X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

Kodeks cywilny 2017 PLUS - zbiór przepisów
-27%
+ do schowka
79.00 zł
57.67 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 21.33 zł
Cena katalogowa: 79.00 zł
Dostępność: 24h
KSIĄŻKA
Wydawca: Wolters Kluwer
Rok wydania: 2017
Miejsce wydania: 1
Stron: 1936
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter


Szczególnie polecamy




Kukuczka

Kukuczka
Dariusz Kortko
Marcin Pietraszewski
Warszawa 2016


Food pharmacy

Food Pharmacy
Lina Nertby Aurell, Mia Clase
Kraków 2017


Sztuka zwycięstwa

Sztuka zwycięstwa
Phil Knight
 
Poznań 2016


Hygge. Klucz do szczęścia

Hygge. Klucz do szczęścia
Meik Wiking
Warszawa 2016


Dekalog księdza Jana Kaczkowskiego

Dekalog księdza Jana Kaczkowskiego +CD
Jan Kaczkowski,
Katarzyna Szkarpetowska
 
Kraków 2017


Pani Einstein

Pani Einstein
Marie Benedict
 
Kraków 2017


Od oddechu do oddechu

Od oddechu do oddechu
Wojciech Młynarski
  Warszawa 2017

Dobranoc Auschwitz

Dobranoc Auschwitz
Aleksandra Wójcik
Maciej Zdziarski
Kraków 2017

Pokaz

135.45 zł

Rabat: 0.00 zł
Cena katalogowa: 135.45 zł
Produkt niedostępny

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Finanse samorządowe 2008. 410 pytań i odpowiedzi. Wzory uchwał, deklaracji, decyzji

Wydawca: Wolters Kluwer business
Rok wydania: 2008
Miejsce wydania: Warszawa
Stron: 591
Format: B5
ISBN: 9788375269987

Opis:

Czy wiesz ...

  • W jakich formach organizacyjno-prawnych może być wykonywana własna działalność gospodarcza j.s.t.?

  • Jakie są wzorce decyzji podejmowanych w sprawach dotyczących stosowania ulg i zwolnień oraz zaniechania i umarzania zobowiązań podatkowych?

  • Do czego zobowiązane są j.s.t. jako beneficjenci pomocy udzielnaej ze środków funduszy UE w ramach szczegółowego rozliczenia tych środków?

  • Jakie są podastawowe błędy i trudności w fazie uchwalania budżetu j.s.t. (w świetle kontroli r.i.o.)?

  • Jaki powinien być kształt audytu wewnętrznego w j.s.t.?

  • Na jakich zasadach można pociągnąć do odpowiedzialności pracownika samorządowego zatrudnionego na podstawie mianowania?
  • Spis treści: 

    Wykaz skrótów
    str. 23
    Wstęp
    str. 27

    Część I
    Podstawy prawne, zasady gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego oraz organizacja pracy ich urzędów w zakresie finansów lokalnych
    str. 29


    1. Jaka jest struktura źródeł prawa krajowego regulujących finanse j.s.t. i z czego ona wynika?
    str. 29
    2. Jakie ważne dla finansów j.s.t. regulacje zawiera Konstytucja RP?
    str. 30
    3. Jakie jest znaczenie postanowień Konstytucji RP dla finansów j.s.t.?
    str. 31
    4. Jakie środki przysługują j.s.t. dla ochrony ich konstytucyjnych uprawnień w zakresie finansów lokalnych?
    str. 32
    5. Jakie są główne kierunki orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego w zakresie przepisów Konstytucji RP regulujących finanse j.s.t.?
    str. 33
    6. Jakie ustawy i w jakim zakresie regulują zasady gospodarki finansowej j.s.t.?
    str. 34
    7. Jakie akty wykonawcze do ustaw (rozporządzenia) mają najistotniejsze znaczenie dla finansów j.s.t.?
    str. 37
    8. Jaka jest rola aktów prawa miejscowego w regulacji zasad gospodarki finansowej j.s.t.?
    str. 39
    9. Jakie warunki muszą być spełnione dla tworzenia dobrego prawa miejscowego w zakresie finansów lokalnych?
    str. 41
    10. Jakie akty prawa miejscowego w dziedzinie finansów lokalnych powinny być publikowane i w jakiej formie?
    str. 42
    11. Które z ważnych aktów prawnych z zakresu finansów lokalnych, wydawanych przez organy j.s.t., nie mają charakteru aktów prawa miejscowego i jakie to rodzi konsekwencje?
    str. 44
    12. Jakie akty prawa międzynarodowego regulują finanse j.s.t. i jaka jest ich pozycja w hierarchii źródeł prawa?
    str. 45
    13. Czy prawo UE reguluje zasady gospodarki finansowej j.s.t.?
    str. 46
    14. Jaki jest charakter prawny Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego oraz jakie są jej podstawowe regulacje dotyczące finansów j.s.t.?
    str. 48
    15. Jaki jest aktualny kształt i status prawny Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego oraz jakie są jej rozwiązania w zakresie finansów regionalnych?
    str. 49
    16. Jakie konkretne korzyści i zagrożenia wynikają dla j.s.t. z regulacji EKSL i EKSR (EKDR) w zakresie finansów lokalnych?
    str. 50
    17. Jak j.s.t. mogą dochodzić swoich praw w zakresie finansów lokalnych, wynikających z EKSL i EKSR (EKDR)?
    str. 51
    18. Jaki jest wpływ akcesji Polski do UE na zasady gospodarki finansowej j.s.t.?
    str. 52
    19. Jakie są szanse i zagrożenia dla finansów j.s.t. w związku z akcesją?
    str. 53
    20. Jakie pozanormatywne standardy i doświadczenia UE mogą mieć wpływ na zasady i funkcjonowanie finansów j.s.t. w Polsce?
    str. 54
    21. Jaki jest zakres czynności podejmowanych w urzędzie j.s.t. w sprawach dotyczących gospodarki finansowej tej jednostki?
    str. 55
    22. Jakiej jednostce organizacyjnej urzędu j.s.t. należy powierzyć wykonywanie zadań w zakresie gospodarki finansowej tej jednostki, mając na uwadze: a) urząd gminy (miejski), b) starostwo powiatowe, c) urząd marszałkowski?
    str. 57
    23. Czy możliwa jest organizacja, o której mowa w pyt. 21, polegająca jedynie na wyodrębnieniu stanowisk pracy?
    str. 60
    24. Jakie powinno być zatrudnienie i wewnętrzna organizacja jednostki organizacyjnej, o której mowa w pyt. 21?
    str. 60
    25. Jakie kwalifikacje powinni posiadać pracownicy i kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w pyt. 21?
    str. 61
    26. Komu powinna podlegać jednostka organizacyjna wymieniona w pyt. 21 i kto powinien sprawować nadzór nad jej pracą?
    str. 64
    27. Jakie są zadania skarbnika j.s.t.?
    str. 65
    28. Jakie kwalifikacje powinien mieć skarbnik j.s.t.?
    str. 66
    29. Jaki jest zakres uprawnień i obowiązków skarbnika j.s.t.?
    str. 68
    30. Według jakich zasad powinien być zorganizowany aparat pomocniczy skarbnika j.s.t.?
    str. 69
    31. Co to są związki j.s.t.?
    str. 71
    32. Jakie są zasady udzielania pomocy między współdziałającymi ze sobą j.s.t.?
    str. 72
    33. W jakim zakresie statut związku j.s.t. powinien określać finansowe podstawy współdziałania j.s.t.?
    str. 74
    34. Jakie są zasady gospodarki finansowej związków j.s.t.?
    str. 76
    35. Jaki jest tryb uchwalania planu finansowego związku j.s.t.?
    str. 78
    36. Według jakich zasad finansowych prowadzą działalność stowarzyszenia j.s.t.?
    str. 79
    37. Jakie są zadania j.s.t. wobec przedsiębiorców działających na terenie danej jednostki?
    str. 81
    38. Z jakich powodów i w jaki sposób j.s.t. powinna zabiegać o rozwój przedsiębiorczości na jej terenie?
    str. 82
    39. Jakie są kompetencje organów j.s.t. wobec przedsiębiorców działających na jej terenie?
    str. 84
    40. W jaki sposób j.s.t. może zachęcać przedsiębiorców do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej na jej terenie?
    str. 85
    41. Kiedy j.s.t. może lub powinna organizować własną działalność gospodarczą?
    str. 85
    42. W jakich formach organizacyjnoprawnych może być wykonywana własna działalność gospodarcza j.s.t.?
    str. 88
    43. Jaki będzie dalszy los specjalnych stref ekonomicznych?
    str. 95
    44. Na czym polega idea partnerstwa publiczno-prawnego i czy może ona rozwijać się w Polsce dzięki aktywności j.s.t.?
    str. 99
    45. Czym jest i czego może dotyczyć partnerstwo publiczno-prywatne?
    str. 100
    46. Jakich podmiotów może dotyczyć partnerstwo publiczno-prywatne?
    str. 101
    47. Jakie czynności wchodzą w skład przygotowania partnerstwa publiczno-prywatnego?
    str. 102
    48. Jakie są zasady i tryb wyboru partnera prywatnego?
    str. 103
    49. Co obejmuje umowa o partnerstwie publiczno-prawnym i jakie są jej zasady realizacji?
    str. 104
    50. Jaką spółkę mogą zawiązać podmiot publiczny i partner prywatny?
    str. 105
    51. Jak idea partnerstwa publiczno-prywatnego funkcjonuje w praktyce obcej i polskiej?
    str. 106
    52. Jakie są dalsze zamiary ustawodawcy co do partnerstwa publiczno-prywatnego?
    str. 107

