X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

red.Łojko Elżbieta - Prawnicy i dziennikarze - współpraca, rywalizacja, manipulacja
+ do schowka
42.00 zł
33.60 zł
Rabat: 8.40 zł
Cena katalogowa: 42.00 zł
Dostępność: 24h
KSIĄŻKA
red.Łojko Elżbieta
Wydawca: Stowarzyszenie Absolwentów Wydziału Prawa i Administracji UW
Rok wydania: 2013
Miejsce wydania: 1
Stron: 216
 
Zniżka 50%
Dołącz do nas na Facebboku

Informacje o nowościach

Zapisz się na newsletter

Otrzymasz cotygodniową
informację o nowościach
i akcjach specjalnych
ZAPISZ
 

Polecamy publikacje Wyd.Uczelnia Łazarskiego

Konert Anna (red.)
 
Warszawa 2013


New Progress and Challenges in The Air Law. Air Crash Victims Families Protection

New Progress and Challenges in The Air Law
Air Crash Victims Families Protection

Konert Anna
Ephraimson-Abt Hans
 
Warszawa 2014


A European Vision For Air Passengers

A European Vision For Air Passengers
Konert Anna
 
Warszawa 2014

Pokaz

24.52 zł

Rabat: 5.38 zł
Cena katalogowa: 29.90 zł
Dostępność: 24h

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Ocenianie efektów szkolenia czyli metody i problemy ewaluacji

Wydawca: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Rok wydania: 2012
Miejsce wydania: Sopot
Stron: 168
Format: A5
ISBN: 9788374893886

Opis:

Ocenianie efektów szkolenia czyli metody i problemy ewaluacji

Pisanie o ocenianiu efektów szkoleń jest stałym elementem „folkloru" wokólszkoleniowego. Od lat trenerzy są napominani przez teoretyków, że szkolenia - jak każda działalność organizacyjna - powinny podlegać ocenie i jeśli szkoleniowcy nie będą jej prowadzili sami, to narażają się na przypadkowe oceny, niewnikające dogłębnie w specyfikę działalności szkoleniowej.

Od lat trenerzy zgadzają się z potrzebą oceniania szkoleń, aby lepiej wykazywać korzyści z ich prowadzenia w organizacjach, i od lat nie prowadzą pogłębionych badań w tym zakresie. Teoretycy, próbując zrozumieć to zjawisko społeczne, zajmują różne stanowiska. Niektórzy usprawiedliwiają postępowanie trenerów, twierdząc, że powodem braku prób oceniania efektów szkoleń jest brak dobrych, to jest prostych i tanich w zastosowaniu, ale jednocześnie trafnych i rzetelnych, narzędzi oceny (por. np. Król, 1999). Nie bada się efektów szkoleń, bo ani nauka, ani praktyka nie stworzyły odpowiednich instrumentów.

Praktycy stosują w zasadzie głównie badania opinii uczestników jako metodę oceny efektów szkolenia. Niekiedy twierdzi się, że badanie to jest na ogół wystarczająco dobrym sposobem przewidywania zastosowania efektów szkolenia w praktyce. Obecny stan wiedzy naukowej dostarcza słabych, choć wyraźnych argumentów przemawiających za taką tezą.

Inni twierdzą, że szkoleń nie ocenia się, gdyż nikt tego nie wymaga. Prowadzenie szkoleń jest na tyle marginalną działalnością, że jej optymalizacja nie jest warta dodatkowych nakładów, których ocenianie mogłoby wymagać. Zarządy nie oczekują dowodów, że środki zainwestowane w szkolenie pracowników przyniosły wystarczające korzyści, gdyż dla tak niewielkich środków nie jest to niezbędne. Wierzy się zresztą, że szkolenia przynoszą korzyści dodatkowe, zwykle rozmyte i trudno mierzalne: czy to w postaci wyższego morale, „wentyla" dla emocji pracowników, czy pomocy w działaniach rozwojowych, a nie są jedynie celowo racjonalnym narzędziem rozwiązywania konkretnych problemów, z którymi zmaga się organizacja.

Niezależnie od powodów, dla których nie jest powszechną regutą wymaganie udowodnienia, że przeprowadzone szkolenie warte byto wydanych na nie pieniędzy, co jakiś czas nasilają się żądania, aby działalność szkoleniowa podlegała standardowym ocenom jak wszystkie inne projekty. Co najmniej od przełomu XX i XXI wieku klienci oczekują, że prowadzący szkolenie oszacuje zwrot, jaki z tej inwestycji osiągnie organizacja. Jak pokażę w rozdziale 3, realizacja takiego oczekiwania wymaga przyjęcia wielu szczegółowych założeń. Wynik badania w tak dużym stopniu zależy od tych „szczegółów", ze niekiedy mówi się: „Powiedz, jakiego ROI oczekujesz, to takie wyliczę dla mojego szkolenia" (Spitzer, 2005).

