X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

Hausner Wojciech, Wierzbicki Marek - Sto lat harcerstwa
-18%
+ do schowka
46.00 zł
37.77 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 8.23 zł
Cena katalogowa: 46.00 zł
Dostępność: do 48h
KSIĄŻKA
Hausner Wojciech, Wierzbicki Marek
Wydawca: IPN
Rok wydania: 2015
Miejsce wydania: 189
Stron: 344
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter


Szczególnie polecamy




Królowa

Królowa
Elżbieta Cherezińska
Poznań 2016


Król

Król
Kraków 2016


Resortowe dzieci. Politycy

Resortowe dzieci. Politycy
Dorota Kania, Jerzy Targalski, Maciej Marosz
 
Warszawa 2016


Wołyń. Bez komentarza

Wołyń. Bez komentarza
praca zbiorowa
Warszawa 2016


Dasz radę

Dasz radę. Ostatnia rozmowa
Jan Kaczkowski,
Joanna Podsadecka
 
Kraków 2016


Wajda. Kronika wypadków filmowych

Wajda. Kronika wypadków filmowych
Bartosz Michalak
Warszawa 2016


Harda

Harda
Elżbieta Cherezińska
Poznań 2016

Wylecz się sam

Wylecz się sam
Megadawki witamin
Andrew W.PH.D. Saul
Warszawa 2016

Pokaz

68.92 zł

Rabat: 24.53 zł
Cena katalogowa: 93.45 zł
Produkt niedostępny

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Obowiązki informacyjne w umowach z udziałem konsumentów na tle prawa Unii Europejskiej

Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA
Rok wydania: 2008
Miejsce wydania: Warszawa
Stan prawny: 1 sierpnia 2008 r.
Stron: 375
Format: B5
Oprawa: twarda
ISBN: 9788376010496

Opis:

Publikacja dotyczy obowiązków informacyjnych w tzw. obrocie mieszanym, w ramach stosunków umownych między przedsiębiorcą a konsumentem. Zagadnienie to dotychczas nie zostało jeszcze w Polsce monograficznie opracowane. Jest natomiast żywo dyskutowane w doktrynie różnych państw, a także w doktrynie europejskiego prawa prywatnego.
O atrakcyjności książki decyduje nie tylko jej pionierski charakter, lecz także oryginalne i kompleksowe ujęcie zagadnień informacyjnych w kontekście całego systemu prawa, z uwzględnieniem analizy konstytucyjnej i przy zastosowaniu instrumentów ekonomicznej analizy prawa (Law and Economics).

Praktyczna przydatność publikacji wynika ponadto z zaprezentowania w szerokim zakresie rozwiązań przyjętych w prawie UE. Uwzględniono orzecznictwo polskich sądów (SN i TK) i organów administracyjnych (Prezes UOKiK) oraz rozstrzygnięcia trybunałów europejskich (ETS, ETPC), w  tym najnowsze orzeczenia, które nie doczekały się jeszcze szerszego omówienia w polskiej literaturze prawniczej.

Spis treści: 

Wykaz skrótów.
str. 11

Rozdział 1
Obowiązki informacyjne a prawo konsumenta do informacji.
str. 21


1.1. Prawo człowieka do informacji.
str. 21
1.1.1. Prawo do informacji jako prawo podstawowe.
str. 21
1.1.1.1. Informacja w kontekście rozwoju idei praw człowieka i demokratycznego państwa prawnego.
str. 22
1.1.1.2. Rola informacji w społeczeństwie obywatelskim.
str. 26
1.1.2. Prawo konsumenta do informacji.
str. 31
1.1.2.1. Transparentność rynku a konkurencja.
str. 31
1.1.2.2. Prawo podmiotowe konsumenta do informacji.
str. 32
1.1.2.3. Suwerenność konsumencka.
str. 34
1.1.2.4. Rola informacji w korzystaniu przez konsumenta z autonomii woli i swobody umów.
str. 35
1.1.2.4.1. Indywidualistyczne ujęcie autonomii woli i wolności człowieka.
str. 35
1.1.2.4.2. Gwarancje rzeczywistej autonomii woli.
str. 38
1.1.2.5. Realizacja prawa podmiotowego konsumenta do informacji a ograniczenie praw i wolności innych podmiotów.
str. 41
1.1.2.6. Ekonomiczna efektywność realizacji prawa konsumenta do informacji.
str. 41
1.1.3. Prawo konsumenta do informacji a prawo umów.
str. 42
1.2. Informacja w prawie umów - uwagi ogólne.
str. 45
1.2.1. Równorzędność (równość) podmiotów prawa cywilnego.
str. 45
1.2.2. Realizacja publicznego prawa konsumenta do informacji a konstrukcja prawa podmiotowego w prawie cywilnym.
str. 46

