X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

Gambarelli Gianfranco - Wspinaczka po profesurę. Przewodnik po karierze akademickiej - od upadków na kolana i ciosów w plecy do zaszczytów.
-22%
+ do schowka
35.00 zł
27.30 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 7.70 zł
Cena katalogowa: 35.00 zł
Dostępność: do 48h
KSIĄŻKA
Gambarelli Gianfranco
Wydawca: CeDeWu
Rok wydania: 2018
Miejsce wydania: 1058
Stron: 140
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter


Szczególnie polecamy




Córki Wawelu

Córki Wawelu
Anna Brzezińska
 
Kraków 2017


Himalaistki

Himalaistki
Mariusz Sepioło
Kraków 2017


Labirynt duchów

Labirynt duchów
Carlos Ruiz Zafon
 
Warszawa 2017


Smakoterapia

Smakoterapia
Iwona Zasuwa
 
Warszawa 2017


Wszechświat w twojej dłoni

Wszechświat w twojej dłoni
Christophe Galfard
 
Kraków 2017


Duchowe życie zwierząt

Duchowe życie zwierząt
Peter Wohlleben
 
Kraków 2017


Lem. Życie nie z tej ziemi

Lem. Życie nie z tej ziemi
Wojciech Orliński
  2017

Gombrowicz, Ja, geniusz

Gombrowicz. Ja, geniusz
Klementyna Suchanow
2017

Pokaz

54.52 zł

Rabat: 11.98 zł
Cena katalogowa: 66.50 zł
Produkt niedostępny

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Idea solidaryzmu we współczesnej filozofii prawa i polityki

Wydawca: Wydawnictwo Sejmowe
Rok wydania: 2012
Miejsce wydania: Warszawa
Stron: 235
Format: B5
ISBN: 9788376661469

Opis:

Idea solidaryzmu we współczesnej filozofii prawa i polityki

Trzecia Rzeczpospolita buduje swoją tożsamość blisko ćwierć wieku. Dla pokoleń, które ją powołały, to czas szczególnie trudnego poszukiwania własnej drogi, czas ideowych wyborów i konkretnych rozwiązań, wreszcie to czas niecierpliwości, konfrontacji założeń z rzeczywistością. Czy znaleźliśmy spajającą idee, być może cel, wokół którego można by budować rzeczywistość Polski? Czy w czasach postpolityki można myśleć kategoriami, które jakże często, nie tylko w politycznym dyskursie, wielu wydają się przeżytkiem, mdła próbą czerpania z przeszłości? Myślę, że odpowiedź jest twierdząca: tak, warto, a być może nawet jest to konieczne, jeśli chcemy budować trwałą i spójną wspólnotę naszego Państwa. Wspólnotę działającą w różnych wymiarach, także w wymiarze światowym.

Inspiracje do poszukiwania owej idei, a w przyszłości być może także podstawowej wartości, możemy odnaleźć w rozumnym oglądzie otaczającego nas świata i doświadczeniu przeżytej historii, nie tylko własnej. Dlatego trudno nie postawić pytania, czy funkcji tych nie mogłaby spełniać solidarność. W powojennym 50-leciu dwukrotnie stała się ona wyznacznikiem kierunku działania: chronologicznie rzecz ujmując, niegdysiejszych Wspólnot Europejskich i wiele lat później polskiej „Solidarności". A współcześnie nie tylko kryzys ostatnich lat, lecz także koniec XX wieku pokazał wyraźnie, jak bardzo jest potrzebne nowe spojrzenie na człowieka i jego udział w życiu publicznym, w życiu różnych wspólnot: narodowej, lokalnej i - patrząc z perspektywy jednoczącej się Europy - Wspólnoty Europejskiej.

