X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

Hausner Wojciech, Wierzbicki Marek - Sto lat harcerstwa
-18%
+ do schowka
46.00 zł
37.77 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 8.23 zł
Cena katalogowa: 46.00 zł
Dostępność: 24h
KSIĄŻKA
Hausner Wojciech, Wierzbicki Marek
Wydawca: IPN
Rok wydania: 2015
Miejsce wydania: 189
Stron: 344
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter


Szczególnie polecamy




Królowa

Królowa
Elżbieta Cherezińska
Poznań 2016


Król

Król
Kraków 2016


Resortowe dzieci. Politycy

Resortowe dzieci. Politycy
Dorota Kania, Jerzy Targalski, Maciej Marosz
 
Warszawa 2016


Wołyń. Bez komentarza

Wołyń. Bez komentarza
praca zbiorowa
Warszawa 2016


Dasz radę

Dasz radę. Ostatnia rozmowa
Jan Kaczkowski,
Joanna Podsadecka
 
Kraków 2016


Wajda. Kronika wypadków filmowych

Wajda. Kronika wypadków filmowych
Bartosz Michalak
Warszawa 2016


Harda

Harda
Elżbieta Cherezińska
Poznań 2016

Wylecz się sam

Wylecz się sam
Megadawki witamin
Andrew W.PH.D. Saul
Warszawa 2016

Pokaz

25.50 zł

Rabat: 4.50 zł
Cena katalogowa: 30.00 zł
Dodaj do koszyka



Dostępne od: 24h

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Przemiany współczesnego uniwersytetu od idei von Humboldta do modelu uczelni przedsiębiorczej

Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Rok wydania: 2011
Miejsce wydania: Łódź
Stron: 143
Format: B5
ISBN: 9788375256260

Opis:

Przemiany współczesnego uniwersytetu od idei von Humboldta do modelu uczelni przedsiębiorczej

System szkolnictwa wyższego w Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, podlega gruntownym przekształceniom, które dotyczą zarówno poziomu administrowania i organizacji instytucji akademickich, jak i poziomu aksjologii, podstawowych celów i funkcji uczelni wyższych we współczesnym społeczeństwie. Zmiany, o których mowa, są pochodną ogólniejszego procesu reorientacji i reorganizacji wiedzy naukowej zgodnie z wymogami gospodarki rynkowej.

Historyczne studium dotyczące rozwoju nauki, które przedstawione zostanie w części teoretycznej niniejszego opracowania, ma na celu pokazanie, że ów rozwój jest zawsze kwestią społecznych i politycznych wyborów. Takie postawienie sprawy oznacza, że książka ta stanowi przyczynek do krytycznej refleksji na lemat kształtowania się różnych postaci wiedzy pod wpływem mechanizmów władzy i w związku z tym jest w sposób nieunikniony krytyczną refleksją dotyczącą samego społeczeństwa, czyli taką, która formułuje wnioski na poziomie najbardziej ogólnym.

W ramach przeglądu procesu kształtowania się wiedzy naukowej w kolejnych epokach historycznych. od średniowiecza przez oświecenie po ostatnie dekady wieku XX i początek wieku XXI, szczególnej uwadze poddane zostały procesy konstytuowania nauki jako odrębnego systemu społecznego, jej rozwoju, a także relacje z innymi systemami społecznymi, rozumiane przede wszystkim jako zmieniające się społeczno-ekonomiczne i polityczne oczekiwania kierowane pod adresem uniwersytetu, a z czasem też innych uczelni wyższych.