Rozdział 2
Ekonomiczna analiza obowiązków informacyjnych.
str. 52


2.1. Ochrona konsumentów w ramach ekonomicznego modelu konkurencji i poza nim.
str. 55
2.2. Asymetrie informacyjne jako forma zawodności rynku.
str. 56
2.3. Model doskonałej umowy a koszty transakcyjne.
str. 58
2.4. Wzorce umowne i umowy adhezyjne.
str. 62
2.5. Efektywna alokacja informacji.
str. 63
2.5.1. Motywacja do pozyskiwania informacji.
str. 64
2.5.2. Produktywny (wytwórczy) lub redystrybutywny charakter informacji.
str. 66
2.5.3. Postulat zmniejszenia globalnych kosztów pozyskiwania informacji.
str. 67
2.6. Eliminacja asymetrii informacyjnych za pomocą rozwiązań efektywnych.
str. 68
2.6.1. Transparentność i faktyczna dostępność wzorców umownych.
str. 70
2.6.2. Możliwość odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów.
str. 72
2.6.3. Zakaz wprowadzania w błąd.
str. 74
2.6.4. Pozytywny obowiązek udzielenia informacji.
str. 75
2.6.4.1. Efektywność jako granica pozytywnego obowiązku informacyjnego.
str. 76
2.6.4.2. Kryterium równego dostępu do informacji.
str. 78
2.7. Ograniczona racjonalność konsumenta.
str. 79

Rozdział 3
Ochrona konsumentów przez informację w prawie wspólnotowym.
str. 82


3.1. Prawo konsumenta do informacji we wspólnotowych programach ochrony konsumentów.
str. 82
3.2. Ochrona konsumentów jako samodzielny instrument realizacji celów traktatowych.
str. 83
3.2.1. Budowa wspólnego rynku - zasadniczy cel prawa wspólnotowego.
str. 83
3.2.2. "Dowartościowanie" ochrony konsumentów w Traktacie z Maastricht
str. 88
3.2.2.1. Samodzielna podstawa traktatowa działań na rzecz ochrony konsumentów .
str. 88
3.2.2.2. Ochrona konsumentów a obywatelstwo Unii.
str. 89
3.2.3. Granice harmonizacji prawa konsumenckiego. Znoszenie barier rynkowych i budowa zaufania konsumenta do rynku - dwa podejścia do tworzenia wspólnego rynku.
str. 92
3.2.4. Perspektywy harmonizacji horyzontalnej obowiązków informacyjnych w umowach z udziałem konsumentów.
str. 94
3.3. Ochrona konsumentów przez informację a gwarancje podstawowych swobód traktatowych.
str. 97
3.3.1. Ograniczenia podstawowych swobód w oparciu o bezwzględny wymóg ochrony konsumentów.
str. 97
3.3.2. Wymogi informacyjne jako ograniczenie podstawowych swobód traktatowych.
str. 99
3.3.3. Autonomia stron jako element podstawowych swobód.
str. 100