    Część II
    Dochody własne budżetu jednostek samorządu terytorialnego
    str. 109


    53. Co to są dochody własne j.s.t.?
    str. 109
    54. Jakie są dochody własne gmin, powiatów i województw?
    str. 110
    55. Jakie są możliwości wpływu samorządu na wielkość dochodów własnych?
    str. 112
    56. Jakie podatki zasilają budżet gminy? (L. Etel)
    str. 114
    57. Dlaczego wpływów z podatków nie mają powiaty i województwa? (L. Etel)
    str. 115
    58. Dlaczego niektóre dochody podatkowe (podatek od spadków i darowizn, od czynności cywilnoprawnych, karta podatkowa) są realizowane przez państwowe organy podatkowe? (L. Etel)
    str. 116
    59. Jakie jest znaczenie fiskalne dochodów podatkowych j.s.t.? (L. Etel)
    str. 116
    60. Jakie są kompetencje organów j.s.t. w zakresie podatków i opłat zaliczanych do ich dochodów podatkowych? (L. Etel)
    str. 118
    61. Czego mogą dotyczyć uchwały podatkowe j.s.t.? (L. Etel)
    str. 120
    62. Jakim wymogom muszą odpowiadać uchwały podatkowe j.s.t.? (L. Etel)
    str. 122
    63. Jaka jest procedura podejmowania uchwał podatkowych j.s.t.? (L. Etel)
    str. 125
    64. Jak są ogłaszane uchwały podatkowe j.s.t.? (L. Etel)
    str. 133
    65. Kto i w jaki sposób sprawuje nadzór nad legalnością uchwał podatkowych j.s.t.? (L. Etel)
    str. 135
    66. Jak wygląda wzorzec prawidłowo opracowanej uchwały podatkowej? (L. Etel)
    str. 139
    67. Jakie są kompetencje wójtów, burmistrzów i prezydentów w zakresie stosowania ulg i zwolnień oraz zaniechania i umarzania zobowiązań podatkowych? (S. Presnarowicz)
    str. 139
    68. Jakie są wzorce decyzji podejmowanych w sprawach dotyczących stosowania ulg i zwolnień oraz zaniechania i umarzania zobowiązań podatkowych? (S. Presnarowicz)
    str. 162
    69. Co to jest udział we wpływach podatkowych budżetu państwa?
    str. 162
    70. Jakie udziały mają poszczególne j.s.t.?
    str. 163
    71. Dlaczego nie ma udziałów j.s.t. w innych podatkach?
    str. 166
    72. Jaka jest waga fiskalna udziałów w podatkach dochodowych?
    str. 166
    73. Co to są opłaty publiczne?
    str. 166
    74. Jakie są rodzaje opłat publicznych?
    str. 167
    75. Jakie jest znaczenie fiskalne wpływów uzyskiwanych z opłat publicznych?
    str. 169
    76. Jakie przychody może uzyskać j.s.t. od własnych jednostek organizacyjnych (w tym dochody z działalności gospodarczej)?
    str. 170
    77. Co to jest majątek j.s.t.?
    str. 171
    78. Jakie są sposoby nabycia majątku przez j.s.t.?
    str. 171
    79. Jakie są rodzaje dochodów z mienia j.s.t. i jakie jest ich znaczenie fiskalne?
    str. 173
    80. Z jakich tytułów j.s.t. może jeszcze uzyskiwać dochody?
    str. 174
    81. Czym jest samoopodatkowanie jako źródło dochodów własnych j.s.t?
    str. 174

    Część III
    Dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego z subwencji
    str. 177


    82. Jakie są różnice między dotacją celową a subwencją ogólną jako kategoriami dochodów j.s.t.?
    str. 177
    83. Jakie są gwarancje konstytucyjne i ustawowe subwencji ogólnej dla j.s.t.?
    str. 181
    84. Jaka jest wewnętrzna struktura subwencji ogólnej dla j.s.t.?
    str. 184
    85. Według jakich zasad naliczana jest część wyrównawcza subwencji ogólnej dla j.s.t.?
    str. 185
    86. Według jakich zasad naliczana jest część równoważąca subwencji ogólnej dla j.s.t.?
    str. 189
    87. Według jakich kryteriów ustalana jest część oświatowa subwencji ogólnej dla j.s.t.?
    str. 195
    88. Jakie są zasady ustalania i dysponowania rezerwą części oświatowej subwencji ogólnej?
    str. 196
    89. Jaka jest struktura części regionalnej subwencji ogólnej dla województw?
    str. 197
    90. Jaka jest rola i znaczenie rezerwy subwencji ogólnej?
    str. 200
    91. Według jakich zasad jednostki samorządu terytorialnego dokonują wpłat do budżetu państwa z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej?
    str. 202
    92. Jakie przyjęto zasady przejściowe odnoszące się do subwencjonowania j.s.t.?
    str. 203
    93. Jak są klasyfikowane w budżecie państwa wydatki z tytułu subwencji ogólnej dla j.s.t.?
    str. 209
    94. Jaka była rola Ministra Finansów w kształtowaniu zasad naliczania i przekazywania poszczególnych części subwencji ogólnej dla j.s.t.?
    str. 210
    95. Jakie obowiązki informacyjne spoczywają na Ministrze Finansów w zakresie ustalania i przekazywania subwencji ogólnej dla j.s.t.?
    str. 212
    96. Jakie są sankcje w przypadku pobrania przez jednostkę samorządu terytorialnego nienależnych kwot w ramach subwencji ogólnej?
    str. 213
    97. Według jakich zasad ustalane są poszczególne części subwencji ogólnej dla nowych jednostek samorządu terytorialnego?
    str. 215
    98. Czy możliwe jest zachowanie samodzielności finansowej j.s.t. przy obowiązujących zasadach subwencjonowania?
    str. 216
    99. Jaka jest ochrona roszczeń j.s.t. z tytułu należnych im kwot w ramach subwencji Ogólnej?
    str. 217
    100. W jakim zakresie zachowana jest zasada obiektywizacji kryteriów ustalania poszczególnych kwot w ramach subwencji ogólnej?
    str. 218
    101. Czy nazwa części subwencji ogólnej jest równoznaczna z dopuszczalnym kierunkiem (celem) dokonywania wydatków przez j.s.t.?
    str. 221
    102. Jaka jest rola reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego w kształtowaniu zasad subwencjonowania j.s.t.?
    str. 221
    103. Jakie można wskazać związki między zasadami subwencjonowania a dochodami podatkowymi j.s.t.?
    str. 223
    104. Czy część regionalna subwencji ogólnej stanowi jedyne źródło finansowania rozwoju regionalnego?
    str. 224
    105. Czy regionalna izba obrachunkowa uczestniczy w procedurze kształtowania reguł subwencjonowania j.s.t.?
    str. 225
    106. Które z kryteriów makroekonomicznych uwzględniane są w procedurze subwencjonowania j.s.t.?
    str. 227
    107. Według jakich zasad przekazywana jest gminom część rekompensująca subwencji ogólnej?
    str. 227

