X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Informacja

Szanowni Państwo
Ze względu na gorący okres podręcznikowy, realizacja niektórych zamówień może ulec wydłużeniu (do czasu dostępności widocznego przy produkcie należy dodać 2-5 dni roboczych)

Za utrudnienia przepraszamy



Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter

Pokaz

164.05 zł

Rabat: 28.95 zł
Cena katalogowa: 193.00 zł
Dodaj do koszyka



Dostępne od: do 14 dni roboczych

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Metodologia, metoda i terminologia grafiki i rysunku

Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Semper
Rok wydania: 2015
Miejsce wydania: Warszawa
Stron: 504
Format: A4
Oprawa: miękka
ISBN: 9788375072907

Opis:

Metodologia, metoda i terminologia grafiki i rysunku

Czy możemy mówić o wspólnej teorii rysunku i grafiki, wspólnej metodologii i metodzie? Czemu służy i czy w ogóle jest potrzebna krytyczna teoria, a zwłaszcza krytyczna terminologia grafiki i rysunku? W ostatnich dziesięcioleciach XX w. badania nad rysunkiem i grafiką, wpisane w ogólną teorię i metodologię historii sztuki, rozwinęły się bardzo dynamicznie i podążają obecnie w dwóch głównych kierunkach. Pierwszy z nich, niezwykle rozpowszechniony, wykorzystuje przedmiotowo rysunki, a zwłaszcza ryciny, tworząc narzędzie ikonograficzne, metodę stosowaną nie tylko w historii sztuki i architektury, lecz również w historii książki, ilustracji, w archeologii czy wreszcie w samej historii (...). Drugi kierunek, znacznie ważniejszy, choć o mniejszym zasięgu, będący częścią ogólnej historii sztuki, stanowi samodzielny obszar badań dzieł na papierze, posługując się rozbudowanymi metodami (jak filigranistyka) i wieloma perspektywami badawczymi, przy czym najważniejsze światowe dokonania w tym zakresie (także w refleksji teoretycznej) powstają w wyniku współpracy kustoszy i akademików . Jest to rezultatem powrotu do ostro krytykowanej swego czasu doktryny koneserstwa (nigdy w pełni niezaniechanej), lecz również do badań materiałowych i dzieła samego w sobie, przy czym ta tendencja jest wyraźna w obecnej historii sztuki nie tylko dla dzieł na papierze. [Jolanta Talbierska]
 
Spis treści
 
Wprowadzenie
 
Tadeusz J. Żuchowski, Between Connoisseurship and Science
Jolanta Talbierska, Krytyczna teoria i terminologia rysunku i grafiki
 
Paweł Ignaczak, Teoria grafiki autorskiej i jej wpływ na twórczość malarzy‐rytowników francuskich XVIII wieku
 
Maciej Jarzewicz, Rysunek i grafika w dyskusji historyczno‐artystycznej ostatnich 40 lat
 
Joanna A.Tomicka, Nowożytna grafika europejska w badaniach ostatnich 30 lat. Zarys problematyki – kierunki, metody, postulaty
 
Katarzyna Kulpińska, Polska grafika artystyczna dwudziestolecia międzywojennego. Spór o miejsce wśród sztuk plastycznych w ówczesnej teorii i krytyce
 
Małgorzata Micuła, Między grafiką, rysunkiem a malarstwem. Monotypia w grafice nowoczesnej i współczesnej
 
Sebastian Dudzik, Twórcza autonomia powielania i odbijania. Zmiana statusu elementów procesu graficznego i wynikające z niego perturbacje w klasyfikacji i terminologii
 
Anna Żakiewicz, Grafika i rysunek dzisiaj. Zarys problematyki terminologicznej
 
Anna Manicka, Współczesny drzeworyt polski. Nowa terminologia i metodologia badań
 
Arkadiusz Wagner, Ekslibris jako dziedzina grafiki w sferze zainteresowań historii sztuki i bibliologii
 
Katarzyna Krzak‐Weiss, Wyposażenie graficzne polskich edycji modlitewnika Hortulus animae. Problemy i perspektywy badawcze
 
Maria Cubrzyńska‐Leonarczyk, Izabela Wiencek, Grafika polska w starych drukach – terra incognita? Z problemów rejestracji i opracowania
 
Kamilla Pijanowska, Polskie wydawnictwa z reprodukcjami dzieł sztuki około połowy XIX wieku – funkcje i problemy badawcze
 
Małgorzata Komza, Ilustracja jako instrument kształtowania świadomości zbiorowej w XIX wieku
 
Michał Zawada, Opłakiwanie Wita Stwosza jako symptom i otwarcie historii w kontekście teorii obrazu Georges’a Didi‐Hubermana
 
Albert Boesten‐Stengel, Hidden Lines. Creative Process and Genetic Criticism. On Drawings of Leonardo da Vinci and Filippino Lippi
 
Barbara Hryszko, A Painter as a Draughtsman. Typology and Terminology of Drawings in Academic Didactics and Artistic Practice in France in 17th Century
 
Grażyna Maria Hałasa, Reedycja – edycja. Interesujący aspekt twórczości graficznej Rembrandta
 
Agnieszka Salamon‐Radecka, Reprodukcja czy interpretacja? Kilka uwag na temat graficznych wersji dzieł Jana Matejki
 
Erik Hinterding, Investigation into Paper and Watermarks as a Research Method in Prints and Drawings
 
Peter Fuhring, Print Publishers and their Stocklists: a New Approach toward the History of Prints and Printmaking
 
