X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

Hausner Wojciech, Wierzbicki Marek - Sto lat harcerstwa
-18%
+ do schowka
46.00 zł
37.77 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 8.23 zł
Cena katalogowa: 46.00 zł
Dostępność: 24h
KSIĄŻKA
Hausner Wojciech, Wierzbicki Marek
Wydawca: IPN
Rok wydania: 2015
Miejsce wydania: 189
Stron: 344
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter


Szczególnie polecamy




Królowa

Królowa
Elżbieta Cherezińska
Poznań 2016


Król

Król
Kraków 2016


Resortowe dzieci. Politycy

Resortowe dzieci. Politycy
Dorota Kania, Jerzy Targalski, Maciej Marosz
 
Warszawa 2016


Wołyń. Bez komentarza

Wołyń. Bez komentarza
praca zbiorowa
Warszawa 2016


Dasz radę

Dasz radę. Ostatnia rozmowa
Jan Kaczkowski,
Joanna Podsadecka
 
Kraków 2016


Wajda. Kronika wypadków filmowych

Wajda. Kronika wypadków filmowych
Bartosz Michalak
Warszawa 2016


Harda

Harda
Elżbieta Cherezińska
Poznań 2016

Wylecz się sam

Wylecz się sam
Megadawki witamin
Andrew W.PH.D. Saul
Warszawa 2016

Pokaz

24.99 zł

Rabat: 4.41 zł
Cena katalogowa: 29.40 zł
Produkt niedostępny

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Polityka i administracja w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej (Studium politologiczne)

Wydawca: Dom Wydawniczy ELIPSA
Rok wydania: 2006
Miejsce wydania: Warszawa
Stron: 188
Format: B5
ISBN: 8371517297

Opis:

W sferze publicznej każdego państwa stale zachodzą i wzajemnie się przenikają dwa różne procesy. Pierwszy z nich jest związany z dokonywaniem wyborów celów i programów, kreowaniem kierunków oraz jakościową oceną wyników działań podjętych w tej dziedzinie. Drugi proces przebiega w sferze organizacyjnej i realizacyjnej, jest więc skoncentrowany na wykonawstwie. Mimo iż w nauce opolityce i administracji nie ma jednego ogólnie przyjętego sposobu pojmowania
tych dziedzin, należy przyjąć, iż pierwszy z tych procesów ze swojej istoty ściśle wiąże się z polityką, drugi zaś - z ujętą w sposób funkcjonalny administracją.
Relacje występujące na tym tle między polityką i administracją publiczną stano
wią w przypadku każdego państwa kluczowy element organizacji życia publicz
nego. Dla politologa to naturalne pole badawcze, w którym jednakowo ważne są
zarówno przesłanki o charakterze doktrynalnym, prowadzące do ukształtowania
teorii wspomnianych relacji, jak i ustalenia o charakterze empirycznym, związane z rekonstrukcją i oceną rozwiązań występujących w tej dziedzinie w poszczególnych krajach. Oba te kierunki zainteresowań wzajemnie się przy tym uzupełniają i warunkują. Trudno bowiem oczekiwać wypracowania dojrzałych rezultatów w sferze teoretycznej bez uwzględnienia prawidłowości zachodzących w praktyce, ale też trudno spodziewać się sensownego zbadania konkretnego przypadku bez posiadania niezbędnych narzędzi teoretycznych.
Państwo, polityka, władza, administracja publiczna to konsekwencje i przejawy grupowego sposobu zorganizowania społeczeństwa. Funkcjonują one w tym samym środowisku społecznym i instytucjonalnym. Nie ulega też wątpliwości, że są one ogniwami tego samego systemu politycznego (por. B.G. Peters, 1999, s. 18; tam też obszerna bibliografia dotycząca relacji między polityką i administracją). Mają liczne wspólne punkty odniesień w sferze doktrynalnej, przedmiotowej i funkcjonalnej oraz w obszarze systemów wartości i cech porządku społecznego. Na podstawie tego, jakiego typu relacje zachodzą między nimi, można dokonywać wartościowania systemów politycznych. W efekcie próby badania tych zjawisk w izolacji w sposób naturalny muszą odbijać się na jakości dokonywanych ustaleń i ocen. Takie podejście ogranicza bowiem perspektywę poznawczą. Dotyczy to przede wszystkim sfery władz wykonawczych w państwie, w której zjawiska z obszaru polityki i administracji są ze sobą jak najściślej związane. UWAGI WSTĘPNE

