X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

Zarys dziejów Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego
-26%
+ do schowka
129.00 zł
95.14 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 33.86 zł
Cena katalogowa: 129.00 zł
Dostępność: do 48h
KSIĄŻKA
Wydawca: Wolters Kluwer
Rok wydania: 2016
Miejsce wydania: 189
Stron: 360
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter


Szczególnie polecamy




Królowa

Królowa
Elżbieta Cherezińska
Poznań 2016


Król

Król
Kraków 2016


Resortowe dzieci. Politycy

Resortowe dzieci. Politycy
Dorota Kania, Jerzy Targalski, Maciej Marosz
 
Warszawa 2016


Wołyń. Bez komentarza

Wołyń. Bez komentarza
praca zbiorowa
Warszawa 2016


Dasz radę

Dasz radę. Ostatnia rozmowa
Jan Kaczkowski,
Joanna Podsadecka
 
Kraków 2016


Wajda. Kronika wypadków filmowych

Wajda. Kronika wypadków filmowych
Bartosz Michalak
Warszawa 2016


Harda

Harda
Elżbieta Cherezińska
Poznań 2016

Wylecz się sam

Wylecz się sam
Megadawki witamin
Andrew W.PH.D. Saul
Warszawa 2016

Pokaz

77.44 zł

Rabat: 27.56 zł
Cena katalogowa: 105.00 zł
Produkt niedostępny

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Rynek usług pocztowych

Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA
Rok wydania: 2008
Miejsce wydania: Warszawa
Stan prawny: 1 sierpnia 2008 r.
Stron: 615
Format: A5
Oprawa: twarda
ISBN: 9788376013169

Opis:

Monografia stanowi interesującą i bardzo przydatną w praktyce analizę rynku usług pocztowych z perspektywy nauk ekonomicznych i prawnych. Autorzy podjęli trudne zadanie nakreślenia nie tylko istoty funkcjonowania i podstaw prawnych tego rynku, ale również ukazania wpływu tych usług na różne aspekty obrotu prawnego i gospodarczego.

Przedstawiciele nauk ekonomicznych zwrócili szczególną uwagę na niezwykle aktualną problematykę przekształceń i regulacji rynku usług pocztowych, ukazując nie tylko współczesne czynniki kreujące jego funkcjonowanie, ale również - co szczególnie ważne - perspektywy rozwoju tego rynku z uwzględnieniem tendencji ogólnoeuropejskich.

Autorzy reprezentujący nauki prawne podjęli bardzo udaną próbę omówienia całokształtu podstaw prawnych świadczenia omawianych usług, zarówno w świetle standardów prawa międzynarodowego i wspólnotowego, jak i wewnętrznego, które podlega ostatnio szczególnym przemianom.

Należy podkreślić, że uwzględniono również wpływ usług doręczeniowych na tok postępowania cywilnego i administracyjnego, a także problematykę karnoprawną, co wzbogaca przedstawione rozważania.

Adresaci:

Publikacja Rynek usług pocztowych z uwagi na swój interdyscyplinarny charakter jest skierowana zarówno do teoretyków zajmujących się aspektami prawnymi i ekonomicznymi świadczenia usług pocztowych, jak i praktyków - w tym pełnomocników, przedsiębiorców i przedstawicieli administracji rządowej, zajmujących się omawianą materią.

 Spis treści: 

Od autorów
str. 13


Henryk Babis
Rozdział 1
Monopole jako geneza przekształceń i wdrażania polityki konkurencji na rynku pocztowym
str. 15


1. Wprowadzenie
str. 15
2. Charakterystyka struktur rynkowych
str. 17
2.1. Istota monopolu
str. 20
2.2. Monopol naturalny jako przesłanka monopolizacji w działalności pocztowej
str. 26
2.3. Rynki oligopolistyczne
str. 31
2.4. Konkurencja monopolistyczna
str. 32
3. Potrzeba regulacji rynku pocztowego na poziomie Komisji Europejskiej
str. 39
4. Cele polityki konkurencji Unii Europejskiej wobec rynku pocztowego
str. 44
5. Szczegółowa ocena uregulowań prawnych zawartych w trzeciej dyrektywie
str. 46
5.1. Uregulowania usługi powszechnej i obszaru zastrzeżonego
str. 46
5.2. Regulowanie cen
str. 50
5.3. Regulowanie kosztów
str. 53
5.4. Regulowanie dofinansowania
str. 55
5.5. Regulowanie obowiązkowej sprawozdawczości
str. 57
5.6. Niezależność regulatora
str. 58
6. Implementacja polityki konkurencji Unii Europejskiej na polskim rynku pocztowym
str. 60

