X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter


Szczególnie polecamy




Nadchodzi III wojna światowa

Nadchodzi III wojna światowa
Jacek Bartosiak
Piotr Zychowicz
Poznań 2021


Stulecie przeszkód. Polacy na igrzyskach

Stulecie przeszkód. Polacy na igrzyskach
Daniel Lis
Warszawa 2022


Na Kremlu wiecznie zima

Na Kremlu wiecznie zima
Robert Service
Kraków 2022


Dzieje Polski.Tom 5. Imperium Rzeczypospolitej

Dzieje Polski. Tom 5. Imperium Rzeczypospolitej
Andrzej Nowak
Kraków 2021


Siedem wieków śmierci

Siedem wieków śmierci
Richard Shepherd
Kraków 2021

Adresy. Co mówią nam o tożsamości, statusie i władzy

Adresy. Co mówią nam o tożsamości, statusie i władzy
Deirdre Mask
Agnieszka Wilga
Kraków 2022

Pokaz

35.34 zł

Rabat: 10.86 zł
Cena katalogowa: 46.20 zł
Dodaj do koszyka



Dostępne od: do 48h

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Epistemologia komunikacji medialnej. Perspektywa ewolucyjna

Wydawca: Wydawnictwo UMCS
Rok wydania: 2013
Miejsce wydania: Lublin
Stron: 489
Format: B5
Oprawa: miękka
ISBN: 9788377842843

Opis:

Epistemologia komunikacji medialnej. Perspektywa ewolucyjna

Słowo wstępne

Mam pewną myśl i chodzi mi o to, by myśl tę wesprzeć filozofią. Myśl mianowicie taką, żeby komunikację wpisać w pole poznawcze wyznaczane przez trzy elementy: człowieka, kulturę i świat, i prześledzić, jak to pole, a wraz z nim nasze poznanie, zmienia się w obecności różnych mediów - narzędzi komunikacji.

Przyjęcie trójczłonowego modelu poznania dyktują mi nauki płynące z historii filozofii. Żadna bowiem filozofia wychodząca od podmiotu albo przedmiotu nie osiągnęła celu i porozumienia, mimo że rezultaty wielu z nich były i pozostają olśniewające. Platona, Arystotelesa, św. Augustyna, św. Tomasza, Kartezjusza, Kanta - by wspomnieć kilku tylko olbrzymów myśli - nie da się jednak pogodzić; każdy z nich zaproponował własną filozofię wywiedzioną z własnego jednostkowego rozumu. Przyczyną tej niemożności jest to, że żaden z nich nie uwzględnił, a przynajmniej nie w stopniu dostatecznym, podmiotowej roli kultury w poznaniu. Racjonalizm wywiedziony z jednostkowego rozumu i nieodwołujący się do rozumu wspólnego zakotwiczonego w kulturze i życiu społecznym zawsze jest w jakimś stopniu niezgodny z racjonalizmem innego jednostkowego rozumu, co prowadzi do rozbieżnych konsekwencji teoretycznych. Inaczej mówiąc, skłóca je wzajemnie i mimo racjonalności nie syntetyzuje doświadczenia i wiedzy - a więc jest wyrzeczeniem się pewnej syntezy.

Wybór trójelementowego modelu poznania nie jest jednak oczywisty. Za epistemologią odwołującą się do poznawczej diady podmiot-przedmiot przemawia nie tylko wielowiekowa tradycja, ale przede wszystkim oszałamiające osiągnięcia nowożytnej nauki i techniki ufundowanej na paradygmacie kartezjańskim. W pierwszej części książki argumentuję zatem za społecznym charakterem poznania oraz uzasadniam, dlaczego komunikację traktuję jako relację ontyczną mającą charakter więzi i zarazem jako wyróżnioną w polu poznawczym relację epistemiczną, decydującą o jednostkowych i wspólnych obrazach świata.

Wprowadzenie w pole poznawcze mediów masowych i nowych mediów prowadzi do istotnych jego zmian. Media nie tylko skracają pole poznawcze, ale zastępują świat i kulturę konstruktami i projektami medialnymi oraz drenują wspólnotę z komunikacji rozumianej jako więź pomiędzy jednostkami, a także między jednostką a wspólnotą. W długotrwałym i stopniowym procesie ontologi-zacji komunikacji jej status ontyczny, ontologiczny i epistemologiczny się zmienia; dzisiaj nowoczesne technologie zdają się prowadzić do wyłonienia „czystej komunikacji", która traci moc więziotwórczą. Tym kwestiom poświęcona jest trzecia część książki.

Natomiast w części drugiej, w mojej intencji nie mniej istotnej dla całości książki, wskazuję na źródła myślenia o poznaniu jako procesie społecznym, zaś o komunikacji jako najważniejszej relacji poznawczej. Nie może zaskakiwać, że odnajduję je w starożytnej Grecji. Jednocześnie próbuję wyjaśnić, dlaczego komunikacja nigdy nie uzyskała znaczącej pozycji w głównym nurcie filozofii.

