X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

Kodeks cywilny 2017 PLUS - zbiór przepisów
-27%
+ do schowka
79.00 zł
57.67 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 21.33 zł
Cena katalogowa: 79.00 zł
Dostępność: 24h
KSIĄŻKA
Wydawca: Wolters Kluwer
Rok wydania: 2017
Miejsce wydania: 1
Stron: 1936
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter


Szczególnie polecamy




Kukuczka

Kukuczka
Dariusz Kortko
Marcin Pietraszewski
Warszawa 2016


Food pharmacy

Food Pharmacy
Lina Nertby Aurell, Mia Clase
Kraków 2017


Sztuka zwycięstwa

Sztuka zwycięstwa
Phil Knight
 
Poznań 2016


Hygge. Klucz do szczęścia

Hygge. Klucz do szczęścia
Meik Wiking
Warszawa 2016


Dekalog księdza Jana Kaczkowskiego

Dekalog księdza Jana Kaczkowskiego +CD
Jan Kaczkowski,
Katarzyna Szkarpetowska
 
Kraków 2017


Pani Einstein

Pani Einstein
Marie Benedict
 
Kraków 2017


Od oddechu do oddechu

Od oddechu do oddechu
Wojciech Młynarski
  Warszawa 2017

Dobranoc Auschwitz

Dobranoc Auschwitz
Aleksandra Wójcik
Maciej Zdziarski
Kraków 2017

Pokaz

35.77 zł

Rabat: 13.23 zł
Cena katalogowa: 49.00 zł
Produkt niedostępny

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Mechanizmy racjonalizacji procesu ustawodawczego w Polsce w zakresie rządowych projektów ustaw

Wydawca: Wydawnictwo Adam Marszałek
Rok wydania: 2012
Miejsce wydania: Toruń
Stron: 348
Format: B5
ISBN: 9788377802564

Opis:

Mechanizmy racjonalizacji procesu ustawodawczego w Polsce w zakresie rządowych projektów ustaw

Pierwszy rozdział pracy o charakterze teoretyczno-dogmatycznym, podejmuje problematykę aksjologii systemu rządów parlamentarnych w jego współczesnym kształcie. Kluczowym zagadnieniem tej części książki jest kwestia racjonalizacji systemu rządów parlamentarnych, analizowana w różnych kontekstach znaczę-niowych, pod kątem różnorodnych uwarunkowań, jakie legły u podstaw tej koncepcji ustrojowej i w odniesieniu do nierzadko kontrowersyjnie definiowanych kierunków racjonalizacji, wśród których istotne miejsce zajmuje idea usprawniania systemu rządów poprzez zwiększanie efektywności procesu prawotwórczego. Oprócz rozważań z zakresu teorii konstytucjonalizmu istotny fragment tego rozdziału dotyczy przejawów racjonalizowania procesu prawotwórczego poprzez wzmocnienie wpływu rządu na jego przebieg w wybranych państwach europejskich. Watek komparatystyczny ujęty został w formule dwuczęściowej. Pierwszą część stanowi skrótowa - siłą rzeczy - charakterystyka prawnopolitycznych instrumentów oddziaływania rządu na proces ustawodawczy w klasycznych modelach rządów parlamentarnych, mianowicie brytyjskim, semiprezydenc-kim w wersji V Republiki Francuskiej oraz kanclerskim w Republice Federalnej Niemiec. Te właśnie ustroje powszechnie postrzegane są jako forpoczta zracjonalizowanych systemów rządów w demokracjach europejskich. Przyjęte w nich rozwiązania recypowane zostały - w większym lub mniejszym stopniu - w konstrukcjach ustrojowych innych państw, zwłaszcza zaś w tak zwanych „nowych demokracjach" Europy Środkowej i Wschodniej. Synteza rozwiązań racjonalizujących proces ustawodawczy w wybranych państwach tego regionu stanowi treść kolejnego fragmentu pierwszego rozdziału książki. Podstawowe kryteria doboru państw to w tym przypadku ich położenie geograficzne, „domknięcie" procesu przechodzenia od ustroju socjalistycznego do demokracji parlamentarnej oraz przyjęcie w rozwiązaniach konstytucyjnych mechanizmów racjonalizujących system rządów. Charakterystyką objęte zostały; Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Łotwa, Słowacja, Słowenia, Rumunia i Węgry, a zatem te państwa regionu, które jako jedyne w tym regionie Europy - nie licząc Polski - w mojej opinii spełniają każde z tych kryteriów. Pierwszy rozdział książki kończy fragment poświęcony dotychczasowym polskim doświadczeniom w zakresie racjonalizacji systemu rządów parlamentarnych, począwszy od analizy konstrukcji, przyjmowanych w okresie Drugiej Rzeczypospolitej na gruncie noweli sierpniowej z 1926 r., a skończywszy na charakterystyce propozycji, jakie pod kątem racjonalizacji systemu rządów ujawniły się zarówno w projektach konstytucji, jak i w pracach Zgromadzenia Narodowego na poszczególnych etapach przygotowywania i uchwalania Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r.

Problematyka dwóch kolejnych rozdziałów rozprawy koncentruje się na partycypacji Rady Ministrów w sejmowym postępowaniu ustawodawczym dotyczącym rządowych projektów ustaw, postrzeganej przede wszystkim przez pryzmat funkcji inicjatywnej i korekcyjnej rządu. Rozważania a propos drugiej z wymienionych funkcji odnoszą się zarówno do sfery korekty materialnej (treściowej) projektu, jak i możliwości skutecznego modyfikowania przez rząd trybu prac Sejmu nad ustawą, a także zakresu możliwych modyfikacji rządowych projektów ustaw w trybie poprawek poselskich.

