X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

VAT. Komentarz 2017
-16%
+ do schowka
349.00 zł
294.87 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 54.13 zł
Cena katalogowa: 349.00 zł
Dostępność: do 48h
KSIĄŻKA
Wydawca: C.H. BECK
Rok wydania: 2017
Miejsce wydania: 1
Stron: 1534
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter


Szczególnie polecamy




Tu byłem Tony Halik

Tu byłem. Tony Halik
Mirosław Wlekły
Warszawa 2017


Food pharmacy

Food Pharmacy
Lina Nertby Aurell, Mia Clase
Kraków 2017


Magia olewania

Magia olewania
Sara Knight
 
Warszawa 2017


Milczenie

Milczenie
Endo Shusaku
 
Kraków 2017


Wagiel

Wagiel. Jeszcze wszystko będzie możliwe
Wojciech Waglewski
 
Kraków 2017


Pani Einstein

Pani Einstein
Marie Benedict
 
Kraków 2017


Od oddechu do oddechu

Od oddechu do oddechu
Wojciech Młynarski
  Warszawa 2017

Dobranoc Auschwitz

Dobranoc Auschwitz
Aleksandra Wójcik
Maciej Zdziarski
Kraków 2017

Pokaz

23.76 zł

Rabat: 8.79 zł
Cena katalogowa: 32.55 zł
Dodaj do koszyka



Dostępne od: 24h

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Kulturotwórcze i edukacyjne funkcje bibliotek. Teoria i praktyka

Wydawca: Wydawnictwo UMCS
Rok wydania: 2011
Miejsce wydania: Lublin
Stron: 182
Format: B5
ISBN: 9788377840405

Opis:

Kulturotwórcze i edukacyjne funkcje bibliotek. Teoria i praktyka

Biblioteki publiczne na stałe wrosły w krajobraz społeczny. Czy rzeczywiście są one lokalnymi „wrotami do wiedzy"? Czy realizują stawiane im cele i nadążają za zmianami otaczającego je świata? Publikacja niniejsza stara się: odpowiedzieć na te i inne pytania. Wszystkie placówki biblioteczne funkcjonują w konkretnej społeczności lokalnej, na której potrzeby zostały powołane. Rozpoznawanie tych potrzeb jest warunkiem dobrze wypełnianych funkcji współcześnie działającej książnicy. Mimo różnych i stale zmieniających się warunków działania, różnic w zakresie i sposobach świadczonych usług, biblioteki publiczne posiadają cechy wspólne, określające ich byt. Placówki te to „organizacje ustanowione i finansowane przez społeczność za pośrednictwem władz lokalnych, regionalnych, narodowych lub poprzez inną formę organizacji społecznych; zapewniające dostęp do wiedzy, informacji i wytworów myśli ludzkiej poprzez szeroką gamę zasobów oraz usług, które jednocześnie są dostępne dla wszystkich członków społeczności, bez względu na rasę, narodowość, wiek, płeć, religię, język, stan zdrowia (np. niepełnosprawność), status ekonomiczny czy pracowniczy i posiadane wykształcenie". Mają one stać się centrami życia społecznego i kulturalnego środowisk lokalnych. Jednocześnie powinny być miejscem spotkań oraz wymiany myśli, prowadzącym do utrwalania więzi społecznych.

W społeczeństwie informacji i wiedzy najważniejszym zadaniem bibliotek jest posługiwanie się informacją i pośredniczenie w komunikacji publicznej oraz promowanie przez te placówki umiejętności uczenia się i uczestniczenia w kształceniu ustawicznym, a także działalność promocyjna, poradnictwo i propagowanie oferty bibliotecznej.

Biblioteki publiczne niewątpliwie powinny włączyć się w proces kształtowania umiejętności informacyjnych, tworzyć zaplecze dla edukacji szkolnej i pozaszkolnej, powinny być otwarte na nowe formy kształcenia i samokształcenia, współpracować z instytucjami edukacyjnymi różnego szczebla, być miejscem aktywności środowiska lokalnego.

W ostatnich latach ożywiła się dyskusja na temat przyszłości bibliotek publicznych i misji, jaką mają spełniać w społeczeństwie informacji i wiedzy; postrzega się je jako centra informacji, edukacji i kultury. Za nadrzędną misje biblioteki publicznej uznaje się: kształtowanie i wyrabianie nawyków czytelniczych, wspieranie edukacji, stwarzanie jednostkom możliwości dla rozwoju osobistego, budowanie s'wiadomości dziedzictwa kulturowego, zapewnianie dostępu do wszelkich rodzajów informacji, organizowanie odpowiednich usług oraz pogłębianie umiejętności informacyjnych.

