X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

Gambarelli Gianfranco - Wspinaczka po profesurę. Przewodnik po karierze akademickiej - od upadków na kolana i ciosów w plecy do zaszczytów.
-22%
+ do schowka
35.00 zł
27.30 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 7.70 zł
Cena katalogowa: 35.00 zł
Dostępność: do 48h
KSIĄŻKA
Gambarelli Gianfranco
Wydawca: CeDeWu
Rok wydania: 2018
Miejsce wydania: 1058
Stron: 140
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter


Szczególnie polecamy




Córki Wawelu

Córki Wawelu
Anna Brzezińska
 
Kraków 2017


Himalaistki

Himalaistki
Mariusz Sepioło
Kraków 2017


Labirynt duchów

Labirynt duchów
Carlos Ruiz Zafon
 
Warszawa 2017


Smakoterapia

Smakoterapia
Iwona Zasuwa
 
Warszawa 2017


Wszechświat w twojej dłoni

Wszechświat w twojej dłoni
Christophe Galfard
 
Kraków 2017


Duchowe życie zwierząt

Duchowe życie zwierząt
Peter Wohlleben
 
Kraków 2017


Lem. Życie nie z tej ziemi

Lem. Życie nie z tej ziemi
Wojciech Orliński
  2017

Gombrowicz, Ja, geniusz

Gombrowicz. Ja, geniusz
Klementyna Suchanow
2017

Pokaz

23.00 zł

Rabat: 23.00 zł
Cena katalogowa: 46.00 zł
Dodaj do koszyka



Dostępne od: do 48h

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Polityka medialna Danii, Norwegii i Szwecji. Analiza porównawcza interwencji państwa w systemy telewizyjne

Wydawca: Wydawnictwo Adam Marszałek
Rok wydania: 2011
Miejsce wydania: Toruń
Stron: 338
Format: B5
ISBN: 9788362363391

Opis:

Polityka medialna Danii, Norwegii i Szwecji. Analiza porównawcza interwencji państwa w systemy telewizyjne

W książce starałem się zweryfikować dwie główne hipotezy badawcze, które związane są z chęcią uszczegółowienia założeń zaprezentowanych przez Hallina i Manciniego. Po pierwsze, zakładam, że pomiędzy reprezentującymi model północno- i środkowoeuropejski krajami nordyckimi występują różnice na płaszczyźnie roli państwa w procesie kształtowania systemu telewizyjnego. Po drugie, badania porównawcze, jakie przeprowadzam w trzecim rozdziale, pomagają zweryfikować twierdzenie, że poziom interwencji państwa w systemy telewizyjne krajów nordyckich maleje, co zbliża Danie, Norwegie i Szwecję do rozwiązań obserwowanych w modelu północnoatlantyckim.

Przyjęcie stworzonej przez Hallina i Manciniego koncepcji ułatwia zrozumienie kluczowych różnic występujących pomiędzy modelem północno- i środkowoeuropejskim i modelem liberalnym. Analizę roli państwa w Danii, Norwegii i Szwecji przeprowadzam w oparciu o wymiary polityki medialnej (kryteria: zasięgu terytorialnego, jawności i rynku medialnego) oraz syntetyczny model polityki audiowizualnej, bazujący na koncepcji }. Blumlera i M. Gurevitcha. Na podstawie zaproponowanego przez autorów podziału dokonuję rozróżnienia instrumentów polityki audiowizualnej, do których zaliczam ustawodawstwo medialne, politykę kadrową, wpływ na finanse przedsiębiorstw medialnych oraz kontrolę zawartości mediów masowych.

Analiza porównawcza, określana także jako komparatystyka, jest podstawową metodą badawczą, stosowaną w niniejszej książce. W socjologii, politologii, naukach prawnych, psychologii czy pedagogice metoda ta wykorzystywana jest najczęściej z uwzględnieniem zmiennych zależnych i niezależnych, i dokonywana jest wraz z innymi metodami pomiaru zjawisk społecznych (badania panelowe, eksperymentalne, obserwacja). Niewątpliwą zaletą metody w studiach nad systemami medialnymi jest fakt, iż zwraca ona uwagę na te aspekty systemu medialnego, które mogą być trudne do wykrycia w trakcie analizy mediów tylko w jednym kraju. Porównanie sprzyja weryfikacji hipotez na temat wzajemnych relacji pomiędzy poszczególnymi systemami, ułatwiając obserwację kluczowych podobieństw i różnic, co stanowi jeden z głównych celów pracy.

