X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

Hausner Wojciech, Wierzbicki Marek - Sto lat harcerstwa
-18%
+ do schowka
46.00 zł
37.77 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 8.23 zł
Cena katalogowa: 46.00 zł
Dostępność: 24h
KSIĄŻKA
Hausner Wojciech, Wierzbicki Marek
Wydawca: IPN
Rok wydania: 2015
Miejsce wydania: 189
Stron: 344
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter


Szczególnie polecamy




Królowa

Królowa
Elżbieta Cherezińska
Poznań 2016


Król

Król
Kraków 2016


Resortowe dzieci. Politycy

Resortowe dzieci. Politycy
Dorota Kania, Jerzy Targalski, Maciej Marosz
 
Warszawa 2016


Wołyń. Bez komentarza

Wołyń. Bez komentarza
praca zbiorowa
Warszawa 2016


Dasz radę

Dasz radę. Ostatnia rozmowa
Jan Kaczkowski,
Joanna Podsadecka
 
Kraków 2016


Wajda. Kronika wypadków filmowych

Wajda. Kronika wypadków filmowych
Bartosz Michalak
Warszawa 2016


Harda

Harda
Elżbieta Cherezińska
Poznań 2016

Wylecz się sam

Wylecz się sam
Megadawki witamin
Andrew W.PH.D. Saul
Warszawa 2016

Pokaz

19.68 zł

Rabat: 4.32 zł
Cena katalogowa: 24.00 zł
Produkt niedostępny

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Różnice indywidualne studentów jako problem pedagogiczny nauczycieli akademickich

Wydawca: Oficyna Wydawnicza Humanitas
Rok wydania: 2012
Miejsce wydania: Sosnowiec
Stron: 126
Format: B5
ISBN: J245

Opis:

Różnice indywidualne studentów jako problem pedagogiczny nauczycieli akademickich
 

Wprowadzenie

Motto:
Dobrze jest wiedzieć o tym,
że studenci różnią się między sobą
wielością cech indywidualnych.

(K.M. Czarnecki)

Praca przeznaczana jest głównie dla asystentów, adiunktów, wykładowców, lektorów i profesorów nieposiadających ukończonych studiów psychologicznych i głębszego przygotowania psychologicznego, a zajmujących się kształceniem, dokształcaniem i doskonaleniem zawodowym studentów wyższych szkół niepublicznych. Ich pomyślna działalność dydaktyczno-naukowa
i organizacyjna w pracy z dorosłymi wymaga znajomości nie tylko treści przedmiotu nauczania, metod i środków przekazywania wiedzy oraz kształtowania umiejętności zawodowych, ale na równi z nimi wymaga dobrej znajomości życia psychicznego dorosłych, a szczególnie indywidualnego zróżnicowania ich cech i właściwości psychicznych.
Mogą z niej skorzystać również studenci różnych kierunków studiów
(z wyjątkiem psychologii), by się dowiedzieć:
– jakie posiadają „mocne i słabe cechy” swojego rozwoju;
– jakie mają szanse pełnego ukształtowania swojej osobowości i tożsamości.
Różnice indywidualne występujące u ludzi dorosłych są znaczące i wyraźnie widoczne, gdyż są one już rozwinięte i utrwalone poprzez ukształtowanie się organizmu i formalne zakończenie procesu wychowania. Różnice indywidualne w rozwoju, zachowaniu się i działaniu ludzi dorosłych dostrzegano od dawna. Próbowano je poznawać za pomocą obserwacji, eksperymentów, analizy dzieł twórczych (biografii).
Badania nad cechami systemu nerwowego, temperamentu, ogólnej sprawności umysłowej (inteligencji), zdolności specjalnych, zdolności do uczenia się
i działania potwierdzają wyraźnie, że nie słabnie zainteresowanie uczonych różnicami indywidualnymi, a nawet można twierdzić, że wzrasta ono coraz wyraźniej w obliczu społecznego zapotrzebowania na ludzi zdolnych, mądrych, twórczych (Pawłow, Hornowski, Lewowicki, Strelau, Szewczuk, Szajek, Zazzo).
Praca zawiera podstawowe informacje o różnicach indywidualnych cech, ich źródłach, przejawach i konsekwencjach społecznych. Dokładna znajomość różnic wymaga poważnych studiów literaturowych. Odsyłam Czytelników do zamieszczonej literatury na końcu pracy, by mogli pogłębić swoją wiedzę psychologiczną, niezbędną w pracy z dorosłymi.
W pracy starałem się, gdzie było to możliwe, podać podstawowe wskazania metodyczne, wynikające z indywidualnych różnic cech studentów. Są to tylko przykłady, które wymagają stałego wzbogacania o nowatorskie i twórcze podejście dydaktyczno-organizacyjne nauczyciela akademickiego.
W pracy opisałem siedem grup różnic indywidualnych: biologiczne, temperamentalne, intelektualne, uczuciowe, charakterologiczne, działaniowe
i mądrości.
Nie pomniejszając wagi i znaczenia w życiu człowieka jego różnic biologicznych, szczególne znaczenie w pracy z dorosłymi mają te rodzaje różnic, które powstały jako wynik oddziaływania środowiska wychowawczego na kształtowanie i ukształtowanie się określonych cech, właściwości, tendencji, stylów i przejawów zachowania studentów jako „obraz” ich osobowości.
Wychodząc z założenia, że człowiek: 1) poznaje świat i samego siebie; 2) przeżywa - wartościuje – ocenia świat i samego siebie; 3) działa w świecie – zmienia świat i samego siebie, trzeba w działalności dydaktyczno-naukowej
i organizacyjnej ze studentami kłaść szczególny akcent na ich jakościową stronę poznawania, przeżywania i działania. Oznacza to, że każdy nauczyciel akademicki spotyka się z jakościowymi różnicami w możliwościach poznawczych, uczuciowych i działaniowych swoich studentów. Trzeba je zawsze mieć na uwadze, jeśli pragnie się osiągać sukcesy w pracy dydaktyczno-naukowej z dorosłymi.
Na końcu pracy zamieściłem pomocniczy słownik terminologiczny i pięć załączników wymienionych w spisie treści pracy.
Żywiąc nadzieję, że treść pracy może okazać się pomocna dla nauczycieli akademickich i studentów, będę wdzięczny za sugestie, uwagi i konstruktywne myśli dotyczące ewentualnego rozwinięcia i poszerzenia treści pracy w jej nowym wydaniu.
Autor  Sosnowiec 2011 r.