Rozdział drugi syntetycznie ujmuje zjawiska składające się na funkcję inicjowania postępowania ustawodawczego przez Radę Ministrów. Oprócz zagadnień związanych z rządową inicjatywą ustawodawczą, postrzeganą zarówno w aspekcie systemowego usytuowania tego organu w gronie innych podmiotów inicjujących postępowanie legislacyjne, jak i charakteryzowaną przez pryzmat wyłącznej kompetencji Rady Ministrów, znaczący fragment tego rozdziału książki poświęcony jest zagadnieniom organizacji i przebiegu wewnątrz rządowego postępowania przygotowującego projekt, które - biorąc pod uwagę wpływ na ostateczne brzmienie ustawy - we współczesnych demokracjach postrzegane jest jako faza postępowania co najmniej tak samo istotna jak prace parlamentarne.

Rozdział trzeci bezpośrednio odnosi się do roli Rady Ministrów i jej przedstawicieli w sejmowym postępowaniu ustawodawczym zarówno w aspekcie związanym z reprezentowaniem rządu w pracach parlamentarnych nad ustawa, jak i normatywnego instrumentarium, za pomocą którego Rada Ministrów może promować swoje projekty ustaw w toku prac sejmowych i jego skuteczności, także w kontekście okoliczności determinujących upadek rządowych inicjatyw ustawodawczych w parlamencie. W tej części rozprawy skupiłem się przede wszystkim na formalno-dogmatycznej analizie obowiązujących regulacji ustrojowych, ze szczególnym uwzględnieniem postanowień Konstytucji z 1997 r. oraz Regulaminu Sejmu. Do niezbędnego minimum ograniczyłem rozważania teoretyczne, historyczne i komparatystyczne, eksponując zaś zjawiska z zakresu polskiej praktyki parlamentarnej lat 1997-2011, komplementarne względem konstrukcji normatywnych i współtworzące wraz z nimi pełny obraz rzeczywistości ustrojowej obecnej doby konstytucyjnej.

Część postulatywna rozprawy zawiera się w jej czwartym a zarazem ostatnim rozdziale. Jego zasadniczą treść stanowią moje własne poglądy i propozycje od-noszące się do możliwości wzmocnienia oddziaływania Rady Ministrów na polski proces ustawodawczy przede wszystkim w sferze rozwiązań konstytucyjnych, wykraczających niekiedy poza zakres stosunków pomiędzy Sejmem i Radą Ministrów (np. w odniesieniu do możliwych modyfikacji instytucji tzw. weta ustawodawczego głowy państwa) bądź wręcz poza sferę ściśle definiowanego ustawodawstwa (np. problem przyznania Radzie Ministrów prawa do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy). Pewne postulaty przedstawione w tym rozdziale dotyczą ponadto kwestii ewentualnej reorganizacji i usprawnienia rządowego postępowania poprzedzającego formalne wykonanie inicjatywy ustawodawczej oraz politycznych i politologicznych konotacji rządowego oddziaływania na postępowanie ustawodawcze w parlamencie, związanych z mechanizmami współdziałania Rady Ministrów z popierający ją frakcjami parlamentarnymi. Wszystkie propozycje przedstawione w tym fragmencie pracy stanowią zaledwie skromny głos autora książki w ramach wielopłaszczyznowej dyskusji na temat modernizacji obowiązującej Konstytucji i ustroju Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzonej z różnym natężeniem na przestrzeni ostatnich kilku lat zarówno w kręgu polskiej doktryny prawa, jak i w środowiskach politycznych. Z tego też względu opinie zamieszczone w tej książce w niektórych przypadkach korespondują z przedstawionymi już propozycjami i opiniami przedstawicieli polskiej nauki prawa konstytucyjnego, czemu rzetelnie starałem się dać wyraz w zamieszczonych w książce odsyłaczach.

Ze wstępu

Klienci, którzy kupili Mechanizmy racjonalizacji procesu ustawodawczego … wybrali również:

Knysiak-Sudyka Hanna - Skarga i skarga kasacyjna w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Komentarz i orzecznictwo
-32%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Knysiak-Sudyka Hanna
Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA
Rok wydania: 2015
Miejsce wydania: 189
Stron: 412
99.00 zł
67.52 zł
Dodaj do koszyka
Kodeks postępowania administracyjnego
+ do schowka
KSIĄŻKA
Wydawca: Literat
Rok wydania: 2015
Miejsce wydania: 9
Stron: 116
5.20 zł
Dodaj do koszyka
Bojanowski Eugeniusz, Cieślak Zbigniew, red. Lang Jacek - Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi
-32%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Bojanowski Eugeniusz, Cieślak Zbigniew, red. Lang Jacek
Wydawca: LexisNexis Polska Sp. z o.o.
Rok wydania: 2013
Miejsce wydania: 177
Stron: 298
69.00 zł
47.06 zł
Dodaj do koszyka
Stelina Jakub - Prawo urzędnicze
-26%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Stelina Jakub
Wydawca: C.H. BECK
Rok wydania: 2013
Miejsce wydania: 177
Stron: 305
59.00 zł
43.42 zł
Dodaj do koszyka
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Mechanizmy racjonalizacji procesu ustawodawczego w Polsce w zakresie rządowych projektów ustaw - Patyra Sławomir
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Prawo » Prawo administracyjne
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax +81 537 65 10