    Część IV
    Dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego z dotacji
    str. 230


    108. Jakie są rodzaje dotacji celowych dla j.s.t. i jakie przepisy prawne je wprowadzają?
    str. 230
    109. Jaką konstrukcję prawną ma dotacja celowa dla j.s.t. na zadania z zakresu administracji rządowej?
    str. 231
    110. Czy j.s.t. ma roszczenie o dotację celową?
    str. 232
    111. Jakie dotacje celowe są udzielane na finansowanie inwestycyjnych i bieżących zadań własnych j.s.t.?
    str. 232
    112. Jak zbudowana jest dotacja celowa uzyskana przez j.s.t. na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej oraz kto rozstrzyga spory majątkowe wynikające z tych porozumień?
    str. 235
    113. Czy j.s.t. otrzymują środki (dotacje) z państwowych funduszów celowych?
    str. 236

    Część V
    Dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego pochodzące z budżetu ue oraz innych źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi
    str. 237


    114. Jakie źródła prawa determinują absorpcję przez j.s.t. środków pieniężnych pochodzących z budżetu UE i innych źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi?
    str. 237
    115. Jakie są rodzaje dochodów budżetów j.s.t. pochodzących ze źródeł zagranicznych?
    str. 239
    116. Jakie są cele wspólnotowej polityki gospodarczej, które mogą być przedmiotem samorządowych projektów lub programów, finansowane lub dofinansowane przez środki pochodzące ze źródeł zagranicznych?
    str. 240
    117. Co oznaczają dla finansów samorządu terytorialnego unijne zasady koncentracji, dodatkowości i komplementarności?
    str. 241
    118. Jakie rodzaje kosztów (kwalifikowalne czy niekwalifikowalne) obejmuje wartość projektów i programów finansowanych z udziałem środków zagranicznych niepodlegających zwrotowi?
    str. 243
    119. Jakie czynności oraz decyzje muszą podjąć organy poszczególnych szczebli samorządu terytorialnego, aby zaplanować programy oraz projekty realizowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie EFTA?
    str. 245
    120. Jaki status prawny mają środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie EFTA?
    str. 246
    121. Jak należy ujmować w klasyfikacji budżetowej j.s.t. środki pochodzące z funduszy strukturalnych oraz Funduszu Spójności oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie EFTA?
    str. 247
    122. Kiedy i według jakich procedur mogą być dokonywane przez j.s.t. wydatki na współfinansowanie programów i projektów realizowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA?
    str. 248
    123. Według jakich zasad rozliczane są środki przeznaczone na realizację projektów i programów współfinansowanych ze środków funduszy Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA?
    str. 249
    124. Na jakich zasadach jest realizowana przez j.s.t. kasowa obsługa środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA?
    str. 250
    125. Do czego zobowiązane są j.s.t. jako beneficjenci pomocy udzielanej ze środków budżetu Unii Europejskiej w ramach szczegółowego rozliczenia tych środków?
    str. 250
    126. Jakie są skutki wykorzystania przez j.s.t. środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej niezgodnie z przeznaczeniem, bez zachowania procedur określonych w art. 208 u.f.p. lub pobrania ich w sposób nienależny albo w nadmiernej wysokości?
    str. 251
    127. Jakie instrumenty prawnofinansowe przewidziano dla jednostek samorządu terytorialnego, aby umożliwić im absorpcję środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie EFTA?
    str. 252
    128. Czy dopuszczalne limity zadłużenia j.s.t. wynikające z art. 169 u.f.p. oraz łączna kwota długu j.s.t. określona w art. 170 tej ustawy mają zastosowanie do zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych w celu sfinansowania projektu lub programu ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub z Funduszu Spójności UE na podstawie umowy zawartej z podmiotem dysponującym tymi funduszami?
    str. 252
    129. Kto i kiedy jest zobowiązany do przeprowadzania kontroli realizacji projektów i programów współfinansowanych ze środków funduszy Unii Europejskiej?
    str. 253
    130. Jaki jest charakter informacji pokontrolnej oraz zaleceń pokontrolnych stanowiących wynik kontroli?
    str. 254

    Część VI
    Wydatki i rozchody budżetowe jednostek samorządu terytorialnego
    str. 255


    131. Co to są wydatki publiczne i na czym polega ich szczególny charakter?
    str. 255
    132. Co to są zadania publiczne?
    str. 256
    133. Co decyduje o poziomie wydatków j.s.t.?
    str. 257
    134. Jakie są zasady wydatkowania środków publicznych?
    str. 258
    135. Na czym polega obowiązek sprawowania nadzoru przez kierownika jednostki nad gospodarowaniem środkami publicznymi?
    str. 259
    136. Jaki jest zakres wydatków j.s.t. i czym jest on determinowany?
    str. 259
    137. Co to są zadania własne j.s.t.?
    str. 260
    138. Z czego wynika obowiązek realizacji zadań zleconych?
    str. 262
    139. Jaki jest tryb finansowania wydatków na realizację zadań zleconych?
    str. 263
    140. Co przesądza o wyborze i pierwszeństwie wydatków realizowanych przez j.s.t.?
    str. 263
    141. Jaki jest zakres wydatków na finansowanie zadań własnych j.s.t.?
    str. 264
    142. Co należy rozumieć przez pojęcie "wydatki bieżące"?
    str. 265
    143. Co należy rozumieć przez pojęcie "wydatki majątkowe"?
    str. 265
    144. Co to są wydatki na obsługę długu j.s.t.?
    str. 266
    145. Jakie są zasady ewidencji i klasyfikacji wydatków j.s.t.?
    str. 266
    146. Jakie są formy prawne realizacji wydatków budżetowych?
    str. 267
    147. Czy z budżetu j.s.t. mogą być udzielane dotacje?
    str. 268
    148. Jaki jest tryb udzielania dotacji z budżetu j.s.t.?
    str. 269
    149. Jak określa się termin, od którego organ nalicza odsetki w przypadku niedokonania zwrotu dotacji z budżetu j.s.t.?
    str. 272
    150. Kto może ubiegać się o dotację z budżetu j.s.t.?
    str. 273
    151. Jakie są zasady udzielania z budżetu j.s.t. dotacji dla podmiotów niezliczonych do sektora finansów publicznych?
    str. 273
    152. Jaki jest charakter prawny uchwał w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół i przedszkoli podejmowanych na podstawie art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty?
    str. 275
    153. Jakie są zasady rozliczania dotacji podmiotowych?
    str. 276
    154. Na czym polega zasada samodzielności finansowej j.s.t. w zakresie kształtowania wydatków?
    str. 277
    155. Jakie są faktyczne ograniczenia samodzielności finansowej j.s.t. w zakresie kształtowania wydatków?
    str. 278
    156. Czy z budżetu j.s.t. mogą być udzielane pożyczki?
    str. 279
    157. Jakie są podstawy prawne udzielania pożyczek z budżetu j.s.t.?
    str. 279
    158. Co to są rozchody budżetowe?
    str. 280
    159. Jakie mogą być źródła finansowania rozchodów?
    str. 280