Może się wydawać, że w takich warunkach nie ma miejsca na solidaryzm, gdyż staje się on czystą przeszłością, do której wracać będą tylko historycy idei. Jednak António Hespanha pisze: „Idea solidarności była powszechnym tematem tradycyjnej europejskiej myśli politycznej i prawniczej", a odwołując się do tworzącego pod koniec XVIII w. Samuela Puffendorta i jego systemu prawa w dziele zatytułowanym De officio hominis et Civis juxta legem naturalem libri duo (1673), wskazuje, że obowiązek solidarności jest dla człowieka naturalny. Warto raz jeszcze przywołać słowa Antónia Hespanhi: „Kontraktualizm Rousseau - chociaż znacznie »korodujący« ideę społeczeństwa jako ciała solidarnego - ostatecznie nie zniszczył wyobrażenia o społecznych obowiązkach. Przeciwnie, decydujące było dla upadku idei solidarności, jeszcze zanim uwidocznił się wpływ szkockiego liberalizmu, motto »laissez faire, laissez passer«. Nowoczesne państwo i społeczeństwo są głęboko obciążone sporem miedzy wolnością i indywidualizmem a dążeniem do wspólnotowego postrzegania działania człowieka. De Tocqueville wyraźnie stwierdzał, że „Indywidualizm to uczucie spokojne i umiarkowane, które sprawia, że obywatel izoluje się od zbiorowości i trzyma się na uboczu wraz ze swą rodziną i przyjaciółmi. Stwarzając sobie w ten sposób małe społeczeństwo na własny użytek, pozostawia wiele własnym losom (...). Indywidualizm bierze początek zarówno w ułomnościach serca, jak i w błędach rozumu". Dwieście lat później Jacek Hołówka twierdzi, że w społeczeństwie zdominowanym przez indywidualizm jednostki, drugiego człowieka postrzegamy jako klienta, konkurenta lub intruza. Lapidarnie ujmuje to Lidia Rodak: „Albo pomaga mi budować własne szczęście, dając się jakoś wykorzystywać, albo staje się moim konkurentem, albo zawadza mi swoim wścibstwem, wtrącając się do moich spraw. Szczęście i dobrobyt zaś stają się udziałem najsprawniejszych, najbardziej pomysłowych i najsilniejszych jednostek, i tylko ich".

A więc czy indywidualizm, a zatem i wolność to destrukcyjne wartości, które niszczą człowieka i jego związki społeczne? Czy tylko splot szczególnych cech i okoliczności daje jednostce szansę na rozwój i szczęście? Tak postrzegany świat byłby chyba nieznośny.

Czy solidaryzm może stanowić pomost pomiędzy tym, co indywidualne, oparte na idei wolności człowieka, a dążeniem do uznania i zrozumienia wspólnoty i więzi z drugim, często innym, które rodzi poczucie obowiązku wsparcia? Jeśli zaś względy moralne, altruistyczne nie mają już znaczenia, to może wystarczy potrzeba własnego szczęścia, której nie da się zaspokoić bez współdziałania z drugim?

Na te i inne pytania, mniej ogólnie ujęte, a wkraczające w różne dziedziny nauki, warto dziś poszukiwać odpowiedzi.

Niniejszy tom zawiera opracowania przygotowane w ramach programu badawczego pt. Zasada solidaryzmu w polskich rozwiązaniach ustrojowych. W poszukiwaniu nowych form solidaryzmu społecznego-1. Są one przede wszystkim poświęcone współczesnym nurtom solidaryzmu jako wartości w filozofii prawa i polityki, ale przedstawiają również źródła historyczne i linię rozwoju tej idei. Kolejne dwa tomy będą poświęcone recepcji ustrojowej solidaryzmu we współczesnej polskiej konstytucji i w szczegółowych rozwiązaniach dogmatyki prawa.

Ze wstępu

Klienci, którzy kupili Idea solidaryzmu we współczesnej filozofii … wybrali również:

Sozański Jarosław - Prawo Unii Europejskiej. Analiza krytyczna systemu i doktryny
+ do schowka
KSIĄŻKA
Sozański Jarosław
Wydawca: Wydawnictwo Adam Marszałek
Rok wydania: 2014
Stron: 604
53.40 zł
Dodaj do koszyka
Zawadzak Tadeusz - Zarządzanie w organizacjach sektora publicznego
-25%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Zawadzak Tadeusz
Wydawca: DIFIN
Rok wydania: 2014
Stron: 266
50.00 zł
37.74 zł
Dodaj do koszyka
red.Ilkowski Filip, red.Sulowski Stanisław - Wybrane idee, partie i organizacje polityczne Bliskiego Wschodu
-15%
+ do schowka
KSIĄŻKA
red.Ilkowski Filip, red.Sulowski Stanisław
Wydawca: Dom Wydawniczy ELIPSA
Rok wydania: 2014
Stron: 201
33.00 zł
28.05 zł
Dodaj do koszyka
Chmielewski Grzegorz - Konstytucyjny system ochrony podstawowych praw i wolności w Republice Słowackiej
-18%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Chmielewski Grzegorz
Wydawca: Wydawnictwo Sejmowe
Rok wydania: 2011
Stron: 251
50.00 zł
40.99 zł
Dodaj do koszyka
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Idea solidaryzmu we współczesnej filozofii prawa i polityki - red. Łabno Anna
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Prawo » Historia i teoria prawa. Prawo rzymskie. Prawnicy
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax +81 537 65 10