków 2017

Pokaz

27.55 zł

Rabat: 6.05 zł
Cena katalogowa: 33.60 zł
Produkt niedostępny

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Demokracja nieformalna

Wydawca: Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk
Rok wydania: 2004
Wydanie: 1
Miejsce wydania: Warszawa
Stron: 284
Format: B5
ISBN: 83-88490-54-0

Opis:

 Z przedmowy do książki:
     "Demokracja nieformalna to system reguł, które rządzą polityką postkomunistyczną. Daleko im do formalnych reguł konstytucji, ale świat, który się z nich wyłania, to nie tylko ciche układy w gabinetach polityków. Politycy rzeczywiście podporządkowują się różnym nieformalnym, pozaprawnym regułom. 
     W państwach Europy Środkowej rzeczywiste reguły polityki mają swoje źródło w sposobie odchodzenia tych krajów od komunizmu. Nierewolucyjny bowiem charakter zmiany ustroju sprawił, że zasadniczą kwestią stało się rozpoznanie reguł obowiązujących w nowym porządku ustrojowym. Dlatego reguły polityki są podporządkowane regule, która podaje kryteria przynależności danej reguły do nowego ładu (reguła uznania), a ona z kolei zależy co do treści od sposobu zmiany ustroju. 
     Twierdzę, że polska droga odejścia od komunizmu polegająca na częściowym poszanowaniu porozumienia z komunistami, a częściowym zerwaniu umów Okrągłego Stołu dała początek paradoksalnej janusowej regule uznania. Mówi ona, że regułą polityki jest tylko taka reguła, która współtworzy system reguł demokratycznego państwa i równocześnie uznaje stare reguły ustroju komunistycznego za przynajmniej częściowo obowiązujące.
     Reguła uznania akceptuje zatem tylko te reguły, które są oparte na założeniu zasadniczego braku tożsamości PRL i III Rzeczypospolitej, odrzucając reguły antyreformatorskie, ale z drugiej jednak strony uznaje ważność części starych reguł i pozwala siłom starego reżimu mieć wpływ, większy lub mniejszy, na nowe reguły. 
     Reguła janusowa nie jest tylko regułą przejścia od komunizmu do demokracji w wąskim rozumieniu tego procesu (transition). Dowodząc tego, analizuję praktykę radzenia sobie z regułami odziedziczonymi po poprzednim reżimie i ich konsekwencjami (ukaranie zbrodni komunistycznych, przejęcie majątku byłej PZPR, rehabilitacja osób niesłusznie skazanych, lustracja), by udowodnić, że regułą janusową rzeczywiście kieruje się najbardziej podatna na nią sfera polityki. Idę jednak dalej i pokazuję, że regule janusowej poddana jest również sfera pozornie nie mająca wiele wspólnego ze stosunkiem do komunizmu - sfera dystrybucji władzy między organami państwa.
     Istotą liberalnej, czyli konstytucyjnej demokracji jest podejmowanie decyzji zgodnie z wcześniej demokratycznie przyjętymi regułami (procedurami), najczęściej zawartymi w prawie. W tej książce mam zamiar wykazać, że takie rozumienie demokracji jest oparte na nie dającej się utrzymać fikcji, że polityka może i powinna kierować się sformalizowanymi regułami, najlepiej skodyfikowanymi w prawie pozytywnym.  To dzięki tym neutralnym procedurom obywatele zasadniczo różniący się przekonaniami i interesami dochodzą do powszechnie obowiązujących, akceptowalnych dla wszystkich decyzji. Naruszanie neutralności procedur przez personel administrujących nimi instytucji przez ich wykorzystywanie do partykularnych interesów jest największą zbrodnią wobec konstytucyjnej demokracji, gdyż podważa jej sens istnienia. Jeżeli rezultat procedury zależy od tego, kto ją stosuje, polityka staje się wojną wszystkich ze wszystkimi, wojną o instytucje.
     Istotą polskich (i nie tylko) problemów - z przepaścią między formalnym zdefiniowaniem celów i zasad działania instytucji a ich rzeczywistym funkcjonowaniem - nie jest korupcja (wykorzystywanie do partykularnych celów z naruszeniem formalnych zasad). Korupcja jest bowiem tylko przykładem - bardzo drastycznym i dlatego łatwym do uchwycenia - szerszego zjawiska zwycięstwa reguł nieformalnych nad regułami formalnymi polityki, obecnego we wszystkich demokracjach konstytucyjnych, ale szczególnie silnego w krajach bez długoletniej tradycji rządów konstytucyjnych.
     Polskie instytucje demokratyczne, które działają według takich samych formalnych zasad jak w krajach Zachodu, prowadzą do stanów zupełnie nie mieszczących się w "standardach europejskich".
     W państwach Europy Środkowej rzeczywiste reguły polityki mają swoje źródło w sposobie odchodzenia tych krajów od komunizmu.   Analiza odmiennych sposobów radzenia sobie z dziedzictwem komunizmu i odmiennych  zasad dystrybucji władzy w Polsce, Czechach i na Węgrzech pokazuje, że drogi obrane w 1989 roku do dziś tłumaczą różnice w polityce tych krajów.