Ważną inspiracją organizującą myśl i układ tej książki była dla mnie perspektywa ewolucyjna i ewolucyjna teoria poznania. Choć komunikacja jest zjawiskiem typowo ludzkim i kulturowym, to jednak u jej podstaw tkwi wielokroć potężniejsza od kultury natura, za sprawą współczesnych technologii coraz trudniej zauważalna i przez humanistykę zbyt często marginalizowana i niedoceniana.

Całą książkę można by określić jako rozważania na temat procesu ontologi-zacji komunikacji. Poruszane w niej wątki historyczne, częste odwołania i liczne dygresje do historii filozofii i nauk przyrodniczych nie trzymają chronologii. Zwracam się ku historii z wiedzą, którą dysponujemy dzisiaj. W tych aspektach jest mi więc bliska postawa hermeneutyczna, genealogiczna i historiozoficzna; próbuję się wczuć w stany intelektualne postaci, które uważam za ważne dla rozważań o komunikacji. Takie podejście wydaje się zresztą zgodne z duchem samej komunikacji - wszak empatia odgrywa w komunikacji rolę bardzo istotną. Historyczne odwołania i dygresje są ważne, bo cała historia filozofii i nauki jest w istocie rejestrem sporów, a te zobiektywizowane są w komunikacji. Czy nie jest więc przypadkiem tak, że filozofia komunikacji urasta dziś do rangi „filozofii pierwszej"? Na to pytanie w książce nie odpowiadam, ale wydaje mi się ono pytaniem doniosłym, nad którym warto i trzeba się zastanawiać.

Wypada jeszcze wyraźnie zaznaczyć, że proponowane tutaj spojrzenie na komunikację jest tylko jednym z możliwych, zaś filozoficzna refleksja powinna raczej kierować ku nowym pytaniom niż tylko stosować doktrynalną krytykę i udzielać arbitralnych odpowiedzi. Wszystkie poruszane tu zagadnienia powinny być więc traktowane jako „zagadka", inicjacja, zaczepka komunikacyjna. Mam nadzieję, że każdy rozdział tej książki otwiera przestrzeń dla dalszych rozważań. Odwagi dodaje mi Leszek Kołakowski, który napisał kiedyś, że filozofem jest ten, kto filozofuje, nie zaś ten, kto mówi o filozofii. W tej pracy próbuję zatem po prostu filozofować o komunikacji. Tym też usprawiedliwiam pewne powtórzenia, które czasem są zapewne nieco nużące. Filozofowanie jest jednak nieustannym powracaniem do tych samych problemów i wątków, ale umieszczonych już na innym poziomie i w innej perspektywie.

Powinienem, a przede wszystkim chciałbym w tym miejscu podziękować wielu osobom, których życzliwość i wiedza były dla mnie wsparciem w czasie pracy nad książką. Lista byłaby jednak zbyt długa. Dlatego ograniczę się tutaj tylko do imiennych podziękowań dla dr Sabiny Magierskiej - filozofa i fizyka, red. Marii Masłowskiej, dr Jakuba Nowaka - medioznawcy, dr Ewy Pogonowskiej - polonistki i mgr inż. Agnieszki Szczepanik, która buduje sieć dróg szybkiego ruchu i autostrad. Poświęcili dużo czasu na rozmowy ze mną - także na inspirujące rozmowy o komunikacji. Bardzo dziękuję za wszystkie uwagi - niezwykłe dla mnie cenne - recenzentowi książki, biologowi, filozofowi i komunikologowi, prof. dr. hab. Ignacemu S. Fiutowi z krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej. Dziękuję też mojej Żonie, która zawsze jest pierwszym słuchaczem i krytykiem moich pomysłów, pierwszym czytelnikiem, redaktorem i korektorem tego, co piszę.

Klienci, którzy kupili Epistemologia komunikacji medialnej. … wybrali również:

Aldona Uziębło - Społeczna odpowiedzialność biznesu, podatki
-27%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Aldona Uziębło
Wydawca: CeDeWu
Rok wydania: 2015
Stron: 290
62.00 zł
45.51 zł
Dodaj do koszyka
Piwowar-Sulej Katarzyna - Zarządzanie ludźmi w organizacjach zorientowanych na projekty
-25%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Piwowar-Sulej Katarzyna
Wydawca: DIFIN
Rok wydania: 2016
Stron: 282
59.00 zł
44.54 zł
Dodaj do koszyka
Kowalska-Napora Ewa - Teoria decyzji a kształtowanie wartości w zarządzaniu
-25%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Kowalska-Napora Ewa
Wydawca: DIFIN
Rok wydania: 2015
Stron: 206
46.00 zł
34.73 zł
Dodaj do koszyka
Gurczyński Jacek - C:\>Czym jest wirtualność Matrix jako model rzeczywistości wirtualnej_
-24%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Gurczyński Jacek
Wydawca: Wydawnictwo UMCS
Rok wydania: 2013
Stron: 259
31.50 zł
24.09 zł
Dodaj do koszyka
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Epistemologia komunikacji medialnej. Perspektywa ewolucyjna - Pleszczyński Jan
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Socjologia. Społeczeństwo » Komunikacja społeczna. Media. Dziennikarstwo
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax 81 537 65 10