Również środowisko bibliotekarskie postuluje zwiększenie aktywności bibliotek, szczególnie w zakresie informacji i edukacji. Bibliotekarze podkreślają konieczność tworzenia w bibliotekach publicznych warunków umożliwiających swobodny i powszechny dostępu do narodowych i światowych zasobów informacyjnych, a także ochronę oraz transmisję społeczną dziedzictwa kultury i nauki.

Coraz więcej bibliotek publicznych w Polsce wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom, przełamując mocno zakorzeniony stereotyp biblioteki jako placówki zaniedbanej przestrzennie i organizacyjnie, przestarzałej w zakresie wykorzystywanych narzędzi i technologii, zachowawczej, opornej na zmiany. Egzcmplifikacją mogą tu być najnowsze projekty krajowe, które promują biblioteki publiczne w społeczeństwie, ajednocześnie wspierają finansowo i merytorycznie w osiąganiu wyznaczonych standardów. Wspomnieć warto chociażby o Programie Rozwoju Bibliotek realizowanym przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego', programie Biblioteka+ Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego realizowanym przez Instytut Książki4 oraz o programach Biblioteki z Internetem TP i Akademia Orange dla bibliotek5 Fundacji Orange.

Wyrażamy nadzieję, że również niniejsza publikacja przyczyni się do przełamania owego stereotypu, pokazując interesujące i innowacyjne przykłady działań bibliotecznych w kierunku stałego rozszerzania oferty oraz dbałości o satysfakcję użytkowników.

Tom, który oddajemy do rąk Czytelników, jest zespołowym przedsięwzięciem pracowników naukowych, profesjonalnie związanych z dydaktyką akademicką na kierunku informacja naukowa i bibliotekoznawstwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, oraz doświadczonych praktyków prowadzących biblioteki publiczne w Lublinie i na Lubelszczyźnie. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. W części teoretycznej poruszono kwestie wyzwań, jakie przed bibliotekami publicznymi stawia społeczeństwo informacji i wiedzy, roli biblioteki w walce z wykluczeniem społecznym, wdrażania idei edukacji międzykulturowej oraz potrzeb kształcenia bibliotekarzy w zakresie nowych technologii. Część empiryczna pokazuje przykłady rozwiązań praktycznych, które mogą być inspiracją dla środowiska bibliotekarzy.

Prace tę traktujemy jako głos w dyskusji na temat kondycji bibliotek publicznych w Polsce i nowych zadań nakładanych na te placówki oraz jako realizacje obowiązku przede wszystkim wobec bibliotekarzy, którzy często niesłusznie krytykowani są za zawodową bierność, apatię i nieumiejętność czy niechęć do działań aktywizujących. Mamy nadzieję, że dzięki publikacji dajemy wsparcie i świadectwo tym, którzy kształtują w sposób ostateczny biblioteczną rzeczywistość praktyków.

Z wprowadzenia

Klienci, którzy kupili Kulturotwórcze i edukacyjne funkcje … wybrali również:

Janina Ślósarczyk, Ryszard Kozik, Feliks Szlajfer - Przyroda SP  5 Tajemnice przyrody ćw cz.2 w.2013
-15%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Janina Ślósarczyk, Ryszard Kozik, Feliks Szlajfer
Wydawca: NOWA ERA
Rok wydania: 2013
Stron: 96
18.10 zł
15.38 zł
Dodaj do koszyka
Piechota Grażyna - Nieład komunikacyjny w demokracji lokalnej. Komunikowanie polityczne w budowaniu lokalnego społeczeństwa obywatelskiego
-15%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Piechota Grażyna
Wydawca: Wydawnictwo Śląsk
Rok wydania: 2011
Stron: 187
35.00 zł
29.75 zł
Dodaj do koszyka
Bogdanowicz Piotr - Interes publiczny w prawie energetycznym Unii Europejskiej
-26%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Bogdanowicz Piotr
Wydawca: C.H. BECK
Rok wydania: 2012
Stron: 337
99.00 zł
73.75 zł
Dodaj do koszyka
red. Bobrowicz Wojciech - Sztuka/Twórczość - Edukacja. Współczesne problemy edukacji estetycznej i artystycznej.
-18%
+ do schowka
KSIĄŻKA
red. Bobrowicz Wojciech
Wydawca: Oficyna Wydawnicza VERBA
Rok wydania: 2010
Stron: 319
36.75 zł
30.13 zł
Dodaj do koszyka
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Kulturotwórcze i edukacyjne funkcje bibliotek. Teoria i praktyka - red. Has-Tokarz Anita, red. Melasa Renata
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Pozostałe » Podręczniki. Ćwiczenia i zadania
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax +81 537 65 10