Badania porównawcze nad polityką medialną Danii, Norwegii i Szwecji prowadzone są z uwzględnieniem analizy prawno- instytucjonalnej oraz danych wtórnych, źródeł prawnych i statystyk. Analiza ustawodawstwa medialnego przebiega na podstawie zapisów w konstytucjach, prawie o konkurencji i ustawach medialnych: Ustawie o radiu i telewizji nr 338 z 11 kwietnia 2007 r. (Dania), Prawie o działalności nadawczej nr 127 z 4 grudnia 1992 r. (Norwegia), Prawie radiofonii i telewizji nr 844 z 1996 r., uwzględniającym nowelizację dokonaną w 2006 r. (Szwecja). Materiał do badań porównawczych na płaszczyźnie polityki kadrowej stanowią oficjalne dokumenty i materiały dotyczące organizacji poszczególnych departamentów, ministerstw oraz organów regulacyjnych. Sposób zarządzania telewizją publiczna badam w oparciu o prawo medialne lub statut nadawcy. Rolę państwa jako podmiotu finansującego analizuję z wykorzystaniem statystyk Nordicom oraz dostępnych na stronach internetowych nadawców zestawień ich corocznych budżetów. Podczas omawiania wpływu na finanse korzystam z odpowiednich zapisów umów koncesyjnych oraz kompetencji organów regulacyjnych, które w wybranych przypadkach zajmują się udzielaniem finansowych grantów na działalność nadawców środowiskowych. Kontrola zawartości omawiana jest w oparciu o ustawy medialne, kontrakty na usługi publiczne, statuty i umowy koncesyjne.

Badania porównawcze, prawno-instytucjonalne oraz analizy danych wtórnych, wzbogacam o metodę wywiadu z teoretykami i pracownikami mediów, z którymi miałem okazję spotkać się w trakcie realizowania trzech zagranicznych stypendiów. Celem wywiadów było uzupełnienie informacji i poszerzenie analizy o wiedzę praktyczną. Rozmowy dotyczyły najczęściej perspektyw rozwoju duńskiego, norweskiego i szwedzkiego rynku telewizyjnego oraz praktyki dziennikarskiej.

Omówieniu podstawowych założeń koncepcji Hallina i Manciniego poświęcony jest w całości rozdział, który rozpoczyna niniejszą książkę. Analiza prowadzona jest w oparciu o kryteria pozwalające wyróżnić trzy modele systemów medialnych - model śródziemnomorski, północno- i środkowoeuropejski oraz model północnoatlantycki. Specyficzne cechy systemów medialnych Danii, Norwegii i Szwecji analizuję z uwzględnieniem kategorii paralelizmu politycznego, profesjonalizacji zawodu dziennikarza, struktury rynków medialnych oraz roli państwa w procesie kształtowania systemu telewizyjnego.

Próbom wypracowania definicji polityki medialnej poświęcony jest rozdział drugi. Analiza istniejących w ramach przedmiotu koncepcji, z uwzględnieniem kategorii polityki komunikacyjnej J. van Cuilenburga j D. McQuaila, pomagaw określeniu dualizmu podejmowanych działań, związanych ze zdefiniowanym w literaturze przedmiotu podejściem inter-wencjonistycznym i działaniem zorientowanym na konkurencję. Stworzony na podstawie przyjętych kryteriów katalog wymiarów polityki medialnej pomaga w analizowaniu zjawiska na wielu różnych płaszczyznach.

Badaniom kategorii polityki medialnej w Danii, Norwegii i Szwecji poświęcony jest rozdział trzeci. Analiza porównawcza prowadzona jest w oparciu o opisane w rozdziale drugim kryteria - ustawodawstwo medialne, politykę kadrową, wpływ na nnanse przedsiębiorstw medialnych oraz kontrolę zawartości mediów masowych.

Weryfikacji hipotez służą odpowiednie fragmenty zakończenia, w których podejmuję próbę stworzenia skandynawskiego modelu polityki medialnej i wskazuję na tendencje rozwojowe systemów medialnych w trzech krajach nordyckich.

Fragment wprowadzenia

Klienci, którzy kupili Polityka medialna Danii, Norwegii i … wybrali również:

Senderska Joanna - Zdania względne w historii polszczyzny
-11%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Senderska Joanna
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego
Rok wydania: 2013
Stron: 174
20.20 zł
17.98 zł
Dodaj do koszyka
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Polityka medialna Danii, Norwegii i Szwecji. Analiza porównawcza interwencji państwa w systemy telewizyjne - red. Głowacki Michał
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Tania książka » Tania książka - 50%
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax +81 537 65 10