Spis treści

Wprowadzenie............................................................................................................ ......5

1. STUDENCI JAKO OSOBY DOROSŁE I ICH STYLE ŻYCIA.............................................7

1.1. Pojęcie „człowieka dorosłego” i „dojrzałego”.......................................................... . .....7

1.2. Style życia człowieka dorosłego............................................................................ ...10

1.3. Działanie jako dominujący przejaw życia człowieka dorosłego............................... .. ..15

2. ISTOTA I KATEGORIE RÓŻNIC INDYWIDUALNYCH ........................................... ....18

2.1. Definiowanie pojęcia „różnic indywidualnych” – kategorie i kryteria podziału........ .....18

2.2. Główne źródła różnic indywidualnych................................................................... ...20

2.3. Zakres, trwałość i przejawy różnic indywidualnych............................................... ....22

2.4. Społeczne konsekwencje różnic indywidualnych................................................... ...24

2.5. Metody poznawania różnic indywidualnych..............................................................26

3. BIOLOGICZNE RÓŻNICE INDYWIDUALNE................................................................28

3.1. Pojęcie różnic biologicznych.....................................................................................28

3.2. Charakterystyka różnic biologicznych......................................................................29

4. TEMPERAMENTALNE RÓŻNICE INDYWIDUALNE....................................................35

4.1. Pojęcie i źródła różnic temperamentu.......................................................................35

4.2. Rodzaje różnic temperamentu..................................................................................37

5. INTELEKTUALNE RÓŻNICE INDYWIDUALNE................................................... .......43

5.1. Pojęcie intelektu i różnic intelektualnych.................................................................43

5.2. Rodzaje różnic intelektualnych................................................................................44

5.2.1. Różnice wrażeń i wrażliwości ................................................................................44

5.2.2. Różnice w spostrzeganiu i spostrzegawczości.................................................... ....46

5.2.3. Różnice w uwadze i pamięci............................................................................. .....47

5.2.4. Różnice w myśleniu i mowie............................................................................. ...52

5.2.5. Różnice w wyobraźni, wyobrażeniach i fantazji ................................................ ....58

5.2.6. Różnice w ogólnej sprawności umysłowej.......................................................... ..61

5.2.7. Zróżnicowanie ludzkiej świadomości......................................................................64

5.2.8. Różnice w zainteresowaniach i zamiłowaniach.......................................................65

5.2.9. Różnice w aspiracjach i planach życiowych ...........................................................66

5.2.10. Różnice światopoglądowe.....................................................................................69

5.2.11. Indywidualne różnice polityczne ...................................................................... ...72

5.2.12. Różnice w wiedzy i umiejętnościach................................................................. ...73

5.3. Konsekwencje różnic intelektualnych – wykładnia empiryczna............................... ..75

5.3.1. Wyniki badań różnic indywidualnych................................................................ ...76

6. UCZUCIOWE I EMOCJONALNE RÓŻNICE INDYWIDUALNE......................................81

6.1. Pojęcie, źródła i rodzaje różnic..................................................................................81

