X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

Gołąb Jakub, Jakóbisiak Marek, Lasek Witold, Stokłosa Tomasz - Immunologia
-30%
+ do schowka
119.00 zł
83.88 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 35.12 zł
Cena katalogowa: 119.00 zł
Dostępność: do 48h
KSIĄŻKA
Gołąb Jakub, Jakóbisiak Marek, Lasek Witold, Stokłosa Tomasz
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wydania: 2017
Miejsce wydania: 1058
Stron: 498
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter


Szczególnie polecamy




Płomienna korona

Płomienna korona
Elżbieta Cherezińska
Poznań 2017


Wanda

Wanda. Opowieść o sile życia i śmierci
Anna Kamińska
Kraków 2017


Najlepsze lata naszego życia

Najlepsze lata naszego życia
Marek Hłasko
 
Warszawa 2017


Nowa jadłonomia

Nowa Jadłonomia
Marta Dymek
 
Warszawa 2017


Wzgórze psów

Wzgórze psów
Jakub Żulczyk
 
Warszawa 2017


Sekretne życie drzew

Sekretne życie drzew
Peter Wohlleben
 
Kraków 2017


Prus. Śledztwo biograficzne

Prus. Śledztwo biograficzne
Monika Piątkowska
Kraków 2017

Złowrogi cień Marszałka

Złowrogi cień Marszałka
Rafał A.Ziemkiewicz
Warszawa 2017

Pokaz

47.61 zł

Rabat: 5.89 zł
Cena katalogowa: 53.50 zł
Produkt niedostępny

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Administracja publiczna na progu XXI wieku. Wyzwania i oczekiwania

Wydawca: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Rok wydania: 2011
Miejsce wydania: Warszawa
Stron: 446
Format: B5
Oprawa: twarda
ISBN: 9788373785953

Opis:

Administracja publiczna na progu XXI wieku. Wyzwania i oczekiwania

Wstęp


Z trzech segmentów podzielonej władzy każdy ulega istotnej ewolucji od czasów, kiedy możemy mówić o ukształtowaniu się nowoczesnych państw narodowych. Ze względu na różnorodne uwarunkowania zewnętrzne, a także wewnętrzną logikę przemian w obrębie władzy prawodawczej, wykonawczej i sądowniczej w poszczególnych okresach, przykładowo w drugiej połowie XX w., mogliśmy śledzić różne tempo owych przemian. Dla stabilnych państw Europy Zachodniej oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki owe zewnętrzne uwarunkowania pochodziły z jednej strony z międzynarodowego otoczenia politycznego - zmian układu stosunków międzynarodowych, z drugiej zaś z otoczenia gospodarczego, na których wyraźne piętno odciskał proces regionalnej integracji gospodarczej, a następnie procesy globalizacji widoczne w wielu dziedzinach.

Tworzenie nowego ładu międzynarodowego po II wojnie światowej, a następnie utrzymanie stworzonej w jego ramach równowagi sił w naturalny sposób zwiększało znaczenie władzy wykonawczej w wymienionych państwach. Rozwój i szerokie umiędzynarodowienie w latach 60. i 70. problematyki praw człowieka i nowego spojrzenia na relacje między państwem i obywatelem wyrażające się w znaczącym poszerzeniu katalogu praw człowieka i obywatela skutkowały wzrostem znaczenia władzy sądowniczej i powołaniem do życia oprócz krajowych, także międzynarodowych instytucji sądowniczych. Procesy transformacji ustrojowej zapoczątkowane w Europie Środkowej i Wschodniej na przełomie lat 80. i 90. minionego wieku, poprzez zapotrzebowanie na nowe uregulowania prawne odnoszące się do wszystkich praktycznie dziedzin życia społecznego (gospodarka, polityka, kultura), innych niż dotychczas obowiązujące w ramach realnego socjalizmu, spowodowały wzrost znaczenia organów władzy prawodawczej, przede wszystkim parlamentów, ale także organów stanowiących samorządu terytorialnego na szczeblu regionalnym i lokalnym.

Zmieniała się wewnętrzna logika funkcjonowania poszczególnych segmentów podzielonej władzy, w dużej mierze określana przez zmieniające się funkcje wypełniane przez instytucję państwa. Bardzo modne w latach 80. XX w. było zastanawianie się nad kurczeniem się czy ograniczaniem funkcji i zakresu aktywności współczesnych państw. Starano się także wskazywać struktury, na rzecz których państwo traci swoją omnipotencję, kierując uwagę raz na korporacje transnarodowe, organizacje międzynarodowe czy ugrupowania integracyjne, innym razem na podmioty strukturalne takie jak regiony, mówiąc o ?rozrzedzeniu" państwa czy jego regionalizacji. Od analizy tych stanowisk, polemiki z nimi i oceny kondycji instytucji państwa współczesnego rozpoczyna się niniejsze opracowanie.

Ze względu na znane immanentne cechy administracji publicznej, które powodują, że w dającej się określić przyszłości jej rola raczej będzie wzrastać, przy jednoczesnym wzmacnianiu przez organy administracji publicznomiędzynarodowej (np. instytucje Unii Europejskiej, takie jak Komisja Europejska czy Rada Europejska), należy przemyśleć kierunki przemian w obrębie administracji publicznej, zarówno te odnoszące się do jej struktury w poszczególnych państwach, jak i funkcji, które organy administracji publicznej wypełniają. Istotne jest wskazanie tych obszarów, a jednocześnie ewentualnych korzyści i zagrożeń spowodowanych głównie uwarunkowaniami zewnętrznymi. Dla demokratycznych państw świata, opierających swoje funkcjonowanie na liberalnych wartościach i katalogach praw, bezsporne jest prawo ich obywateli do dobrej administracji. Może ona bowiem przysporzyć państwom licznych korzyści, wspomagając ich starania i dążenia do podnoszenia dobrobytu i cieszenia się z rozwoju cywilizacyjnego. Może jednak w niektórych przypadkach stawać na drodze przedsiębiorczości obywateli, hamować ich aktywność społeczną czy polityczną, a nawet negatywnie wpływać na warunki ich rozwoju cywilizacyjnego, np. poprzez utrzymywanie przestarzałego systemu edukacji publicznej.