Marzenna Ciechańska, Papierowe obicia ścienne – kołtryny i tapety. Rozważania o terminologii w świetle technologii wytwarzania
 
Małgorzata Biłozór‐Salwa, Podłoża inne niż papierowe w europejskiej grafice nowożytnej. Rola, funkcja i znaczenie
 
Małgorzata Maria Grąbczewska, Niebezpieczne związki dagerotypii z grafiką. Problemy badawcze z pogranicza dziedzin
 
Izabela Zając, Ilustracje fotomechaniczne vs albumy fotograficzne oraz z pocztówkami. Identyfikacja, konserwacja, terminologia
 
Magdalena Grenda, Metody reintegracji wizerunku w konserwacji i restauracji obiektów zabytkowych na podłożu papierowym. Próba klasyfikacji
 
Karolina Rajna, Grafika – narzędzie do rekonstrukcji dzieła
Renata Sulewska, Oddziaływanie wzorów graficznych na sztukę nowożytną w Rzeczypospolitej – jeszcze jedno spojrzenie
 
Krystyna Jackowska, Honorata Bartoszewska‐Butryn, Między oryginalnością a powtórzeniem. Refleksje nad graficznymi widokami Gdańska z XVI i XVII wieku
 
Agnieszka Gronek, Ryciny jako źródło nowych przedstawień w sztuce cerkiewnej pierwszej Rzeczypospolitej
 
Iwona Bińkowska, Pomiędzy wyobrażeniem a dokumentacją. Znaczenie rysunku i grafiki w badaniach nad sztuką ogrodową (na przykładach śląskich)
 
Dominik Zieliński, Grafika jako narzędzie badawcze. Pierwowzory dekoracji malarskiej pałaców w Linderhof i Herrenchiemsee
 
Maria Romanowska‐Zadrożna, Ryciny i rysunki jako przekaz ikonograficzny zaginionych dzieł sztuki. Na przykładzie dokumentacji strat wojennych w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego
 
Agnieszka Wiatrzyk, Ne farò quanti, ne potrò avere, e dei più belli...Techniki rysunkowe w rzymskich wedutach Giovanniego Antonia Dosio (1533‐1611)
 
Emilia Olechnowicz, Palladianizm i powrót do Złotego Wieku. Rysunki architektoniczne i scenograficzne Inigo Jonesa
 
Przemysław Wątroba, Kolekcjonerstwo rysunku architektonicznego w XVIII‐wiecznej Polsce na przykładzie kolekcji Stanisława Augusta. Postulaty badawcze
 
Piotr Kibort, Rysunki architektoniczne w zbiorach muzealnych i gabinetach rycin w Polsce – dzieła sztuki czy archiwalia? O teorii, metodzie i praktyce opracowania zbiorów
 
Anna Czarnocka, Zbiory graficzne Polskiego Towarzystwa Historyczno‐Literackiego / Biblioteki Polskiej w Paryżu – zbiór emigracyjny
 
Emilia Ström, Polonika w Svenska Porträttarkivet (SPA). Tradycja, funkcja i interpretacja – portrety graficzne jako przekaz ikonograficzny
 
Justyna Guze, Andrzej Dzięciołowski, Metodaczy brak metody? O współczesnym kolekcjonerstwie rysunków na przykładzie zbiorów Andrzeja S. Ciechanowieckiego i Barbary Piaseckiej‐Johnson
 
Katarzyna Gieszczyńska‐Nowacka, Rekonstrukcja zbioru graficznego Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Metody badań
 
Piotr Borusowski, Wirtualna rekonstrukcja jako metoda badań nad dawnymi kolekcjami rysunków na przykładzie albumów „Desseins originaux” z Muzeum Narodowego w Warszawie
 
Anna Kucewicz, Problemy opracowania rzeczowego dokumentów z zakresu grafiki i rysunku
 
Piotr P. Czyż, Marcin Romeyko‐Hurko, Tworzenie cyfrowego środowiska informacyjnego w gabinecie rycin
 
Spis ilustracji
Indeks nazwisk
Ilustracje kolorowe  

Klienci, którzy kupili Metodologia, metoda i terminologia grafiki … wybrali również:

red.Ausz Mariusz, red.Szabaciuk Małgorzata - Multimedia a źródła historyczne w nauczaniu i badaniach
-25%
+ do schowka
KSIĄŻKA
red.Ausz Mariusz, red.Szabaciuk Małgorzata
Wydawca: Wydawnictwo UMCS
Rok wydania: 2015
Stron: 414
37.80 zł
28.54 zł
Dodaj do koszyka
Kluszczyński Ryszard, Rode Dagmara - Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej
-15%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Kluszczyński Ryszard, Rode Dagmara
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Rok wydania: 2015
43.00 zł
36.55 zł
Dodaj do koszyka
Kaczyński Andrzej M. - Wybrane zagadnienia z matematyki stosowanej
-5%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Kaczyński Andrzej M.
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
Rok wydania: 2015
Stron: 360
49.20 zł
46.74 zł
Dodaj do koszyka
Banasik Paweł - Zamówienia dodatkowe i uzupełniające na roboty budowlane
-50%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Banasik Paweł
Wydawca: Presscom Sp. z o.o.
Rok wydania: 2014
Stron: 240
119.00 zł
59.50 zł
Dodaj do koszyka
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Metodologia, metoda i terminologia grafiki i rysunku - red.Talbierska Jolanta
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Sztuka » Malarstwo. Rysunek. Grafika
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax 81 537 65 10