Można zauważyć, że moda na każdorazowe wyliczanie finansowej efektywności szkoleń powoli mija. Coraz wyraźniejsze staje się dążenie do tego, by szkolenia przyczyniły się do zmian w organizacji, niż wykazywania na wszelkie możliwe sposoby, ze tak jest. Krótkie omówienie kilku podejść z tego nurtu zawiera rozdział 4.

W niniejszej książce staram się przedstawić przegląd zagadnień i kontrowersji związanych z ocenianiem efektów szkoleń. Nie podaję więc jednego spójnego sposobu postępowania, pozwalającego zawsze zbadać, jakie efekty przyniosło dane szkolenie. Moim zdaniem taki sposób nie istnieje, gdyż różne szkolenia są prowadzone w tak różnych kontekstach (zob. rozdział 1), ze nie można opracować jednego uniwersalnego „przepisu". Gdyby nawet można było to zrobić, byłby on tak ogólny, że nie pomagałby w praktyce. A cel tej pracy jest nad wyraz praktyczny, zbyt dużo mówi się bowiem o ocenianiu efektywności szkoleń, zapominając o codziennej pracy szkoleniowców. Celem jest zaprezentowanie trenerom zarówno praktycznych rozwiązań, które można stosować, aby wykazać wartość szkolenia dla organizacji, jak i działań dodatkowych, których przeprowadzenie zwiększy szansę na skuteczne oddziaływanie szkolenia na organizację. Nie nawołuję do oceniania efektów szkoleń, gdyż zdobywanie informacji zawsze kosztuje. Wskazuję jednak szereg przykładowych narzędzi, które bez dużych nakładów finansowych dostarczą informacji zwrotnej na temat przeprowadzonego kursu i tym samym pozwolą trenerom doskonalić swój warsztat, a organizacji lepiej rozwiązywać swoje problemy za pomocą szkoleń. Książka ma pomóc trenerom lepiej zrozumieć sytuację decydentów, którzy potrzebują oceny efektów szkolenia. Dzięki przykładom szczegółowych rozwiązań oraz przypadków ewaluacji utatwi przygotowanie własnych, użytecznych w praktyce szkoleniowej metod postępowania.

Praca niniejsza opiera się też na przekonaniu, że nie ma w działaniu organizacji czegoś takiego, jak brak oceny. Działania praktyczne są zawsze oceniane, choć czasem ocena budowana jest na dość słabych przestankach. Jest ona zawsze działaniem społecznym, a podwójny klient działalności szkoleniowej - uczestnik z sali szkoleniowej i organizacja, którą reprezentuje - często utrudnia trenerom pełną realizację wszystkich oczekiwań. Działanie w kontekście wielu różnorodnych oczekiwań i społecznej komunikacji na wielu poziomach jest cechą pracy konsultanta organizacyjnego, a taką rolę pełnią coraz częściej współcześni trenerzy. Klienci oczekują nie nauczania, ale pomocy w zmianach, której udzielanie wykracza poza godziny pracy w sali szkoleniowej. Nic więc dziwnego, że szkolenia są coraz bardziej zakorzenione w całości życia organizacyjnego i nie mają charakteru izolowanego od niego wydarzenia ze „szkółki niedzielnej".

Chociaż nie istnieje przepis na idealny program szkoleniowy (Brown i Gerhardt, 2002), to wiadomo, za pomocą jakich działań w trakcie szkolenia trener może zwiększyć szansę na sukces. Charakterystykę skierowanych doń zaleceń wynikających z psychologii Carla Rogersa i andragogiki Malcol-ma Knowlesa zainteresowany czytelnik znajdzie między innymi w jednej z poprzednich moich prac (Woźniak, 2009). Powszechne są wytyczne wynikające z behawioralnych teorii uczenia (Fisher i Ford, 1998; Kossowska i Sołtysińska, 2002; Kraiger, 2003), które to wskazówki mogą być pomocne w strukturalizacji treści edukacyjnych. Dobrze przebadano też wpływ niektórych technik dydaktycznych na zwiększenie skuteczności stosowania treści szkoleniowych w praktyce. Poza wykorzystywaniem niektórych z tych technik w niniejszej książce nie wnikam w sposób prowadzenia szkolenia. Zakładam, że szkolenie było dobrze przygotowane i przeprowadzone, a moje analizy dotyczą jedynie sposobów oceny jego efektów.