    Część VII
    Dług publiczny budżetu jednostek samorządu terytorialnego
    str. 282


    160. Co to jest dług publiczny j.s.t.?
    str. 282
    161. Co to jest deficyt budżetowy?
    str. 283
    162. Jakie są źródła finansowania deficytu budżetowego j.s.t.?
    str. 283
    163. Jakie są podstawy prawne zaciągania pożyczek z budżetu państwa przez j.s.t.?
    str. 283
    164. Co to są potrzeby pożyczkowe j.s.t.?
    str. 284
    165. Co to są tytuły dłużne?
    str. 285
    166. Jakie są pułapy zadłużenia j.s.t.?
    str. 286
    167. Jaka jest rola regionalnej izby obrachunkowej w realizacji ustawowego wymogu zachowania dopuszczalnych granic zadłużenia j.s.t.?
    str. 287
    168. Na co mogą być przeznaczone pożyczki i kredyty zaciągnięte przez j.s.t.?
    str. 288
    169. Co to jest zdolność kredytowa i jakie są metody jej oceny?
    str. 288
    170. Kto posiada kompetencje do zaciągania kredytów i pożyczek?
    str. 289
    171. Co to są obligacje komunalne?
    str. 290
    172. Kto podejmuje decyzje o emisji obligacji komunalnych i w jakim trybie?
    str. 291
    173. Jakie są etapy procedury związanej z emisją obligacji komunalnych?
    str. 291
    174. Jaki jest sposób zabezpieczenia wierzytelności wynikających z obligacji?
    str. 292
    175. Jakie może być przeznaczenie środków pochodzących z emisji obligacji?
    str. 292
    176. Co to są gwarancje i poręczenia oraz kto i w jakim trybie może ich udzielać?
    str. 293
    177. Jakie są granice udzielania poręczeń i gwarancji przez j.s.t.?
    str. 294
    178. Jakie są ograniczenia prawne w kreowaniu zadłużenia j.s.t.?
    str. 294
    179. Jakie są ekonomiczne granice zadłużenia j.s.t.?
    str. 295

    Część VIII
    Finansowanie rozwoju regionalnego oraz regionalna pomoc publiczna ze środków krajowych
    str. 296


    180. Co to jest polityka regionalna? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 296
    181. Na czym polegała ewolucja polityki regionalnej UE? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 297
    182. Jakie są przesłanki kategoryzacji regionów? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 298
    183. Jaka jest charakterystyka poszczególnych celów polityki regionalnej UE? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 300
    184. Jakie są główne zasady polityki spójności społeczno-gospodarczej? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 305
    185. Jakie są podstawy prawne polityki regionalnej prowadzonej przez władze
    krajowe? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 307
    186. Jakie krajowe dokumenty programowe stanowią podstawę absorpcji środków UE przeznaczonych na realizację polityki regionalnej (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 308
    187. Jakie są obecnie realizowane programy operacyjne? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 311
    188. Jaka jest krajowa organizacja wdrażania polityki regionalnej? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 316
    189. Co to są kontrakty regionalne? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 318
    190. Jak są finansowane programy operacyjne? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 319
    191. Jakie są warunki i zasady przekazywania dotacji rozwojowej? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 320
    192. Na jakich zasadach wyłaniane są projekty do współfinansowania ze środków unijnych? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 321
    193. Jakie są zasady i źródła kredytów dla jednostek samorządu terytorialnego? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 321
    194. W jakich formach jest udzielana pomoc gminom i ich związkom z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych? (M. Ofierska)
    str. 322
    195. Do kogo gminy oraz ich związki mają składać wnioski o udzielenie kredytu na pokrycie kosztów przygotowania projektów inwestycji komunalnych przewidzianych do współfinansowania z funduszy Unii Europejskiej i jaki jest ich zakres? (W. Miemiec)
    str. 325
    196. Jakimi kryteriami kieruje się Bank Gospodarstwa Krajowego przy ocenie wniosków o udzielenie kredytu i na jakich zasadach gminy lub ich związki mogą uzyskać kredyt z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych? (W. Miemiec)
    str. 326
    197. Jakie są zasady udzielania poręczeń i gwarancji przez Fundusz Poręczeń Unijnych? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 327
    198. Jakie są podstawowe cele i instrumenty pomocy publicznej? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 328
    199. Jakie są podstawy prawne określające zasady, warunki i instrumenty udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom w układzie regionalnym?(E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 329
    200. Jakie podmioty udzielają pomocy publicznej? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 331
    201. Jakie są zasady i ograniczenia udzielania pomocy publicznej? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 332
    202. Jaka jest rola programów pomocowych?(E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 332
    203. Jak jest kontrolowana i monitorowana pomoc publiczna? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 333
    204. Co to jest pomoc de minimis? (E. Kornberger-Sokołowska)
    str. 334

    Część IX
    Planowanie i uchwalanie budżetu j.s.t.
    str. 337


    205. Jakie źródła prawa regulują projektowanie i uchwalanie budżetu j.s.t.?
    str. 337
    206. Jakie są główne etapy i terminy w projektowaniu i uchwalaniu budżetu j.s.t. (harmonogram prac)?
    str. 338
    207. Jakie zasady budżetowe mają zastosowanie w projektowaniu i uchwalaniu budżetu j.s.t.?
    str. 341
    208. Na czym polega szczególna rola wójtów, burmistrzów (prezydentów miast) oraz zarządów w opracowaniu projektu i uchwalaniu budżetu j.s.t.?
    str. 345
    209. Jaka jest rola uchwał w sprawie procedury opracowania i uchwalania budżetu lub jego zmian oraz jakie elementy powinny one (oraz mogą) zawierać?
    str. 347
    210. Jaka jest rola oraz treść informacji o stanie mienia komunalnego (jako załączenia do projektu budżetu j.s.t.)?
    str. 348
    211. Jaka jest rola i zawartość prognozy kwoty długu j.s.t.?
    str. 349
    212. Jakie są obligatoryjne elementy projektu budżetu j.s.t.?
    str. 350
    213. Jakie mogą być fakultatywne elementy projektu budżetu j.s.t.?
    str. 351
    214. Co to są i jak powinny być zbudowane limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz zadania wynikające z kontraktów wojewódzkich?
    str. 351
    215. Jakie są konsekwencje dla gospodarki finansowej j.s.t. nieuchwalenia budżetu przed 1 stycznia roku budżetowego?