Rozdział 4
Prawo konsumenta do informacji w Konstytucji RP.
str. 102


4.1. Ochrona konsumentów a prawa ekonomiczne, socjalne i kulturalne.
str. 103
4.1.1. Systematyka Konstytucji RP - ochrona konsumentów w katalogu praw ekonomicznych, socjalnych i kulturalnych.
str. 103
4.1.2. Konstytucjonalizacja praw i wolności ekonomicznych i socjalnych w Europie.
str. 104
4.1.3. Zasady prawne/normy programowe (polityczne).
str. 107
4.1.4. Horyzontalna skuteczność i bezpośrednie stosowanie art. 76 Konstytucji.
str. 112
4.1.5. Zasada ochrony konsumentów (art. 76 Konstytucji) a koncepcja norm programowych w orzecznictwie TK.
str. 118
4.2. Zasada ochrony konsumentów (art. 76 Konstytucji) a zasada wolności działalności gospodarczej (art. 20 i art. 22 Konstytucji).
str. 123
4.3. Zasada ochrony konsumentów (art. 76 Konstytucji) a ochrona majątkowego prawa do informacji (art. 64 Konstytucji).
str. 126
4.4. Informacja jako warunek realizacji gwarancji swobody umów będącej elementem konstytucyjnej gwarancji wolności człowieka (art. 31 ust. 1 i ust. 2 Konstytucji)
str. 128
4.5. Konstytucyjne prawo do informacji (art. 54 ust. 1).
str. 130
4.5.1. Prawo do informacji w EKPC (art. 10 EKPC).
str. 131
4.5.2. Generalne prawo do informacji w Konstytucji RP.
str. 139

Rozdział 5
Instrumenty realizacji prawa konsumenta do informacji w prawie umów.
str. 141


5.1. Informacja jako warunek należytego wykonania zobowiązania.
str. 141
5.2. Ogólny obowiązek lojalności (uczciwości) kontraktowej.
str. 145
5.3. Obowiązki informacyjne a odpowiedzialność cywilna - uwagi ogólne.
str. 148
5.4. Niedozwolone praktyki rynkowe.
str. 161
5.5. Informacja a składanie oświadczenia woli i zawieranie umowy.
str. 173
5.5.1. Oświadczenie woli i jego wykładnia.
str. 174
5.5.1.1. Uwzględnianie rzeczywistej woli składającego oświadczenie.
str. 174
5.5.1.2. Wykładnia obiektywna.
str. 176
5.5.1.3. Konkludentne wyrażenie woli.
str. 178
5.5.1.4. Model wykładni oświadczenia w oderwaniu od woli jego autora.
str. 180
5.5.1.5. Milczenie jako postać wyrażenia woli.
str. 181
5.5.1.6. Chwila złożenia oświadczenia woli.
str. 182
5.5.2. Zawarcie umowy a obowiązki informacyjne.
str. 184
5.5.2.1. Ofertowy tryb zawierania umów.
str. 184
5.5.2.2. Umowa przez negocjacje.
str. 188
5.5.2.2.1. Culpa in contrahendo.
str. 189
5.5.2.3. Aukcja i przetarg.
str. 195
5.5.2.4. Zawieranie umów w postaci elektronicznej.
str. 197
5.5.3. Znaczenie informacji dla prawidłowości oświadczenia woli - wady oświadczenia woli.
str. 203
5.6. Postanowienia nieuzgodnione indywidualnie. Wzorce umowne.
str. 210
5.6.1. Podstawowe założenia reżimu kontroli postanowień niewynegocjowanych indywidualnie.
str. 210
5.6.2. Ochrona przez informację w dyrektywie 93/13
str. 217
5.6.2.1. Postanowienia niewynegocjowane indywidualnie.
str. 217
5.6.2.2. Przesłanki uznania postanowienia umownego za niedozwolone.
str. 218
5.6.2.3. Transparentność.
str. 227
5.6.3. Mechanizmy kontroli postanowień umownych nienegocjowanych indywidualnie w k.c. .
str. 234
5.6.3.1. Kontrola inkorporacji wzorca.
str. 234
5.6.3.2. Kontrola abuzywności.
str. 238
5.6.3.3. Wymóg transparentności.
str. 240
5.6.3.4. Wykładnia contra proferentem.
str. 246
5.7. Umowy zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.
str. 247
5.7.1. Problem asymetrii informacyjnych w przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość.
str. 247
5.7.2. Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa.
str. 250
5.7.2.1. Dyrektywa 85/577 o umowach zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa.
str. 250
5.7.2.2. Regulacja umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa w prawie polskim.
str. 256
5.7.3. Umowy zawierane na odległość.
str. 259
5.7.3.1. Dyrektywa 97/7 w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość.
str. 260
5.7.3.2. Regulacja dotycząca umów zawieranych na odległość w prawie polskim.
str. 268
5.7.3.3. Dyrektywa 2002/65 dotycząca sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość.
str. 271
5.7.3.4. Reżim sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość w prawie polskim.
str. 279