Książka ta powstała na podstawie mojej działalności praktycznej oraz refleksji naukowej. W ciągu ostatnich lat zagadnieniom efektywności szkoleń poświęciłem wiele tekstów, w większości publikowanych w trudno dostępnych wydawnictwach akademickich. Wiele myśli, dzięki którym powstała ta książka, zawiera zwłaszcza wydana przez Olsztyńską Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania praca Model zarządzania efektywnością procesu szkoleniowego. W szczególności rozdziały 2 i 3 stanowią streszczenie części 2 tamtej pracy (Woźniak, 2009, s. 145-245), stąd pewne sformułowania i fragmenty tekstu mogą być użyte w tym samym brzmieniu. Zapożyczeniem z poprzednich moich publikacji jest również tekst główny rozdziału 1.3 niniejszej książki, który jest fragmentem rozdziału 1 książki e-Learning w biznesie i edukacji (Woźniak, 2009a, s. 21-30). Poza tymi zapożyczeniami książka obecna stanowi odrębną całość, referując różnorodne podejścia do oceny szkoleń. Starałem się uczynić ją jak najbardziej praktyczną, aby czytelnik nie tylko zrozumiał toczące się dyskusje, ale też umiat prowadzić praktyczne oceny zgodnie z proponowanymi w tych dyskusjach stanowiskami. Moim zdaniem nie istnieje jeden właściwy sposób prowadzenia oceny efektów szkoleń. Uważam, że każdy trener, w zależności od konkretnej sytuacji organizacyjnej, w której prowadzone jest szkolenie, musi przygotować właściwy dla potrzeb danych decydentów sposób badania, jakie efekty przyniosło. W tym zadaniu powinny mu pomóc metody zaprezentowane w tej książce. Choć nie można wskazać jednego odpowiedniego sposobu badania efektów szkoleń, to brak oceny działań nie występuje w rzeczywistości codziennej. Zawsze tworzy się opinię o wartości szkolenia, opartą na ocenie jego efektów, choć w polskiej (i nie tylko) praktyce szkoleniowej ta ocena jest najczęściej wypadkową nieformalnych dyskusji członków kadry zarządzającej z uczestnikami zajęć. Uważam, że nie jest to praktyka nieracjonalna, a zadaniem trenerów jako oceniających efekty szkolenia jest najczęściej wspomóc tę dyskusję poprzez wyznaczenie i dostarczenie dodatkowych informacji wpływających na opinie stron. Wskazówki, jak takie informacje tworzyć, jakich danych poszukiwać i jak badać wartość tych efektów dla całości organizacji, są treścią tej książki, do której lektury zapraszam trenerów, kandydatów na trenerów oraz pracowników działów personalnych zainteresowanych zarządzaniem szkoleniami.

Tekst książki został udoskonalony dzięki uwagom dotychczasowych czytelników, Gorące podziękowania należą się recenzentom, prof. dr hab. Marioli Lagunie i prof. dr. hab. Czestawowi Szmidtowi, których wskazówki pomogły usunąć z pierwotnej wersji szereg usterek oraz wprowadzić wiele znaczących zmian. Propozycje licznych zmian powstały pod wpływem rozmów i dyskusji z trenerami firmy PDC Consensus, którzy na podstawie swoich doświadczeń szkoleniowych starali się odnieść opisywane metody do praktyki polskich przedsiębiorstw. Mam nadzieje, że niniejsza książka będzie stanowiła dla kolejnych czytelników interesujący punkt wyjścia do własnych analiz i sprowokuje ich do poszukiwania najwłaściwszych dla konkretnej sytuacji sposobów oceniania efektów szkolenia.

Z wprowadzenia

Klienci, którzy kupili ten produkt, wybrali również:

Radwański Zbigniew, Panowicz-Lipska Janina - Zobowiązania- część szczegółowa
-25%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Radwański Zbigniew, Panowicz-Lipska Janina
Wydawca: C.H. BECK
Rok wydania: 2013
Stron: 414
55.00 zł
41.19 zł
Radwański Zbigniew, Olejniczak Adam - Prawo cywilne - część ogólna
-25%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Radwański Zbigniew, Olejniczak Adam
Wydawca: C.H. BECK
Rok wydania: 2013
Stron: 380
55.00 zł
41.19 zł
Jaremczuk Kazimierz - Podmiotowość pracownika w zarządzaniu organizacją
+ do schowka
KSIĄŻKA
Jaremczuk Kazimierz
Wydawca: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Rok wydania: 2012
Stron: 117
49.90 zł
40.92 zł
Kosowski Jakub - Współpraca jednostek Samorządu Terytorialnego z organizacjami pozarządowymi
-25%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Kosowski Jakub
Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA
Rok wydania: 2012
Stron: 222
59.00 zł
44.19 zł
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Ocenianie efektów szkolenia czyli metody i problemy ewaluacji - Woźniak Jacek
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Pozostałe » Podręczniki. Ćwiczenia i zadania
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax +81 537 65 10