X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

red.Świerczyński Marek - Prawo sztucznej inteligencji
-10%
+ do schowka
189.00 zł
170.10 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 18.90 zł
Cena katalogowa: 189.00 zł
Dostępność: do 48h
KSIĄŻKA
red.Świerczyński Marek
Wydawca: C.H. BECK
Rok wydania: 2020
Miejsce wydania: 1
Stron: 380
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter

Pokaz

51.56 zł

Rabat: 2.44 zł
Cena katalogowa: 54.00 zł
Dodaj do koszyka



Dostępne od: 4-5 dni roboczych

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Działalność prawodawcza samorządów zawodowych w Polsce

Wydawca: TNOiK
Rok wydania: 2013
Miejsce wydania: Toruń
Stron: 432
Format: B5
Oprawa: twarda
ISBN: 9788372856982

Opis:

Działalność prawodawcza samorządów zawodowych w Polsce

Dla osiągnięcia przejrzystości rozważań praca została podzielona na siedem rozdziałów. Pierwszy, prezentujący istotę instytucji samorządu zawodowego, stanowi podstawę do dalszych szczegółowych rozważań. Ma on przede wszystkim charakter teoretyczny, choć nieuniknione było nawiązanie w jego treści do stosowanych w praktyce rozwiązań prawnych normujących działalność tej instytucji. W tym rozdziale wyjaśniam istotę zjawiska decentralizacji administracji publicznej będącego płaszczyzną, na której wyrasta instytucja samorządu. Następnie definiuję pojęcie prawne samorządu, przeprowadzam jego klasyfikację i podejmuję próbę wyjaśnienia pojęcia „samorząd zawodowy". Bez wątpienia w świetle rozwiązań konstytucyjnych istotną rolę w rozważaniach teoretycznych objętych tą częścią opracowania muszą odgrywać rozważania na temat pojęcia zawodu wolnego i zawodu zaufania publicznego. Wyjaśnienie tych pojęć pozwoliło w konsekwencji na sprecyzowanie podstawowego dla wyznaczenia obszaru badawczego pojęcia samorządu zawodowego ł wskazania podmiotów funkcjonujących w ramach porządku prawnego, które temu pojęciu odpowiadają.

Rozdział drugi poświęcony został różnym aspektom aktywności samorządów zawodowych w zakresie realizacji przekazanych im w procesie decentralizacji administracji zadań publicznych. W pierwszej kolejności prezentuję zakres działania samorządów zawodowych, wyodrębniając podstawowe i typowe funkcje, które na ten zakres się składają. Celem tych rozważań nie była jednak szczegółowa analiza zadań obarczających poszczególne samorządy, lecz syntetyczne przedstawienie typowych funkcji realizowanych przez tego typu podmioty. Rozważania te pozwalają na wykazanie wyjątkowo szerokiej sfery działania organów samorządowych, a przez to także na dalsze dookreślenie obszaru badań. Nawiązując do wyznaczających zakres działania samorządów zawodowych zadań, w tej części pracy przedstawiłem również typowe formy prawne ich realizacji. W tym zakresie postanowiłem jednak ograniczyć rozważania przede wszystkim do analizy form najbardziej typowych i charakterystycznych dla realizacji zadań publicznych, a tym samym form, których jednoznaczne zdefiniowanie i rozgraniczenie ma podstawowe znacznie dla wyodrębnienia aktywności prawodawczej samorządów zawodowych. Pozostałe, jako mało istotne dla głównego wątku rozważań, zostały zaledwie zasygnalizowane. W tym rozdziale dokonuję również konfrontacji aktów powstających w ramach działalności prawodawczej samorządów zawodowych z konstytucyjnym systemem źródeł prawa, co wymagało poruszenia prezentowanej coraz częściej przez doktrynę prawa administracyjnego koncepcji przepisów administracyjnych.