Rozdział 6
Przykłady szczególnych rozwiązań w zakresie obowiązków informacyjnych.
str. 282


6.1. Informacja przedkontraktowa.
str. 283
6.1.1. Obowiązek udzielenia konsumentowi określonych informacji przed zawarciem umowy.
str. 283
6.1.1.1. Obowiązek podania ceny - sprzedaż konsumencka.
str. 283
6.1.1.2. Informacja konieczna do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego.
str. 284
6.1.1.3. Świadczenie usług turystycznych.
str. 286
6.1.1.4. Kredyt konsumencki.
str. 288
6.1.1.4.1. Informacje, które powinny być podane w reklamie lub ogłoszeniu o usługach kredytu konsumenckiego.
str. 288
6.1.1.4.2. Obowiązkowe informacje przed zawarciem umowy.
str. 292
6.1.2. Szczególne postaci przedkontraktowego obowiązku informacyjnego.
str. 298
6.1.2.1. Konstrukcja niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową.
str. 298
6.1.2.2. Obowiązek zapewnienia odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych przy wyborze towaru konsumpcyjnego.
str. 301
6.1.2.3. Prospekt informacyjny (broszura) w przypadku timesharingu i umowy o usługi turystyczne.
str. 303
6.1.2.4. Obowiązek doradztwa w związku z zawieraniem umowy o kredyt konsumencki.
str. 312
6.2. Informacja na etapie zawierania umowy.
str. 315
6.2.1. Usługi turystyczne.
str. 316
6.2.2. Timesharing.
str. 318
6.2.3. Kredyt konsumencki.
str. 319
6.3. Wykonywanie umowy a obowiązki informacyjne.
str. 328
6.3.1. Usługi turystyczne.
str. 329
6.3.2. Kredyt konsumencki.
str. 329

Zakończenie (bilans).
str. 333

Literatura
str. 347

Spis orzeczeń.
str. 365

Skorowidz rzeczowy.
str. 371

Klienci, którzy kupili Obowiązki informacyjne w umowach z udziałem … wybrali również:

red.Gniewek Edward, red.Machnikowski Piotr - Kodeks cywilny. Komentarz
-15%
+ do schowka
KSIĄŻKA
red.Gniewek Edward, red.Machnikowski Piotr
Wydawca: C.H. BECK
Rok wydania: 2016
Miejsce wydania: 1
Stron: 2500
349.00 zł
296.48 zł
Dodaj do koszyka
Manowska Małgorzata - Apelacja w postępowaniu cywilnym. Komentarz
-7%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Manowska Małgorzata
Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA
Rok wydania: 2015
Miejsce wydania: 1
Stron: 380
109.00 zł
101.37 zł
Dodaj do koszyka
red.Wiliński Paweł - Obrońca i pełnomocnik w procesie karnym po 1 lipca 2015 r. Przewodnik po zmianach
-26%
+ do schowka
KSIĄŻKA
red.Wiliński Paweł
Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA
Rok wydania: 2015
Miejsce wydania: 1
79.00 zł
58.26 zł
Dodaj do koszyka
red.Skorupka Jerzy - Kodeks postępowania karnego. Komentarz
-26%
+ do schowka
KSIĄŻKA
red.Skorupka Jerzy
Wydawca: C.H. BECK
Rok wydania: 2015
Miejsce wydania: 1
Stron: 1964
349.00 zł
256.86 zł
Dodaj do koszyka
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Obowiązki informacyjne w umowach z udziałem konsumentów na tle prawa Unii Europejskiej - Mikłaszewicz Przemysław
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Prawo » Komentarze i opracowania prawne
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax +81 537 65 10