    ,


    str. 353
    216. Jakie są konsekwencje dla gospodarki finansowej j.s.t. nieuchwalenia budżetu przed 31 marca roku budżetowego?
    str. 354
    217. Jakie podstawowe nieprawidłowości i trudności występują przy opracowywaniu projektu budżetu j.s.t. (w świetle kontroli RIO)?
    str. 355
    218. Jakie znaczenie ma opinia RIO o projekcie budżetu dla uchwalenia zgodnej z prawem uchwały budżetowej?
    str. 356
    219. Czy opinia RIO ma charakter wiążący dla j.s.t.?
    str. 356
    220. Czy opinia o projekcie budżetu powinna być przedstawiona przed uchwaleniem budżetu j.s.t.?
    str. 357
    221. Czy obywatel ma prawo zapoznania się z opinią o projekcie budżetu?
    str. 357
    222. Czy opinia jest środkiem nadzoru i przysługuje na nią prawo skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego lub odwołanie do kolegium RIO?
    str. 358
    223. Jak powinna być skonstruowana informacja o stanie mienia komunalnego załączona do projektu budżetu?
    str. 360
    224. Jaki charakter prawny mają objaśnienia załączone do projektu budżetu?
    str. 362
    225. Czy organ stanowiący (radni) może żądać przygotowania objaśnień według wzoru przez siebie ustalonego?
    str. 363
    226. Jakie są relacje między budżetem j.s.t. i uchwałą budżetową oraz jaki jest ich charakter prawny?
    str. 364
    227. Jakie prace wykonują poszczególne organy i komórki organizacyjne od przekazania radzie (sejmikowi) projektu budżetu do momentu głosowania nad uchwałą budżetową?
    str. 366
    228. W jakim zakresie i na jakich warunkach uchwała budżetowa może odbiegać od przedstawionego radzie (sejmikowi) projektu budżetu?
    str. 367
    229. Jakie są zasady prezentacji i głosowania projektu uchwały budżetowej na sesji Budżetowej?
    str. 368
    230. Jakie są podstawowe błędy i trudności w fazie uchwalania budżetu j.s.t. (w świetle kontroli RIO)?
    str. 369
    231. Co jest przedmiotem uchwały budżetowej j.s.t.?
    str. 370
    232. Jak oznacza się okres obowiązywania uchwały budżetowej j.s.t.?
    str. 376
    233. Kiedy uchwała budżetowa wchodzi w życie?
    str. 377
    234. Czy uchwała budżetowa jest aktem prawa miejscowego i jakie są ewentualne konsekwencje zaliczenia jej do tej grupy aktów prawnych?
    str. 377
    235. Jak i gdzie ogłasza się uchwały budżetowe j.s.t.?
    str. 379
    236. Jakie są konsekwencje nieuchwalenia budżetu j.s.t. w terminie?
    str. 380
    237. Co oznacza termin "ustalenie zastępcze budżetu"?
    str. 381
    238. Jaka jest istota instytucji prowizorium budżetowego?
    str. 383
    239. Jakie są warunki uchwalenia prowizorium budżetowego przez j.s.t.?
    str. 383
    240. Kto i na jakich zasadach przygotowuje projekt uchwały o prowizorium budżetowym?
    str. 384
    241. Jaka powinna być zawartość projektu uchwały o prowizorium budżetowym (na tle projektu uchwały budżetowej)?
    str. 384
    242. Na czym polega specyfika uchwalenia prowizorium budżetowego j.s.t. (na tle uchwalenia uchwały budżetowej)?
    str. 384
    243. Jakie są konsekwencje uchwalenia prowizorium budżetowego j.s.t. dla gospodarki finansowej gminy, powiatu i województwa?
    str. 385

    Część X
    Wykonywanie i obsługa kasowa budżetu jednostki samorządu terytorialnego
    str. 386


    244. Na czym polega proces wykonywania budżetu j.s.t.?
    str. 386
    245. Jakie są kompetencje organów j.s.t. w procesie wykonywania budżetu?
    str. 386
    246. Kto jest adresatem zadań finansowych zaplanowanych w budżecie j.s.t.?
    str. 388
    247. Jakie są zasady wykonywania budżetu j.s.t.?
    str. 388
    248. Na czym polega ocena wykonania budżetu?
    str. 390
    249. Jaki jest charakter dyrektyw dotyczących dochodów i wydatków budżetowych?
    str. 390
    250. Co to jest układ wykonawczy budżetu j.s.t.?
    str. 391
    251. Jaki jest tryb opracowywania planów finansowych jednostek organizacyjnych wykonujących budżet?
    str. 391
    252. Kto i w jakim celu opracowuje plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami?
    str. 393
    253. Co to jest harmonogram realizacji budżetu oraz kto go sporządza?
    str. 393
    254. Jaki jest cel opracowywania harmonogramu realizacji budżetu oraz kto może dokonywać w nim zmian?
    str. 394
    255. Jaka jest różnica między bankową a kasową obsługą budżetu j.s.t.?
    str. 395
    256. Na czym polega kasowa obsługa budżetu j.s.t.?
    str. 396
    257. Jaki jest tryb zawarcia umowy o obsługę bankową budżetu j.s.t.?
    str. 396
    258. Jakie rodzaje rachunków bankowych mogą posiadać j.s.t.?
    str. 397
    259. Kto wykonuje budżet j.s.t.?
    str. 398
    260. Kto jest dysponentem środków budżetowych w j.s.t.?
    str. 398
    261. Kto sprawuje nadzór nad wykonywaniem budżetu j.s.t.?
    str. 399
    262. Na czym polega szczególna pozycja organu wykonawczego j.s.t. jako wykonawcy budżetu?
    str. 399
    263. Jakie uprawnienia i obowiązki wynikają ze sprawowania ogólnego nadzoru nad wykonywaniem budżetu j.s.t.?
    str. 400
    264. Jaka jest rola skarbnika w procesie wykonywania budżetu j.s.t.?
    str. 401
    265. Jakie są warunki rozporządzania środkami budżetowymi przez jednostkę budżetową?
    str. 403
    266. Na czym polegają zmiany budżetu j.s.t. w procesie jego wykonywania?
    str. 403
    267. Jakie są uprawnienia organu stanowiącego j.s.t. w zakresie zmian budżetu?
    str. 404
    268. W jakie kompetencje wyposażony został organ wykonawczy j.s.t. w zakresie dokonywania zmian budżetu?
    str. 404
    269. Na czym polega różnica między zmianami budżetu a zmianami w budżecie?
    str. 405
    270. Jakie są prawne instrumenty dokonywania zmian w budżecie?
    str. 406
    271. Na czym polega przenoszenie planowanych wydatków budżetowych?
    str. 406
    272. Kto dysponuje rezerwami budżetowymi?
    str. 407
    273. Na czym polega rozdysponowanie rezerw budżetowych?
    str. 407
    274. Na czym polega dysponowanie rezerwą ogólną?
    str. 408
    275. Co to jest blokowanie planowanych wydatków budżetowych?
    str. 408
    276. W jakich przypadkach i kto podejmuje decyzje o zablokowaniu planowanych wydatków w budżecie j.s.t.?
    str. 409
    277. Co to są wydatki niewygasające z udziałem środków unijnych?
    str. 409
    278. Kto dokonuje oceny wykonania budżetu j.s.t.?
    str. 410
    279. Co to jest absolutorium komunalne?
    str. 410