6.2. Przejawy różnic uczuciowych i emocjonalnych...................................................... ....82

7. CHARAKTEROLOGICZNE I OSOBOWOŚCIOWE RÓŻNICE INDYWIDUALNE......... ..85

7.1. Pojęcie i źródła różnic charakteru i osobowości.........................................................85

7.2. Przejawy różnic charakteru i osobowości..................................................................86

8. INDYWIDUALNE RÓŻNICE W DZIAŁANIU CZŁOWIEKA.......................................... ......89

8.1. Pojęcie i źródła różnic w działaniu.................................................................................89

8.2. Rodzaje różnic w działaniu............................................................................................89

8.3. Przejawy różnic w działaniu...........................................................................................90

9. INDYWIDUALNE RÓŻNICE W MĄDROŚCI NAUCZYCIELI AKADEMICKICH I STUDENTÓW.92

9.1. Pojęcie „mądrości”.........................................................................................................92

9.2. Główne przejawy mądrości........................................................................................ ...92

9.3. Mądrość nauczyciela akademickiego i studenta............................................................ .93

10. OGÓLNE WSKAZANIA DLA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH

WYNIKAJĄCE Z INDYWIDUALNYCH RÓŻNIC STUDENTÓW.................. ...................94

LITERATURA ŹRÓDŁOWA..................................................................................... ..............99

POMOCNICZY SŁOWNIK TERMINOLOGICNY......................................................... ...........103

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK 1. KATEGORIE INTELIGENCJI I STOPNIE NIEDOROZWOJU UMYSŁOWEGO

(DZIECI. MŁODZIEŻY. DOROSŁYCH)................................................................. ................109

ZAŁĄCZNIK 2. ROZKŁAD WYNIKÓW I.I. W DUŻEJ PRÓBIE..................................................110

ZAŁĄCZNIK 3. RÓŻNICE W DOMINACJI OCEN CECH OSOBISTYCH KOBIET I MĘŻCZYZN.. 111

ZAŁĄCZNIK 4. DOMINACJA OCEN CECH OSOBISTYCH STUDENTÓW TRZECH KIERUNKÓW

STUDIÓW............................................................................................................................112

ZAŁĄCZNIK 5. SŁOWNIK OKREŚLEŃ RÓŻNIC INDYWIDUALNYCH CECH

OSOBOWOŚCI (wybór)........................................................................ .........................113

Nota o autorze ............................................................................................................127

 

 


Klienci, którzy kupili Różnice indywidualne studentów jako … wybrali również:

Sąsiadek Krzysztof - Zabawy paluszkowe
-36%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Sąsiadek Krzysztof
Wydawca: MEDIA RODZINA
Rok wydania: 2016
Stron: 64
19.00 zł
12.16 zł
Dodaj do koszyka
Spitzer Manfred - Jak uczy się mózg
-31%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Spitzer Manfred
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wydania: 2016
Stron: 350
59.90 zł
41.62 zł
Dodaj do koszyka
Dziak Waldemar J., Pawiński Michał A. - Chińska Armia Ludowo - Wyzwoleńcza
-18%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Dziak Waldemar J., Pawiński Michał A.
Wydawca: Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk
Rok wydania: 2014
Stron: 240
24.00 zł
19.68 zł
Dodaj do koszyka
red. Słodkowska Inka, red. Dołbakowska Magdalena - Wybory prezydenckie 2010. Programy kandydatów
-18%
+ do schowka
KSIĄŻKA
red. Słodkowska Inka, red. Dołbakowska Magdalena
Wydawca: Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk
Rok wydania: 2012
Stron: 170
18.90 zł
15.50 zł
Dodaj do koszyka
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Różnice indywidualne studentów jako problem pedagogiczny nauczycieli akademickich - Czarnecki Kazimierz M.
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Nauki społeczne, humanistyczne, ekonomiczne » Pedagogika. Oświata i szkolnictwo
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax +81 537 65 10