SPIS TREŚCI
UWAGI WSTĘPNE

ROZDZIAŁ I
UWARUNKOWANIA, CHARAKTER ORAZ POLA RELACJI MIEDZY POLITYKĄ I ADMINISTRACJĄ W RZĄDACH PAŃSTW WSPÓŁCZESNYCH
1. Uwagi ogólne
2. Przesłanki wynikające z przedmiotowego zakresu pojęcia polityki
2.1. Dwa podstawowe sposoby rozumienia polityki
2.2. Kluczowe znaczenie wspólnotowego charakteru organizacji społeczeństwa
2.3. Polityka jako dziedzina praktyczna
3. Przesłanki wynikające z przedmiotowego zakresu pojęcia administracji
publicznej
3.1. Wykonawczy charakter administracji publicznej
3.2. Wielofunkcyjność administracji publicznej
3.3. Trwałe związki między rozwiązaniami ustrojowymi państwa i kształtem administracji publicznej
3.4 Zinstytucjonalizowany charakter administracji publicznej
3.5. Możliwość stosowania przez administrację publiczną metody "presji i oporu"
4. Przesłanki wynikające z przedmiotowego zakresu pojęcia systemu politycznego
4.1. Wielość definicji
4.2. Infrastruktura organizacji społeczeństwa
4.3. Układ funkcjonalny systemu politycznego
5. Dyskurs teoretyczny wokół wzajemnych relacji między polityką i administracją publiczną
5.1. Dwa odmienne podejścia
5.2. Kontekst patologicznych doświadczeń
5.3. Między patologiczną symbiozą a izolacją polityki i administracji
5.4. Niebezpieczeństwa koncepcji izolacji polityki i administracji
5.5. Problem możliwości odróżnienia w praktyce sfery polityki i administracji
6. Podstawowe problemy w relacjach między polityką i administracją publiczną
6.1. Siła polityki w relacjach z administracją publiczną
6.2. Siła administracji publicznej w relacjach z polityką
6.3. Model idealny relacji między polityką i administracją publiczną
7. Pola relacji miedzy polityką i administracją publiczną
7.1. Wyznaczniki pozycji polityki w stosunku do administracji publicznej
7.2. Wyznaczniki pozycji administracji publicznej w stosunku do polityki
8. Konkluzje

ROZDZIAŁ II
KONTEKST USTROJOWY RELACJI MIEDZY POLITYKĄ I ADMINISTRACJĄ W RZĄDACH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ
1. Uwagi ogólne
2. Podstawowe zasady konstytucyjne określające pozycję rządu i administracji rządowej
2.1. Charakter źródeł konstytucyjnych
2.2. Zróżnicowanie ustrojowe
2.3. Cechy wspólne państw członkowskich Unii Europejskiej: demokratyczny charakter państwa i podział władz
3. Problemy zróżnicowanego rozumienia pojęcia "rząd" oraz sposobu i zakresu konstytucjonalizacji materii dotyczącej rządu i administracji rządowej
3.1. Rząd jako gabinet ministrów
3.2. Rząd jako gabinet ministrów z udziałem głowy państwa
3.3. Rząd jako polityczna część administracji rządowej
3.4. Sposób i zakres konstytucjonalizacji materii dotyczącej rządu i administracji rządowej
4. Sfera relacji między rządem i parlamentem
4.1. Mechanizm powoływania rządu i polityczna legitymizacja rządu w parlamencie
4.2. Kontrola parlamentarna rządu
4.3. Odpowiedzialność parlamentarna rządu
4.4. Wpływ rządu na parlament i tworzenie prawa
4.5. Udział parlamentu w wykonywaniu polityki i prawa
5. Kontekst relacji między rządem i głową państwa
6. Kontekst pozaparlamentarnych form kontroli i odpowiedzialności rządu i administracji rządowej
7. Kontekst struktury terytorialnej państwa oraz relacji między rządem a samorządem terytorialnym
8. Konkluzje