Roman Czaplewski
Rozdział 2
Przesłanki kształtowania i przekształcania rynków usług pocztowych
str. 63


1. Wprowadzenie
str. 63
2. Podstawowe przyczyny wprowadzenia i utrzymywania monopolu w obszarze rynku usług pocztowych
str. 67
3. Badania ekonomicznych cech rynków usług pocztowych i ich wyniki
str. 89
4. Podsumowanie
str. 120

Roman Sowiński
Rozdział 3
Charakterystyka ogólna normodawstwa pocztowego
str. 123


1. Wprowadzenie
str. 123
2. Ocena wstępna
str. 124
3. Znaczenie Prawa pocztowego z 2003 r.
str. 126
4. Specyfika "Poczty Polskiej"
str. 130
5. Rozporządzenia wykonawcze do ustaw pocztowych
str. 135
6. Regulacje dotyczące poczty poza ustawodawstwem pocztowym
str. 140
7. Akty prawa międzynarodowego regulujące byt poczty i rynek usług pocztowych
str. 142
8. Podsumowanie
str. 146

Roman Sowiński
Rozdział 4
Aspekty prawnomiędzynarodowe usług pocztowych
str. 148


1. Wprowadzenie
str. 148
2. Światowy Związek Pocztowy i jego wpływ na kształtowanie standardów usług pocztowych
str. 149
2.1. Organizacja i podstawy prawne działania Światowego Związku Pocztowego
str. 150
2.2. Charakterystyka celów i funkcji Światowego Związku Pocztowego
str. 152
2.3. Cele Światowego Związku Pocztowego
str. 153
2.4. Funkcje Światowego Związku Pocztowego
str. 153
2.5. Regulaminy pocztowe Światowego Związku Pocztowego jako wyznacznik standardów pocztowych
str. 155
2.5.1. Regulamin poczty listowej
str. 156
2.5.2. Regulamin dotyczący paczek pocztowych
str. 159
2.5.3. Regulamin Porozumienia dotyczącego pocztowych usług płatniczych
str. 163
2.6. Stopień realizacji standardów Światowego Związku Pocztowego na polskim rynku usług pocztowych
str. 164
3. Międzynarodowe umowy bilateralne i multilateralne z udziałem Polski w sprawach pocztowych
str. 170
3.1. Umowy dwustronne
str. 170
3.2. Umowy wielostronne
str. 172
4. Szczególny charakter poczty dyplomatycznej
str. 173
5. Podsumowanie
str. 178

Ewelina Cała-Wacinkiewicz, Daniel Wacinkiewicz
Rozdział 5
Usługi pocztowe i ich reglamentacja - analiza w świetle unormowań prawa Unii Europejskiej i prawa polskiego
str. 179


1. Wprowadzenie
str. 179
2. Usługi pocztowe - kontekst międzynarodowy i europejski
str. 180
3. Polityka pocztowa Unii Europejskiej
str. 182
4. Wiążące i niewiążące prawo pocztowe UE
str. 183
5. Polska regulacja prawna dotycząca usług pocztowych
str. 189
6. Świadczenie usług pocztowych
str. 191
7. Zezwolenia na prowadzenie działalności pocztowej
str. 195
8. Działalność pocztowa regulowana
str. 199
9. Podsumowanie
str. 203
10. Załącznik
str. 204

Anna Drab-Kurowska
Rozdział 6
Dotychczasowe zmiany na rynku usług pocztowych
str. 213

1. Wprowadzenie
str. 213
2. Sytuacja na europejskim rynku pocztowym
str. 213
2.1. Stan procesów liberalizacji
str. 213
2.2. Rola i zadania regulatora rynku pocztowego w państwach Unii Europejskiej
str. 218
2.3. Rozwój konkurencji w wybranych państwach UE
str. 222
2.4. Jakość usług pocztowych w Unii Europejskiej
str. 225
3. Zmiany na rynku usług pocztowych w Polsce
str. 231
3.1. Zmiany zachodzące w strukturze podmiotowej rynku
str. 231
3.1.1. Operatorzy pocztowi
str. 231
3.1.2. Klienci usług pocztowych
str. 241
3.2. Zmiany w strukturze przedmiotowej
str. 244
3.2.1. Zmiany w obszarze usług pocztowych
str. 244
3.2.2. Jakość usług pocztowych
str. 249
3.2.3. Ceny na rynku usług pocztowych
str. 256
4. Podsumowanie
str. 259