Stąd wynika konieczność, szczególnego rodzaju imperatyw, aby zarządzanie (funkcjonowanie) organów administracji publicznej - zarówno rządowej, jak i samorządowej - było równie sprawne, efektywne i skuteczne jak zarządzanie organizacjami gospodarczymi. Z tych bowiem organizacji pochodzi większość nowoczesnych technik i technologii materialnych i intelektualnych, które mogą zostać z powodzeniem wykorzystane w zarządzaniu jednostkami administracji publicznej. Zarządzanie poprzez wiedzę, budowanie warunków do przekształcenia tradycyjnych struktur administracyjnych w organizacje uczące się, szerokie wykorzystanie możliwości, jakie daje zastosowanie nowoczesnych technologii informacyjno?komunikacyjnych, z pewnością pozwoli sprostać przyszłym wyzwaniom rzucanym administracji.

Jednocześnie nie należy zaniedbywać wprowadzania nowych rozwiązań, które w zdecydowany sposób poprawiają prawo administracyjne materialne czy procedury administracyjne. Bez porównawczych studiów w tych dziedzinach i stosownych zmian trudno będzie sprostać wyzwaniom przyszłości. W przypadku Polski niepowtarzalna szansa w obu wspomnianych sferach pojawiła się wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Unia dysponuje wieloma dobrymi, racjonalnymi rozwiązaniami w omawianych kwestiach, z których możemy i powinniśmy korzystać (doświadczenia amerykańskie nie tylko w dziedzinie funkcjonowania administracji publicznej, ale także budowy społeczeństwa obywatelskiego z wykorzystaniem synergii społeczności lokalnych i regionalnych uznaję za mniej przydatne w warunkach polskich), co nie oznacza bezkrytycznie powielać.

Jednocześnie Unia Europejska będzie wspomagać funduszami szeroko zakrojone zadania w zakresie budowy, restrukturyzacji i odnawiania naszej infrastruktury technicznej (materialnej) oraz intelektualnej (społecznej). Nie można ani przez moment zapominać, że to właśnie organy administracji publicznej - od rządowej, poprzez samorządową na szczeblu regionalnym, do lokalnej na poziomie powiatów i gmin - ponosić będą największą odpowiedzialność za właściwe zagospodarowanie i wykorzystanie środków unijnych. Badacze przedmiotu nie powinni pozostawić ich samym sobie, lecz dostarczać stosowne analizy, raporty, ekspertyzy, które mogłyby być spożytkowane do jak najlepszego wykorzystania istniejącej szansy. Pozostawienie decyzji tylko politykom, ze względu na dużą zmienność zespołów decyzyjnych i operacyjnych, także nie gwarantuje ostatecznego sukcesu.

Wśród unijnych środków będą niemałe fundusze na unowocześnienie i uczynienie bardziej sprawną i efektywną administrację publiczną w Polsce. One również nie zostaną w pełni i efektywnie zagospodarowane przy braku badań i studiów nad kierunkami rozwoju i zagrożeniami dla tworzenia sprawnej i przyjaznej dla obywatela administracji publicznej. Wszystko to powoduje, że badania nad perspektywami jakościowych przemian w administracji publicznej mają coraz bardziej praktyczny, aplikacyjny wymiar.

Prezentowane opracowanie jest próbą zarysowania najważniejszych problemów i wyzwań stojących przed administracją publiczną w Polsce w najbliższych latach. Ograniczone środki sprawiły, że mogą one być przedstawione w takim, a nie innym zakresie. Stanowią pierwszą część pogłębionych studiów z tej dziedziny, które będą kontynuowane w ramach kolejnych badań. Niniejszy tekst należy więc uznać za wyjściowy i z pewnością niepozbawiony zróżnicowanych pod względem wartości fragmentów. Jest to jednak cecha wszystkich opracowań zbiorowych i niniejsze nie może być wyjątkiem.

Klienci, którzy kupili Administracja publiczna na progu XXI … wybrali również:

Knysiak-Sudyka Hanna - Skarga i skarga kasacyjna w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Komentarz i orzecznictwo
-24%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Knysiak-Sudyka Hanna
Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA
Rok wydania: 2015
Miejsce wydania: 189
Stron: 412
99.00 zł
75.73 zł
Dodaj do koszyka
Kodeks postępowania administracyjnego
+ do schowka
KSIĄŻKA
Wydawca: Literat
Rok wydania: 2015
Miejsce wydania: 9
Stron: 116
5.20 zł
Dodaj do koszyka
Bojanowski Eugeniusz, Cieślak Zbigniew, red. Lang Jacek - Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi
-20%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Bojanowski Eugeniusz, Cieślak Zbigniew, red. Lang Jacek
Wydawca: LexisNexis Polska Sp. z o.o.
Rok wydania: 2013
Miejsce wydania: 177
Stron: 298
69.00 zł
55.20 zł
Dodaj do koszyka
Stelina Jakub - Prawo urzędnicze
-24%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Stelina Jakub
Wydawca: C.H. BECK
Rok wydania: 2013
Miejsce wydania: 177
Stron: 305
59.00 zł
45.13 zł
Dodaj do koszyka
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Administracja publiczna na progu XXI wieku. Wyzwania i oczekiwania - red. Osiński Joachim
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Prawo » Prawo administracyjne
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax +81 537 65 10