Rozważania zawarte w dwóch pierwszych rozdziałacli przecie wszystkim pozwoliły na zakreślenie obszaru badawczego, który w konsekwencji został poddany szczegółowej analizie w dalszej części pracy. Zwróciły one jednak również uwagę na często występujące dylematy i trudności w ocenie stosowanych rozwiązań prawnych, wynikające z konfrontacji teorii z praktyką.

Rozdział trzeci poświęcony został fundamentalnemu dla działalności prawodawczej samorządów zawodowych zagadnieniu poszukiwania podstaw prawnych jej prowadzenia. W tej części opracowania starałem się odszukać i sprecyzować podstawy prowadzonej na tym polu aktywności przez organy korporacyjne. W gruncie rzeczy było to poszukiwanie legitymizacji takich działań. Punkt wyjścia stanowiły dość ogólne, ale dzięki temu również pojemne regulacje zawarte w Konstytucji RP, wyznaczające cele, dla których powoływane są w naszym systemie prawnym samorządy zawodowe. Podjąłem również próbę ustalenia dopuszczalności bezpośredniego traktowania norm konstytucyjnych jako źródła kompetencji organów samorządowych do prowadzenia działalności prawodawczej. By jednak rozważania na temat podstaw prawnych działalności prawodawczej uzyskały walor kompletności, konieczne było przeprowadzenie szczegółowej analizy wyjątkowo „ rozchwianego" i niespójnego systemu aktów ustawowych zawierających podstawy dla działań samorządów zawodowych o takim charakterze.

Kolejne dwa rozdziały stanowią rdzeń części analitycznej pracy, na kanwie której sprecyzowałem wnioski, z jednej strony oceniające stan prawodawstwa samorządowego, a z drugiej wyznaczające moim zdaniem kierunki koniecznych zmian i zawierające propozycje systemowych, a nie jednostkowych, odnoszących się do poszczególnych samorządów, zmian regulacji prawnej. Są one poświęcone stronie podmiotowej i przedmiotowej działalności prawodawczej prowadzonej przez organy korporacji zawodowych. Właśnie opracowanie tych dwóch części pracy sprawiło największe, choć od samego momentu wyboru tematu, spodziewane problemy, związane z koniecznością ustalenia syntetycznych wniosków w oparciu o wyjątkowo niespójną praktykę samorządową znajdującą odzwierciedlenie w szeroko analizowanym materiale badawczym. W części poświęconej podmiotom samorządowej działalności prawodawczej analizie poddałem zarówno stronę czynną, jak i bierną prawodawczej aktywności samorządowej, ze szczególnym uwzględnieniem adresatów specyficznej kategorii norm kreowanych przez korporacje zawodowe, a mianowicie norm etycznych. Rozważania na temat strony podmiotowej stały się przyczynkiem do analizy charakteru prawnego aktów kreowanych przez organy samorządowe. Natomiast część pracy poświęcona przedmiotowi działalności prawodawczej korporacji zawodowych pozwoliła wykazać wyjątkowo szerokie spektrum spraw, które w jej ramach są normowane aktami korporacyjnymi, istotne zróżnicowanie tych aktów, a także technik prawodawczych stosowanych w ramach różnych korporacji. W tym zakresie również, jako szczególną kategorię postanowiłem wyodrębnić normy etyczne i poddać je kompleksowej analizie.

Celem rozdziału szóstego była prezentacja form, w jakich następuje praktyczna realizacja działalności prawodawczej, a także ocena intensywności ich stosowania. Analiza zaprezentowana w tej części koncentrowała się także na próbie ustaleniu związku między materią stanowiącą przedmiot regulacji samorządowej a tytułem (nazwą) aktu wydawanego przez organ samorządów).