    Część XI
    Samorządowe fundusze celowe
    str. 413


    280. Co to jest fundusz celowy?
    str. 413
    281. Jakie fundusze celowe są zaliczane do samorządowych funduszy celowych i na podstawie jakiego kryterium?
    str. 415
    282. W jaki sposób można utworzyć samorządowy fundusz celowy?
    str. 415
    283. Jakie fundusze celowe tworzy się na szczeblu samorządu województwa, powiatu, gminy?
    str. 416
    284. Jakie są zasady gospodarki finansowej samorządowych funduszy celowych i gdzie są one określone?
    str. 416
    285. W jaki sposób samorządowe fundusze celowe są powiązane z budżetem j.s.t.?
    str. 419
    286. Kto sprawuje nadzór i kontrolę nad gospodarką finansową samorządowych funduszy celowych?
    str. 420
    287. Jakiego rodzaju sprawozdania są podstawą kontroli działalności finansowej samorządowych funduszy celowych?
    str. 420
    288. Jakie są podstawy prawne i zadania funduszu ochrony gruntów rolnych?
    str. 421
    289. Jakie są podstawy prawne i zadania wojewódzkich i powiatowych funduszy gospodarki zasobem geodezyjnym i kartograficznym?
    str. 423
    290. Jakie są podstawy prawne i zadania Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa?
    str. 424
    291. Jakie są podstawy prawne i zadania powiatowych i gminnych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej?
    str. 425
    292. Jakie są zadania wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej?
    str. 427
    293. Jakie są szanse i zagrożenia samorządowej gospodarki funduszowej?
    str. 428

    Część XII
    Sprawozdawczość i kontrola finansowa jednostek samorządu terytorialnego
    str. 430


    294. Jaka jest różnica między pojęciami: sprawozdawczość bilansowa, sprawozdawczość budżetowa i sprawozdawczość opisowa?
    str. 430
    295. Co to jest sprawozdawczość budżetowa i jakie jest jej znaczenie w systemie finansów publicznych?
    str. 431
    296. Jakie są zasady sporządzania sprawozdań budżetowych?
    str. 431
    297. Jakie są rodzaje i terminy sporządzania sprawozdań budżetowych? ?
    str. 432
    298. Jakie są obowiązki w zakresie przekazywania sprawozdań budżetowych?
    str. 435
    299. Co obejmuje sprawozdawczość finansowa w j.s.t.?
    str. 436
    300. Co to jest informacja o przebiegu wykonania budżetu j.s.t. za I półrocze?
    str. 438
    301. Jaki jest zakres i forma informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze?
    str. 439
    302. Kto sporządza i co powinno zawierać roczne sprawozdanie z wykonania budżetu j.s.t.?
    str. 439
    303. Kto jest adresatem sprawozdań budżetowych j.s.t.?
    str. 440
    304. Co jest przedmiotem kontroli finansowej?
    str. 441
    305. Co to są standardy kontroli finansowej?
    str. 442
    306. Jakie są kryteria kontroli finansowej?
    str. 444
    307. Kto jest organem kontroli wewnętrznej w j.s.t.?
    str. 445
    308. Kto ustala procedury kontroli wewnętrznej, jaka jest ich treść i zakres stosowania?
    str. 445
    309. Jaki jest zakres kontroli realizowanej przez organ wykonawczy j.s.t.?
    str. 446
    310. Na czym polega kontrola wykonywana przez skarbnika?
    str. 447
    311. Jakie są prawa i obowiązki głównego księgowego?
    str. 448
    312. Co to jest audyt wewnętrzny?
    str. 449
    313. Jaka jest pozycja audytora wewnętrznego i kto może zostać audytorem w j.s.t.?
    str. 451
    314. Kogo dotyczy obowiązek prowadzenia audytu wewnętrznego?
    str. 453
    315. Jaki powinien być kształt audytu wewnętrznego w j.s.t.?
    str. 453
    316. Co to jest i co zawiera roczny plan audytu w j.s.t.?
    str. 454
    317. W oparciu o jakie kryteria regionalne izby obrachunkowe prowadzą nadzór i dokonują kontroli j.s.t.?
    str. 455
    318. Jak w praktyce rozgraniczyć nadzór wojewodów i RIO?
    str. 456
    319. W jaki sposób dochodzi do wszczęcia postępowania nadzorczego przed kolegium RIO?
    str. 457
    320. Jakie są konsekwencje nieprzedłożenia uchwały lub zarządzenia organowi nadzoru w terminie?
    str. 459
    321. Komu należy przedłożyć akt objęty kognicją nadzorczą wojewody i RIO?
    str. 459
    322. Czy obywatel może domagać się wszczęcia postępowania nadzorczego?
    str. 459
    323. Jakie są konsekwencje stwierdzenia nieważności uchwały lub zarządzenia przez organ nadzoru?
    str. 460
    324. Kiedy RIO orzeka o wydaniu uchwały lub zarządzenia z naruszeniem prawa?
    str. 460
    325. Co oznacza "istotne" i "nieistotne" naruszenie prawa? Jakie są konsekwencje stwierdzenia nieistotnego naruszenia prawa?
    str. 461
    326. Co oznacza wstrzymanie wykonania uchwały budżetowej?
    str. 462
    327. Kto może złożyć skargę na rozstrzygnięcie nadzorcze?
    str. 463
    328. Co należy rozumieć przez wnioski (zalecenia) pokontrolne?
    str. 464
    329. Czy możliwe jest przywrócenie terminu do złożenia zastrzeżeń do wniosków (zaleceń) pokontrolnych?
    str. 464
    330. Czy możliwe jest złożenie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na uchwałę kolegium RIO oddalającą zastrzeżenia od wniosków pokontrolnych?
    str. 465
    331. Jakich informacji od samorządu terytorialnego może domagać się organ nadzoru?
    str. 466
    332. Jakie są podstawy prawne działalności kontrolnej NIK wobec j.s.t.?
    str. 466
    333. Jakie jest miejsce i specyficzna rola kontroli NIK w systemie organów państwowych w Polsce?
    str. 467
    334. Jaki jest zakres podmiotowy i przedmiotowy kontroli NIK?
    str. 468
    335. Jakie są główne kryteria kontroli NIK stosowane przy kontroli działalności i gospodarki finansowej j.s.t.?
    str. 468
    336. Jakie są główne przyczyny poddania działalności i gospodarki finansowej j.s.t. kontroli NIK, zwłaszcza w kontekście dokonywanej jednocześnie ich kontroli przez RIO?
    str. 470
    337. Jakie są główne zasady postępowania kontrolnego NIK?
    str. 471
    338. Jakie są obowiązki kierownika jednostki kontrolowanej w trakcie prowadzonego postępowania kontrolnego?
    str. 474
    339. Jakie są uprawnienia kierownika jednostki kontrolowanej w toku kontroli NIK i postępowania odwoławczego?
    str. 474
    340. Jaki jest tryb postępowania w przedmiocie rozpatrywania zastrzeżeń zgłoszonych przez kierownika jednostki kontrolowanej?
    str. 475

    Część XIII
    Prawo dewizowe a finanse jednostek samorządu terytorialnego
    str. 476