Roman Sowiński
Rozdział 7
Podstawy prawne świadczenia usług na polskim rynku pocztowym
str. 260

1. Wprowadzenie
str. 260
2. Wybrane reguły ustawowe świadczenia usług pocztowych
str. 261
3. Szczególne obowiązki operatorów pocztowych w zakresie obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego
str. 271
3.1. Działalność służb specjalnych w obszarze pocztowym
str. 275
3.2. Ograniczenia swobód pocztowych w czasie stanu wyjątkowego, wojennego i stanu klęski żywiołowej
str. 280
4. Powszechne usługi pocztowe
str. 283
4.1. Powszechne usługi pocztowe jako kategoria prawna
str. 283
4.2. Podstawowe zasady ustawowe świadczenia powszechnych usług pocztowych przez operatora publicznego
str. 291
4.3. Rozliczanie kosztów operatorów świadczących powszechne usługi pocztowe
str. 297
4.3.1. Ustalanie i podział kosztów
str. 297
4.3.2. Dotowanie usług pocztowych podlegających ustawowemu zwolnieniu z opłat
str. 299
5. Odpowiedzialność operatorów pocztowych za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług pocztowych
str. 301
5.1. Charakter odpowiedzialności prawnej operatorów pocztowych
str. 303
5.2. Dochodzenie odpowiedzialności operatora pocztowego w trybie reklamacyjnym
str. 307
6. Podsumowanie
str. 313

Janusz Sługocki
Rozdział 8
Status prawny Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej i jego kompetencje wobec operatorów pocztowych
str. 314

1. Wprowadzenie
str. 314
2. Pozycja prawna Prezesa UKE
str. 316
3. Kompetencje reglamentacyjne Prezesa UKE na rynku pocztowym
str. 320
4. Kompetencje kontrolne Prezesa UKE wobec operatorów pocztowych
str. 333
5. Podsumowanie
str. 338

Roman Sowiński
Rozdział 9
Problemy organizacyjno-prawne funkcjonowania "Poczty Polskiej" na rynku usług pocztowych
str. 340


1. Wprowadzenie
str. 340
2. Regulacja prawna organizacji i funkcjonowania poczty w wybranych państwach europejskich i pozaeuropejskich
str. 341
3. Charakter prawny "Poczty Polskiej"
str. 346
4. Przedmiot działalności i struktura organizacyjno-prawna PPUP "Poczta Polska"
str. 359
5. Poczta Polska jako poborca opłat abonamentowych RTV
str. 376
6. Ochrona prawna PPUP "Poczta Polsk" na rynku usług pocztowych
str. 383
7. Planowane przekształcenia organizacyjne i prawne PPUP "Poczta Polska"
str. 386
8. Podsumowanie
str. 394

Kinga Flaga-Gieruszyńska
Rozdział 10
Istota postępowania sądowego w sprawach z zakresu regulacji poczty
str. 395


1. Wprowadzenie
str. 395
2. Podmioty postępowania
str. 396
2.1. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
str. 396
2.2. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej
str. 398
2.3. Operator pocztowy
str. 404
2.4. Zainteresowany
str. 405
2.5. Pełnomocnicy stron
str. 408
3. Przedmiot postępowania
str. 411
4. Odrębności przebiegu postępowania sądowego
str. 414
5. Podsumowanie
str. 418

Jacek Buko
Rozdział 11
Rola byłego monopolisty prawnego na rynku usług pocztowych
str. 421


1. Wprowadzenie
str. 421
2. Działalność usługowa byłego monopolisty prawnego
str. 426
3. Analiza dostępności usług powszechnych oferowanych przez pocztowego operatora publicznego
str. 443
3.1. Dostępność przestrzenna
str. 443
3.2. Dostępność cenowa
str. 447
3.2.1. Międzynarodowe porównania cen wybranych usług powszechnych
str. 449
3.2.2. Porównanie cen wybranych usług infrastrukturalnych w obszarze łączności
str. 459
3.2.3. Możliwości nabywcze społeczeństwa polskiego w odniesieniu do cen wybranych powszechnych usług pocztowych
str. 462
4. Podstawowe wyzwania dostosowawcze Poczty Polskiej do zmian rynkowych
str. 465
5. Podsumowanie
str. 471