Spis treści

Wprowadzenie
Rozdział pierwszy
W poszukiwaniu reguł życia politycznego w krajach Europy Środkowej
     I. Konstytucjonalizm i mit stałości znaczenia reguły
          1. Konstytucjonalizm, czyli rządy reguły
          2. Szukając konstytucjonalizmu w Europie Środkowej
          3. Reguły i ich rozumienie
          4. Prawno-konstytucjonalistyczne rozumienie reguły/normy
          5. Krytyka mitu stałego znaczenia reguły
          6. Fikcja reguły konstytucyjnej
          7. Konstytucjonalizm - siła praktyki społecznej konstytucjonalizmu
          8. Europa Środkowa - słabość praktyki społecznej konstytucjonalizmu
     II. Rzeczywiste reguły polityki i ich badanie
          1. Wiedza niewyartykułowana
          2. Reguły wyartykułowane z praktyki społecznej
          3. Metoda poszukiwania reguł
     III. Zmiana polityczna, złe prawo i nowa reguła uznania
          1. Reguły, rewolucja i ewolucja
          2. Ciągłość i legalizm
          3. Legalizm a legitymizacja
          4. Legalizm i prawo dawnego reżimu
          5. Reguła uznania
          6. Reguła janusowa - reguła uznania polityki polskiej po 1989 r.

Rozdział drugi
Reguła uznania i praktyka radzenia sobie z dziedzictwem komunistycznej przeszłości
     I. Praktyka społeczna radzenia sobie z regułami komunistycznymi
          1. Ciągłość, czyli mądrość etapu
          2. Rząd Mazowieckiego - zmiana reguł i dwuwładza
          3. Prezydentura Wałęsy - nieudane zerwanie, udana ciągłość
     II. Janusowa reguła uznania w działaniu
          1. Przejęcie majątku byłej PZPR
          2. Unieważnienie wyroków wydanych przez sądy stalinowskie
          3. Próba usunięcia dyspozycyjnych sędziów
          4. Ukaranie zbrodni komunistycznych
          5. Lustracja czy dekomunizacja
          6. Podsumowanie

Rozdział trzeci
Blokowanie jako reguła rządząca dystrybucją władzy w Polsce
     I. Blokowanie - reguła wywiedziona z praktyki dystrybucji władzy
          1. Reguły dystrybucji władzy a reguła podziału władzy
          2. Reguła wzajemnego blokowania
          3. Reguła blokowania a logika demokracji i logika instytucji
     II. Praktyka blokowania w sferze dystrybucji władzy w latach 1989-1997
          1. Okrągły Stół i powstanie reguły blokowania
          2. Rząd Mazowieckiego - poza sporem o dystrybucję władzy
          3. Prezydentura Wałęsy - powrót reguły
          4. Prezydent - rząd - Sejm, czyli praktyka blokowania w I kadencji
          5. Mała Konstytucja - formalizacja praktyki
          6. Prezydent i większość w Sejmie II kadencji
          7. Nowa Konstytucja i ewolucja reguły blokowania
     III. Reguła blokowania w praktyce działania instytucji ustrojowych
          1. Zasada ogólnego kierownictwa
          2. Krzyżujące się kompetencje nominacyjne
          3. Odwołanie członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
          4. Weto ustawodawcze prezydenta
          5. Reguła blokowania w stosunkach między Sejmem i rządem
          6. Reguła blokowania w stosunkach Sejmu z Senatem
          7. Reguła blokowania i słabość władzy

Rozdział czwarty
Ciągłość, rewolucja i powstanie reguł polityki na Węgrzech i w Czechach
     I. Różne drogi odejścia od komunizmu
          1. Węgierski konsensus i nowe reguły
          2. Próba zerwania?
          3. Czechosłowacja - rewolucyjny upadek reżimu
          4. Konsekwencje legalizmu, ich przezwyciężenie i reguła zerwania
          5. Węgierska reguła ciągłości
     II. Reguły w sferze stosunku do przeszłości
          1. Reguła ciągłości i węgierskie próby ukarania zbrodni komunistycznych
          2. Czeska reguła zerwania w kwestii ukarania zbrodni komunistycznych
          3. Ograniczona lustracja na Węgrzech
          4. Radykalna lustracja/dekomunizacja w Czechach
          5. Reprywatyzacja zgodna z regułą kontynuacji na Węgrzech
          6. Reprywatyzacja i zerwanie z przeszłością w Czechach
          7. Uchylenie niesprawiedliwych wyroków na Węgrzech
          8. Uchylenie niesprawiedliwych wyroków w Czechach
     III. Reguły dystrybucji władzy
          1. Słaby prezydent, silny rząd i parlament - trwały konsensus Okrągłego Stołu
          2. Wybory i utrzymanie kompromisu
          3. Nieudana próba wzmocnienia prezydenta
          4. Silny parlament i (samo)ograniczenie większości
          5. Sąd Konstytucyjny - izba (naj)wyższa
          6. Czechy - brak ograniczeń, suwerenność parlamentu
          7. Słaby prezydent w czeskim parlamentaryzmie
          8. Podsumowanie

Klienci, którzy kupili Demokracja nieformalna wybrali również:

Ekman Paul - Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie polityce i małżeństwie
-31%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Ekman Paul
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wydania: 2016
Stron: 328
39.90 zł
27.53 zł
Dodaj do koszyka
Dobek-Ostrowska Bogusława - Komunikowanie polityczne i publiczne
-15%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Dobek-Ostrowska Bogusława
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wydania: 2016
Stron: 434
49.90 zł
42.42 zł
Dodaj do koszyka
Nowak Andrzej - Historia i Polityka
+ do schowka
KSIĄŻKA
Nowak Andrzej
Wydawca: Biały Kruk
Rok wydania: 2016
Stron: 398
72.45 zł
Dodaj do koszyka
Malec D., Malec J. - Historia administracji i myśli administracyjnej
-20%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Malec D., Malec J.
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rok wydania: 2003
Stron: 266
34.00 zł
27.20 zł
Dodaj do koszyka
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Demokracja nieformalna - Wołek Artur
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Nauki społeczne, humanistyczne, ekonomiczne » Polityka
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax +81 537 65 10