    341. Na czym polegają związki gospodarki finansowej j.s.t. z prawem dewizowym (na ile prawo dewizowe ma zastosowanie do działalności j.s.t.)? (E. Ruśkowski)
    str. 476
    342. Jakie są źródła obowiązującego prawa dewizowego oraz jaka jest ich hierarchia? (E. Ruśkowski)
    str. 477
    343. Na czym polega specyfika ustalenia praw i obowiązków dewizowych oraz sankcji za naruszenie przepisów prawa dewizowego? (E. Ruśkowski)
    str. 480
    344. Czym się różni istota i zasady wydawania ogólnych i indywidualnych zezwoleń dewizowych? (E. Ruśkowski)
    str. 481
    345. Jaki jest status dewizowy j.s.t. i ich jednostek organizacyjnych? (E. Ruśkowski)
    str. 482
    346. Jaki jest zakres przedmiotowy reglamentacji dewizowej w stosunku do j.s.t.? (E. Ruśkowski)
    str. 483
    347. Jakie są obowiązki dewizowe j.s.t.? (E. Ruśkowski)
    str. 485
    348. Kto i jakie czynności j.s.t. objęte reglamentacją dewizową może kontrolować i na jakich zasadach? (E. Ruśkowski)
    str. 486
    349. Jakie wykroczenia i przestępstwa dewizowe przewiduje kodeks karny skarbowy (z uwzględnieniem specyfiki j.s.t.)? (K.T. Boratyńska)
    str. 487
    350. Jakie są zasady odpowiedzialności za wykroczenia i przestępstwa dewizowe, z uwzględnieniem specyfiki j.s.t. (kto i za co odpowiada, jakie są możliwe sankcje)? (K.T. Boratyńska)
    str. 491
    351. Czy j.s.t. mogą ponosić odpowiedzialność karną na podstawie ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary? (K.T. Boratyńska)
    str. 493

    Część XIV
    Odpowiedzialność prawna za gospodarkę finansową jednostek samorządu terytorialnego
    str. 495


    352. Kto jest odpowiedzialny za wykonywanie budżetu j.s.t.?
    str. 495
    353. Czy organ stanowiący j.s.t. ponosi odpowiedzialność za ustalenia przyjęte w budżecie j.s.t.?
    str. 496
    354. Czy organ wykonawczy j.s.t. jest zobowiązany zrealizować wszystkie zadania przewidziane w budżecie j.s.t.?
    str. 496
    355. Czy działanie zgodne z prawem jest wystarczające, aby nie można była przypisać odpowiedzialności organowi wykonawczemu j.s.t.?
    str. 497
    356. Jakie skutki wywołuje nieudzielenie absolutorium organowi wykonawczemu j.s.t.?
    str. 498
    357. Czym jest odpowiedzialność polityczna organów j.s.t. i kiedy jest ponoszona?
    str. 499
    358. Za co jest odpowiedzialny organ wykonawczy j.s.t. w zakresie wykonywania ogólnego nadzoru nad realizacją budżetu j.s.t.?
    str. 500
    359. Czy mogą wystąpić przesłanki pociągnięcia do odpowiedzialności karnej organów j.s.t. w toku prowadzenia gospodarki finansowej j.s.t.?
    str. 501
    360. Czy mogą wystąpić przesłanki pociągnięcia do odpowiedzialności cywilnej organów j.s.t. w toku prowadzenia gospodarki finansowej j.s.t.?
    str. 501
    361. Czy możliwe jest przypisanie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych zarówno organowi wykonawczemu jednoosobowemu, jak i kolegialnemu (zarządowi) j.s.t.?
    str. 503
    362. Czy członek zarządu j.s.t. ponosi odpowiedzialność z tytułu głosowania za lub przeciw uchwale, której wykonanie powoduje powstanie określonego rodzaju odpowiedzialności?
    str. 504
    363. Czy możliwe jest przypisanie radnemu odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych?
    str. 506
    364. Jaki rodzaj odpowiedzialności może pociągać nieprawidłowy wybór wykonawcy zamówienia publicznego?
    str. 506
    365. Na jakich przesłankach oparta jest odpowiedzialność z tytułu naruszenia zasad lub trybu udzielania dotacji, a także zasad rozliczania przekazanych dotacji?
    str. 507
    366. Jakie skutki wywołuje niezłożenie oświadczeń majątkowych przez osoby wchodzące w skład organu wykonawczego j.s.t.?
    str. 510
    367. Jakie skutki wywołuje niezłożenie oświadczenia majątkowego przez radnego?
    str. 511
    368. Czy przekroczenie limitu zadłużenia j.s.t. jest przesłanką pociągnięcia do odpowiedzialności?
    str. 511
    369. Czy nieuchwalenie w roku budżetowym stawek podatków i opłat lokalnych jest podstawą do pociągnięcia do odpowiedzialności któregoś z organów j.s.t.?
    str. 513
    370. Czy zaniżenie ceny sprzedawanej nieruchomości stanowi przesłankę pociągnięcia do odpowiedzialności organu wykonawczego j.s.t.?
    str. 513
    371. Kto odpowiada za nieprawidłowości przy udzieleniu zamówienia publicznego - zawierający umowę czy komisja przetargowa?
    str. 514
    372. Czy stanowi przesłankę odpowiedzialności wypłacenie wynagrodzeń pracownikom mimo braku środków w planie finansowym?
    str. 516
    373. Czy organ stanowiący j.s.t. odpowiada za podjęcie uchwały niezgodnej z prawem?
    str. 517
    374. Czy organy j.s.t. mają obowiązek zawiadamiania właściwego organu o podejrzeniu popełnienia w ich jednostkach naruszenia dyscypliny finansów publicznych?
    str. 517
    375. Czy wójt (burmistrz, prezydent) może być pociągnięty do odpowiedzialności przed komisją orzekającą w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych z tytułu nieprawidłowości w pobieraniu należności podatkowych gminy?
    str. 518
    376. Kiedy pracownikowi urzędu może zostać przypisana odpowiedzialność za gospodarkę finansową j.s.t.?
    str. 519
    377. W jakim zakresie odpowiedzialność za gospodarkę finansową j.s.t. ponosi skarbnik (główny księgowy)?
    str. 520
    378. Jakie konsekwencje dla skarbnika powoduje odmowa udzielenia kontrasygnaty?
    str. 521
    379. Czy podpis skarbnika złożony na fakturze lub umowie mimo braku środków w budżecie na ich realizację powoduje powstanie odpowiedzialności?
    str. 522
    380. Czy skarbnik może odpowiadać z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych w wyniku zaniedbania potrącenia z faktury zabezpieczenia należytego wykonania umowy o zamówienie publiczne?
    str. 523
    381. Czy skarbnik podpisujący umowę (jako osoba reprezentująca j.s.t.), który narusza dyscyplinę finansów publicznych, będzie z tego tytułu odpowiadał na takich samych zasadach jak inne osoby reprezentujące j.s.t.?
    str. 523
    382. Czy pracownik urzędu wykonujący polecenie przełożonego ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowe działania w zakresie gospodarki finansowej j.s.t.?
    str. 524
    383. Czy pracownik urzędu może ponieść odpowiedzialność z tytułu wykonania czynności nienależącej do jego zakresu obowiązków?
    str. 524
    384. Czy pracownik urzędu może być pociągnięty do odpowiedzialności na podstawie przepisów działu V Kodeksu pracy za szkodę wyrządzoną dla gospodarki finansowej j.s.t.?
    str. 525
    385. Jakie skutki wywołuje niezłożenie oświadczenia majątkowego przez zobowiązanego do tego pracownika urzędu?
    str. 526
    386. Czy pracownik urzędu może odpowiadać własnym majątkiem za spowodowanie nieprawidłowości w gospodarce finansowej j.s.t.?
    str. 527
    387. Czy pracownik urzędu może odpowiadać z tytułu przekroczenia upoważnienia do dokonywania wydatków?
    str. 528
    388. Czy pracownik urzędu może być zobowiązany do zwrotu otrzymanego wynagrodzenia za pracę, jeżeli zostało ono ustalone niezgodnie z przepisami?
    str. 529
    389. Czy pracownik urzędu ponosi odpowiedzialność za czyny popełnione podczas wykonywania zastępstwa za innego pracownika?
    str. 530
    390. Który z pracowników j.s.t. będzie ponosił odpowiedzialność i jakiego rodzaju za naliczenie należności j.s.t. w kwocie niższej niż należna?
    str. 530
    391. Czy pracownik, który dokonał inwentaryzacji niezgodnie z zasadami ustawy o rachunkowości bądź zarządzenia przełożonego w tym zakresie, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności, a jeśli tak - to jakiej?
    str. 531
    392. Czy kierownik jednostki może uczynić głównego księgowego odpowiedzialnym za wszystkie obowiązki w zakresie rachunkowości?
    str. 532
    393. Czy pracownik urzędu ma obowiązek zawiadomienia właściwego organu o naruszeniu przez kierownika urzędu dyscypliny finansów publicznych i ponosi konsekwencje w razie niezawiadomienia?
    str. 533
    394. W jakich sytuacjach odpowiedzialność pracownika może łączyć się z utratą pracy?
    str. 533
    395. Na jakich zasadach można pociągnąć do odpowiedzialności pracownika samorządowego zatrudnionego na podstawie mianowania?
    str. 534
    396. Czy kierownik jednostki budżetowej jest osobą odpowiedzialną za gospodarkę finansową j.s.t.?
    str. 535
    397. Jaki charakter może mieć odpowiedzialność członków komisji przetargowej za nieprawidłowe przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego?
    str. 536
    398. Czy podmioty pobierające środki stanowiące dochody budżetów j.s.t. ponoszą odpowiedzialność za nieterminowe przekazanie lub nieprzekazanie tych środków?
    str. 536
    399. Czy istnieje możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności Skarbu Państwa z tytułu nieprzekazania subwencji i dotacji należnych j.s.t.?
    str. 537
    400. O czym świadczy akceptacja czynności przez radcę prawnego j.s.t. i czy zwalnia ona od ponoszenia odpowiedzialności za taki czyn?
    str. 538
    401. Czy osoba pełniąca społecznie funkcję w j.s.t., której działania naruszają prawo, może zostać pociągnięta do odpowiedzialności, a jeśli tak - to jakiego rodzaju?
    str. 538
    402. Czy kierownik jednostki organizacyjnej j.s.t. odpowiada za wykazanie w sprawozdaniu danych niezgodnych z ewidencją, jeżeli księgi rachunkowe prowadzi osoba niebędąca jego pracownikiem (np. główny księgowy zespołu obsługi szkół)?
    str. 539
    403. Czy kierownik jednostki budżetowej odpowiada za czyny stanowiące naruszenie dyscypliny finansów publicznych spowodowane tym, że nie otrzymał z budżetu przewidzianych środków na realizację planu finansowego?
    str. 540
    404. W jakim zakresie inwestor zastępczy przejmuje odpowiedzialność za realizację Inwestycji?
    str. 541
    405. Czy kierownikowi zakładu budżetowego będącego przedsiębiorstwem wodnokanalizacyjnym można przypisać odpowiedzialność z tytułu nieprawidłowego ustalenia wysokości opłat za wodę i odprowadzanie ścieków?
    str. 541
    406. Jakie czyny stanowiące naruszenie dyscypliny finansów publicznych może popełnić podmiot wykorzystujący dotację celową otrzymaną z budżetu j.s.t.?
    str. 542
    407. Czy kierownik jednostki budżetowej może naruszyć dyscyplinę finansów publicznych poprzez przekroczenie upoważnienia do zaciągania zobowiązań obciążających budżet j.s.t.?
    str. 543
    408. Za co i jak odpowiada inkasent podatków i opłat lokalnych?
    str. 543
    409. Czy można pociągnąć do odpowiedzialności inspektora nadzoru z tytułu odebrania wadliwie wykonanej inwestycji?
    str. 544
    410. Czy kolegium RIO może ponieść konsekwencje niezgodnego z prawem wykonywania nadzoru nad uchwałami organów j.s.t.?
    str. 544