ROZDZIAŁ III
POLITYCY I URZĘDNICY ZAWODOWI NA TLE INSTYTUCJI I PROCEDUR DECYZYJNYCH W RZĄDACH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ
1. Uwagi ogólne
2. Problemy statusu formalnoprawnego polityków i urzędników zawodowych w rządach i administracji rządowej
2.1. Granica między kategorią polityków i urzędników zawodowych.
2.2. Struktura stanowisk
2.3. Specyfika rozwiązań w dziedzinie rekrutacji i legitymizacji
2.4. Specyfika rozwiązań w dziedzinie praw i obowiązków
2.5. Specyfika rozwiązań w dziedzinie zabezpieczeń przed konfliktem interesów
2.6. Specyfika rozwiązań w dziedzinie modelu kariery
2.7. Specyfika rozwiązań w dziedzinie odpowiedzialności
2.8. Pola napięć i sytuacje patologiczne
3. Politycy i urzędnicy zawodowi w procesach decyzyjnych dotyczących instytucji rządowych
3.1. Sfera wartości, zasad i norm
3.2. Sfera rozwiązań instytucjonalnych
3.3. Sfera rozwiązań finansowych
3.4. Sfera rozwiązań kadrowych
3.5. Sfera rozwiązań proceduralnych
3.6. Pola napięć i sytuacje patologiczne
4. Politycy i urzędnicy zawodowi jako uczestnicy procesów decyzyjnych dotyczących zadań i kompetencji instytucji rządowych
4.1. Etap określania strategii działania
4.2. Etap generowania inicjatyw
4.3. Etap analizy i selekcji inicjatyw
4.4. Etap przekształcania inicjatyw w projekty
4.5. Etap uzgadniania projektów, wyjaśniania i usuwania rozbieżności
4.6. Etap oceny formalnoprawnej projektów
4.7. Etap formalnego rozstrzygania
4.8. Etap informowania o podjętych decyzjach
4.9. Etap implementacji decyzji, monitorowania, kontroli i decydowania o korektach
4.10. Napięcia i sytuacje patologiczne
5. Konkluzje

ROZDZIAŁ IV
UWARUNKOWANIA CIĄGŁOŚCI I ZMIANY W STOSUNKACH MIEDZY POLITYKĄ I ADMINISTROWANIEM W RZĄDACH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ
1. Uwagi ogólne
2. Uwarunkowania indywidualne
2.1. Sfera polityki
2.2. Sfera kultury politycznej
3. Uwarunkowania uniwersalne
3.1. Globalizacja
3.2. Rewolucja informatyczna
3.3. Współczesny model rywalizacji między państwami
3.4. Nowe zagrożenia
4. Kontekst Unii Europejskiej
4.1. Specyfika unijnych procesów decyzyjnych
4.2. Proces europeizacji administracji publicznej
4.3. Treść standardów unijnych w dziedzinie administracji publicznej
UWAGI KOŃCOWE
ANEKS
Tabela 1. Pola relacji między polityką i administracją w rządach państw
współczesnych
Tabela 2. Uwarunkowania statusu oraz wzajemnych relacji polityki i administracji w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej
Tabela 3. Aktualnie obowiązujące konstytucje państw członkowskich Unii Europejskiej
Tabela 4. Tło ustrojowe relacji między polityką i administracją w państwach członkowskich Unii Europejskiej
Tabela 5. Uwarunkowania relacji między polityką i administracją w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej związane z konstytucyjnym usytuowaniem rządów
Tabela 6. Konstytucyjny opis pojęcia rządu w państwach członkowskich UE
Tabela 7. Urzędnicy zawodowi w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej
Tabela 8. Kierunki zmian w rządach i administracjach rządowych państw członkowskich Unii Europejskiej istotne dla relacji między polityką i administracją
LITERATURA
SUMMARY

Klienci, którzy kupili Polityka i administracja w rządach państw … wybrali również:

Ekman Paul - Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie polityce i małżeństwie
-31%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Ekman Paul
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wydania: 2016
Stron: 328
39.90 zł
27.73 zł
Dodaj do koszyka
Dobek-Ostrowska Bogusława - Komunikowanie polityczne i publiczne
-15%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Dobek-Ostrowska Bogusława
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wydania: 2016
Stron: 434
49.90 zł
42.42 zł
Dodaj do koszyka
Nowak Andrzej - Historia i Polityka
+ do schowka
KSIĄŻKA
Nowak Andrzej
Wydawca: Biały Kruk
Rok wydania: 2016
Stron: 398
72.45 zł
Dodaj do koszyka
Malec D., Malec J. - Historia administracji i myśli administracyjnej
-15%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Malec D., Malec J.
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rok wydania: 2003
Stron: 266
34.00 zł
28.90 zł
Dodaj do koszyka
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Polityka i administracja w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej (Studium politologiczne) - Rydlewski G.
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Nauki społeczne, humanistyczne, ekonomiczne » Polityka
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax +81 537 65 10