Tomasz Radkiewicz
Rozdział 12
Znaczenie doręczeń pocztowych w postępowaniu cywilnym
str. 473


1. Wprowadzenie
str. 473
2. Zasada bezpośredniego doręczania pism sądowych adresatom (tzw. doręczenie właściwe)
str. 475
3. Doręczenie zastępcze
str. 478
4. Doręczanie dokumentów sądowych w sprawach cywilnych w Państwach Członkowskich Unii Europejskiej
str. 486
5. Podsumowanie
str. 488

Roman Sowiński
Rozdział 13
Doręczenia pocztowe w postępowaniu administracyjnym i postępowaniu egzekucyjnym w administracji
str. 490


1. Wprowadzenie
str. 490
2. Doręczanie pism w kodeksie postępowania administracyjnego
str. 492
3. Kwestia doręczeń pocztowych w postępowaniach egzekucyjnych
str. 515
4. Podsumowanie
str. 517

Grzegorz Harasimiak
Rozdział 14
Podstawy odpowiedzialności karnej za ujawnienie tajemnicy pocztowej
str. 519


1. Wprowadzenie
str. 519
2. Informacja i dane jako specyficzny przedmiot ochrony prawnej
str. 520
2.1. Problem wolności komunikowania się
str. 520
2.2. Treść ustawowego pojęcia tajemnicy pocztowej
str. 523
2.3. Tajemnica pocztowa a dobro prawnie chronione w polskim prawie karnym
str. 528
3. Wyodrębnione przestępstwa związane z ujawnieniem tajemnicy pocztowej
str. 531
3.1. Specyfika prawa karnego
str. 531
3.2. Przestępstwa przeciwko ochronie informacji w kodeksie karnym
str. 533
3.3. Ujęcie przestępstw dotyczących ochrony danych osobowych
str. 540
4. Podsumowanie
str. 544

Tomasz Sondej
Rozdział 15
Oczekiwane zmiany na rynku usług pocztowych
str. 546


1. Wprowadzenie
str. 546
2. Oczekiwania użytkowników usług pocztowych
str. 547
3. Trendy zmian na rynku usług pocztowych w Polsce i Europie
str. 559
4. Podstawowe zmiany prawa regulującego funkcjonowanie wspólnego rynku usług pocztowych na obszarze Unii Europejskiej
str. 565
4.1. Zwiększenie konkurencji na rynku usług pocztowych i zapewnienie powszechnego dostępu do usług na obszarze całego kraju
str. 567
4.2. Zapewnienie współpracy międzyoperatorskiej
str. 570
4.3. Rozwiązania proponowane w nowelizacji Dyrektywy
str. 571
5. Podsumowanie
str. 588

Bibliografia
str. 589

Wykaz aktów prawnych
str. 609


 

Klienci, którzy kupili Rynek usług pocztowych wybrali również:

red.Gniewek Edward, red.Machnikowski Piotr - Kodeks cywilny. Komentarz
-15%
+ do schowka
KSIĄŻKA
red.Gniewek Edward, red.Machnikowski Piotr
Wydawca: C.H. BECK
Rok wydania: 2016
Miejsce wydania: 1
Stron: 2500
349.00 zł
296.48 zł
Dodaj do koszyka
Manowska Małgorzata - Apelacja w postępowaniu cywilnym. Komentarz
-7%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Manowska Małgorzata
Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA
Rok wydania: 2015
Miejsce wydania: 1
Stron: 380
109.00 zł
101.37 zł
Dodaj do koszyka
red.Wiliński Paweł - Obrońca i pełnomocnik w procesie karnym po 1 lipca 2015 r. Przewodnik po zmianach
-26%
+ do schowka
KSIĄŻKA
red.Wiliński Paweł
Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA
Rok wydania: 2015
Miejsce wydania: 1
79.00 zł
58.26 zł
Dodaj do koszyka
red.Skorupka Jerzy - Kodeks postępowania karnego. Komentarz
-26%
+ do schowka
KSIĄŻKA
red.Skorupka Jerzy
Wydawca: C.H. BECK
Rok wydania: 2015
Miejsce wydania: 1
Stron: 1964
349.00 zł
256.86 zł
Dodaj do koszyka
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Rynek usług pocztowych - Czaplewski Roman, Flaga-Gieruszyńska Kinga (red.)
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Prawo » Komentarze i opracowania prawne
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax +81 537 65 10