Fragment wstępu

SPIS TREŚCI

Wstęp ............................................................................................................................................ 9
Część I. Ramy teoretyczno-badawcze analizy ............................................................................ 15
Rozdział 1. Nauka jako społeczny proces – perspektywa krytyczna ....................................... 15
1.1. Wstęp................................................................................................................................... 15
1.2. Rozwój nauki w kolejnych epokach historycznych .............................................................. 16
1.2.1. Rozwój nauki w średniowieczu ................................................................................ 16
1.2.2. Rozwój nauki w wiekach XV XVII ........................................................................ 20
1.2.3. Rozwój nauki w wiekach XVIII i XIX .................................................................... 22
1.2.4. Rozwój nauki w końcu wieku XIX i na początku wieku XX ................................... 25
1.2.5. Rozwój nauki po drugiej wojnie światowej ............................................................. 27
1.2.6. Podsumowanie ......................................................................................................... 29
1.3. Diagnoza aktualnych przemian edukacyjnych i naukowo-badawczych ............................... 30
1.4. Zagadnienie wiedzy i władzy z punktu widzenia krytycznej refleksji w obszarze nauk
społecznych ......................................................................................................................... 40
1.4.1. Freud, Marks i Nietzsche.......................................................................................... 41
1.4.2. Marksizm: szkoła frankfurcka i Gramsci ................................................................. 44
1.4.3. Poststrukturalizm: Foucault ..................................................................................... 47
1.4.4. Koncepcje odtwarzania kultury u Bourdieu i Bernsteina ........................................ 48
1.4.5. Krytyczna analiza dyskursu ...................................................................................... 49
1.4.5.1. Krytyczna analiza dyskursu a współczesne teorie socjologiczne ............... 52
1.4.6. Koncepcja działań pozornych Jana Lutyńskiego ...................................................... 56
1.4.7. Podsumowanie ......................................................................................................... 57
Rozdział 2. Krytyczna analiza dyskursu jako metoda badawcza .......................................... 58
2.1. KAD a różne odmiany analizy dyskursu ............................................................................. 58
2.2. Schemat analityczny KAD................................................................................................... 59
2.3. Wybrane zagadnienia językowe ........................................................................................... 62
2.3.1. Związki semantyczne i gramatyczne ...................................................................... 62
2.3.2. Strategie legitymizacji ............................................................................................. 63
2.3.3. Twierdzenia.............................................................................................................. 63
2.3.4. Metafora................................................................................................................... 63
2.3.5. Modalność ............................................................................................................... 64
2.4. Uzasadnienie wyboru metody .............................................................................................. 64
Część II. Ramy empiryczne analizy............................................................................................67
Rozdział 3. Charakterystyka porządku dyskursu w systemie szkolnictwa wyższego
w Polsce ....................................................................................................................67
3.1. Wstęp...................................................................................................................................67
3.2. Koncepcja uzasadnień porządku społecznego ......................................................................67
3.3. Dobór materiałów badawczych i ich prezentacja .................................................................68
3.3.1. Informator z 1978 r. .................................................................................................69
3.3.2. Informator z 2005 r. .................................................................................................77
3.3.2.1. „Historia” ..................................................................................................79
3.3.2.2. „Uniwersytet Łódzki dzisiaj” ....................................................................84
3.4. Podsumowanie.....................................................................................................................86
Rozdział 4. Obszary potencjalnej pozorności w dyskursie systemu szkolnictwa wyższego
jako ilustracja nowych struktur władzy i zasad kontroli.......................................88
4.1. Rozumienie pozorności.........................................................................................................88
4.2. Obszary potencjalnej pozorności w systemie szkolnictwa wyższego – zarys
teoretyczny ..........................................................................................................................89
4.3. Obszary potencjalnej pozorności w systemie szkolnictwa wyższego – rezultaty
empiryczne ...........................................................................................................................90
4.3.1. Analiza pierwszego listu ...........................................................................................90
4.3.2. Analiza drugiego listu...............................................................................................94
4.3.2.1. Uniwersalny mechanizm ideologiczny – analiza porównawcza sposobu
komunikowania uczelni i przedsiębiorstwa ...............................................98
4.4. Podsumowanie........................................................................................................... 101
Rozdział 5. Unaukowienie dyskursu w systemie organizacji i zarządzania. Akademicka
kultura oraz naukowo-badawczy i dydaktyczny sposób postępowania
w przedsiębiorstwach ...........................................................................................103
5.1. Przykład empiryczny ..........................................................................................................103
5.2. Podsumowanie ....................................................................................................................109
Rozdział 6. Charakterystyka dyskursu o edukacji w strategii rozwoju edukacji ................111
6.1. Wstęp ..................................................................................................................................111
6.2. Materiał empiryczny 1..........................................................................................................111
6.3. Materiał empiryczny 2 ........................................................................................................117
6.4. Podsumowanie ....................................................................................................................122
Rozdział 7. Charakterystyka dyskursu o szkolnictwie wyższym. Między ekspertyzą a humanistycznym
wglądem – analiza dyskusji o reformie szkolnictwa wyższego .....123
7.1. Wstęp. Przedmiot badania i procedura analityczna ............................................................123
7.2. Podstawowy mechanizm dyskursowy w polskim systemie szkolnictwa wyższego..............124
7.3. Podstawowe stanowiska w dyskusji ....................................................................................125
7.4. Analiza ...............................................................................................................................127
7.5. Podsumowanie...................................................................................................................134
Zakończenie..............................................................................................................................135
Summary ..................................................................................................................................137
Bibliografia ...............................................................................................................................139

Klienci, którzy kupili Przemiany współczesnego uniwersytetu … wybrali również:

Idea uniwersytetu Reaktywacja
-15%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rok wydania: 2015
Stron: 366
39.90 zł
33.91 zł
Dodaj do koszyka
Sanetra Walerian - Zatrudnienie nauczycieli akademickich
-26%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Sanetra Walerian
Wydawca: Wolters Kluwer
Rok wydania: 2014
Stron: 548
99.00 zł
73.01 zł
Dodaj do koszyka
red.Baran Krzysztof W. - Akademickie prawo pracy. Komentarz do art. 107-158 oraz 196-201a i 226 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym
-26%
+ do schowka
KSIĄŻKA
red.Baran Krzysztof W.
Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA
Rok wydania: 2015
Stron: 416
199.00 zł
146.76 zł
Dodaj do koszyka
Kapusta Piotr - Angielsko-polski słownik terminologii celnej Unii Europejskiej
+ do schowka
KSIĄŻKA
Kapusta Piotr
Wydawca: Dr Lex
Rok wydania: 2012
Stron: 406
109.00 zł
Dodaj do koszyka
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Przemiany współczesnego uniwersytetu od idei von Humboldta do modelu uczelni przedsiębiorczej - Biały Kamila
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Wydawnictwa naukowe
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax +81 537 65 10