Ostatni rozdział poświęcony został przedstawieniu instrumentów prawnych, za pomocą których może dojść do inicjowania działalności prawodawczej samorządów zawodowych, jak również instytucji, które służą weryfikacji efektów takiej działalności. Rozważania zawarte w tym rozdziale podzieliłem na dwie części, budując ten podział w oparciu o jedno z najbardziej klasycznych kryteriów podziału kontroli, a mianowicie na część poświęconą analizie instrumentów kontroli wewnętrznej i część poświęconą kontroli zewnętrznej. Materiał badawczy tej części pracy stanowczo różnił się od analizowanego w ramach rozdziału czwartego i piątego. Był przede wszystkim zdecydowanie uboższy mimo odrębnego ukształtowania instrumentów kontrolno-nadzorczych w zasadzie na gruncie każdej z ustaw regulujących zasady działania poszczególnych samorządów zawodowych. Mimo to również w przypadku tego rozdziału dokonanie syntetycznych ustaleń odnoszących się do zasad budowy systemu kon-trolno-nadzorczego było wyjątkowo trudne. Ustawodawca na gruncie różnych regulacji przyjął bowiem często diametralnie odmienne instrumenty prawne, zarówno w zakresie podmiotowym (podmiotów kontrolujących), jak i środków kontrolno-nadzorczych.

Taki układ pracy pozwolił dokonać analizy będącego przedmiotem rozważań zagadnienia w sposób wieloaspektowy. Ułatwił także sformułowanie odnoszących się do sprecyzowanych celów badawczych wniosków, prezentowanych zarówno w poszczególnych rozdziałach, jak i w podsumowaniu.

Praca stanowi studium z zakresu nauki prawa administracyjnego. Analiza zagadnień objętych jej tematem nie byłaby jednak możliwa bez uwzględnienia w pewnym zakresie dorobku teorii prawa, jak również nauki prawa konstytucyjnego. Instytucje z zakresu nauki prawa administracyjnego, teorii prawa, jak i z zakresu prawa konstytucyjnego stanowiły jednak wyłącznie narzędzia służące osiągnięciu podstawowego celu pracy. Nie są one więc przedmiotem głębszej refleksji teoretycznej. Nie przedstawiam również rozwoju poglądów, które przyczyniły się do ich ukształtowania. Korzystając z nich, dokonałem wyboru koncepcji, moim zdaniem, najbardziej przydatnych do przedstawienia problematyki działalności prawodawczej samorządów zawodowych. W niektórych jednak przypadkach konieczne było zajęcie stanowiska w kluczowych, często nierozstrzygniętych kwestiach z pogranicza prawa konstytucyjnego i prawa administracyjnego. Przykładem może być problem usytuowania znacznej części aktów kreowanych w działalności prawodawczej samorządów zawodowych w konstytucyjnym systemie źródeł prawa. Jeden z wielu, których istnienie wykazałem i na które starałem się udzielić odpowiedzi w tej monografii.

Ze wstępu

Klienci, którzy kupili Działalność prawodawcza samorządów zawodowych … wybrali również:

Dyląg Anna - Przekształcenie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej jako forma prywatyzacji zadań publicznych
-5%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Dyląg Anna
Wydawca: TNOiK
Rok wydania: 2014
Stron: 364
55.00 zł
52.52 zł
Dodaj do koszyka
Buszko Andrzej - Finanse przestępczości zorganizowanej
-5%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Buszko Andrzej
Wydawca: TNOiK
Rok wydania: 2014
Stron: 204
49.00 zł
46.79 zł
Dodaj do koszyka
Naruć Wojciech - Planowanie finansowe efektywnym narzędziem zarządzania
+ do schowka
KSIĄŻKA
Naruć Wojciech
Wydawca: Wydawnictwo MARINA
Rok wydania: 2013
Stron: 498
99.00 zł
Dodaj do koszyka
Bartosiewicz Adam - Unijne rozporządzenie VAT. Komantarz 2013
-15%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Bartosiewicz Adam
Wydawca: Oficyna Wydawnicza UNIMEX
Rok wydania: 2013
Stron: 341
150.00 zł
127.50 zł
Dodaj do koszyka
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Działalność prawodawcza samorządów zawodowych w Polsce - Rączka Piotr
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Prawo » Prawo administracyjne
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax 81 537 65 10