    Załączniki
    str. 547


    1. Uchwała w sprawie stawek podatku od nieruchomości
    str. 549
    2. Uchwała w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości
    str. 551
    3. Uchwała w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości de minimis
    str. 553
    4. Uchwała w sprawie stawek podatku od środków transportowych
    str. 556
    5. Uchwała w sprawie określenia wysokości opłaty od posiadania psów
    str. 561
    6. Uchwała w sprawie obniżenia ceny skupu żyta dla celów wymiaru podatku
    rolnego
    str. 563
    7. Uchwała w sprawie trybu i szczegółowych warunków zwolnienia od podatku
    rolnego użytków rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej
    str. 564
    8. Uchwała w sprawie poboru podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości
    w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso
    str. 566
    9. Uchwala w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych
    str. 568
    10. Uchwała w sprawie ustalenia miejscowości, w której pobiera się opłatę miejscową
    str. 570
    11. Uchwała w sprawie opłaty miejscowej
    str. 571
    12. Uchwała w sprawie opłaty targowej
    str. 573
    13. Wzór nr 1 do art. 67a Ordynacji podatkowej
    str. 575
    14. Wzór nr 2 do art. 67b Ordynacji podatkowej
    str. 577
    15. Wzór nr 3 do art. 67d Ordynacji podatkowej
    str. 580
    16. Wzór nr 4 do art. 67a Ordynacji podatkowej
    str. 582
    17. Wzór postanowienia wydawanego w trybie art. 139 § 1 i art. 140 § 1 Ordynacji podatkowej
    str. 584
    18.. Wzór postanowienia wydawanego w trybie art. 123 § 1 i art. 200 § 1 Ordynacji podatkowej
    str. 585
    19. Prognoza kwoty długu w budżecie j.s.t.
    str. 586

    Skorowidz rzeczowy
    str. 587

    Klienci, którzy kupili Finanse samorządowe 2008. 410 pytań … wybrali również:

    Prawo samorządu terytorialnego
    -28%
    + do schowka
    KSIĄŻKA
    Wydawca: Od.Nowa
    Rok wydania: 2016
    Stron: 152
    12.90 zł
    9.29 zł
    Dodaj do koszyka
    red.Tomczak Łukasz - Samorząd powiatowy w Polsce. Struktura, zadania, wybory
    + do schowka
    KSIĄŻKA
    red.Tomczak Łukasz
    Wydawca: Wydawnictwo MARINA
    Rok wydania: 2015
    Stron: 254
    65.00 zł
    Dodaj do koszyka
    Czerski Piotr, Hanusz Antoni, Musiał Magdalena, Niezgoda Andrzej, Szczęśniak Paweł - Źródła finansowania samorządu terytorialnego
    -30%
    + do schowka
    KSIĄŻKA
    Czerski Piotr, Hanusz Antoni, Musiał Magdalena, Niezgoda Andrzej, Szczęśniak Paweł
    Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA
    Rok wydania: 2015
    Stron: 468
    129.00 zł
    90.30 zł
    Dodaj do koszyka
    Malec D., Malec J. - Historia administracji i myśli administracyjnej
    -15%
    + do schowka
    KSIĄŻKA
    Malec D., Malec J.
    Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
    Rok wydania: 2003
    Stron: 266
    34.00 zł
    28.90 zł
    Dodaj do koszyka
     
    1
    |
    2
    |
    3
     

    Recenzje i oceny

    Brak recenzji!

    Dodaj swoją recenzję i ocenę

    Twoja ocena:

    Twój podpis:
    Dodaj recenzję


    Znajdujesz się w dziale Książki
    Aktualnie oglądasz produkt Finanse samorządowe 2008. 410 pytań i odpowiedzi. Wzory uchwał, deklaracji, decyzji - Cezary Kosikowski (red.)
    W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Prawo i administracja » Administracja. Samorząd terytorialny
    Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
    tel/fax +81 537 65 10