X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

Kodeks postępowania cywilnego. Komentarz do zmian
-8%
+ do schowka
149.00 zł
137.08 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 11.92 zł
Cena katalogowa: 149.00 zł
Dostępność: do 48h
KSIĄŻKA
Wydawca: C.H. Beck
Rok wydania: 2019
Miejsce wydania: 1
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter

Pokaz

49.00 zł

Rabat: 0.00 zł
Cena katalogowa: 49.00 zł
Dodaj do koszyka



Dostępne od: do 48h

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Polska w Unii Europejskiej. Sprawowanie prezydencji w Radzie

Wydawca: CeDeWu
Rok wydania: 2013
Miejsce wydania: Warszawa
Stron: 247
Format: B5
Oprawa: miękka
ISBN: 9788375565478

Opis:

Polska w Unii Europejskiej. Sprawowanie prezydencji w Radzie

Wstęp


W roku 2004 dziennikarz brytyjskiego „Guardiana" przestrzegał, że „Polska będzie dla Brukseli najtrudniejszym do kontroli z nowych państw członkowskich"1. Przekonywał, że wielki, dumny naród, który dopiero 15 lat temu uzyskał pełną niezależność i suwerenność, przewodnicząc rewolucjom w Europie Środkowej, nie będzie skłonny poświęcić zbyt dużo w zbyt krótkim czasie. Polska będzie zatem najtrudniejszym i najbardziej zadziornym partnerem w nowej Europie.

Dziś po blisko 10 latach członkostwa, w trakcie którego uczestniczyliśmy w wydarzeniach przełomowych dla procesu integracji europejskiej, takich jak przyjęcie Traktatu z Lizbony, rozszerzenie UE na Rumunię i Bułgarię czy kryzys finansowo-gospodarczy strefy Euro, można przewrotnie spytać - czy sprostaliśmy tym oczekiwaniom? Czy rzeczywiście w trakcie negocjacji nad kształtem nowego traktatu, a tym samym ładu instytucjonalno-prawnego UE okazaliśmy się stroną uparcie dążącą do osiągnięcia wyłącznie swoich celów? Czy w kryzysie finansowym strefy Euro, będąc jedyną „zieloną wyspą" na objętej recesją gospodarczą „czerwonej" mapie Europy, odwróciliśmy się plecami, nic dostrzegając problemów Eurogrupy? Czy wreszcie podczas negocjowania nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020 to Polska sformułowała tak swoje oczekiwania i broniła ich tak zażarcie, że unijny budżet wieloletni niemal nie zamienił się w coroczne prowizoria budżetowe? Czy przez ostatnią dekadę umacnialiśmy jedynie wizerunek twardego i nieugiętego gracza w „brukselskiej rozgrywce"?

Między zatwardziałym obstawaniem przy swoich racjach a skutecznym forsowaniem korzystnych dla siebie rozwiązań jest jednak różnica. Zacietrzewienie i upór przy stole negocjacyjnym, to nie to samo, co umiejętność perswazji i przekuwania swoich interesów w interes ogólnoeuropejski, choć efekty tych działań bywają podobne. Kolejne lata członkostwa pokazują, że Polska uczy się kultury negocjacji, kompromisu i współdecydowania. Szczególną tego typu lekcją było przewodniczenie pracom Rady w drugiej połowie 20f l r. Objęcie przez Polskę prezydencji pozwoliło dokładniej zapoznać się z zawiłościami unijnej kultury administracyjnej i poczuć w dwójnasób ciężar współodpowiedzialności za kierunek rozwoju całej UE oraz jej funkcjonowanie dzień po dniu. Pozytywne recenzje wystawiane polskiej prezydencji - zwłaszcza w instytucjach europejskich, a także przez polskie i zagraniczne ośrodki eksperckie - pozwalają snuć nadzieję, że stereotyp zacietrzewionego, upartego, egoistycznego Polaka, który raczej burzy niż buduje został poważnie nadszarpnięty.

Wydaje się bowiem, że w sensie prestiżowym i pod względem skuteczności organizacyjnej polska prezydencja była udana. Polska skutecznie wypełniała funkcję planistyczną, mediacyjną, administracyjną, koordynacyjną i reprezentacyjną prezydencji. Wpłynęła też na kształt samej formuły instytucji prezydencji, zwiększając jej pozycję w zakresie zewnętrznej reprezentacji UE. Co do realizacji wszystkich ambitnie sformułowanych priorytetów prezydencji, zdania są jednak podzielone.

Wśród osiągnięć polskiego przewodnictwa w Radzie wskazywano: rozpoczęcie negocjacji nad przyszłą perspektywą finansową UE na lata 2014-2020, zainicjowanie dyskusji na temat przyszłego kształtu Polityki Spójności, uchwalenie pakietu aktów prawnych (tzw. „sześciopaku"), wzmacniających zarządzanie gospodarcze w UE, doprowadzenie do kompromisowego porozumienia między państwami członkowskimi w sprawie budżetu UE na 2012 r., zorganizowanie II szczytu przywódców krajów Partnerstwa Wschodniego wraz z Forum Obywatelskim Partnerstwa. Z kolei po stronie niepowodzeń prezydencji najczęściej sytuowano szereg bardziej szczegółowych kwestii odnoszących się do m.in. niezadowalających efektów szczytu Partnerstwa Wschodniego, braku osiągnięć w poszerzeniu strefy Schengen i nikłej kreatywności w sprawach związanych z napływem imigrantów do UE na skutek tzw. arabskiej wiosny, niewystarczających osiągnięć w zakresie debaty na temat reformy Wspólnej Polityki Rolnej, a także braku postępów w negocjacjach z Turcją czy wyposażeniu UE w zdolność reagowania na sytuacje kryzysowe poprzez rozwój grup bojowych.

Trzeba jednak zaznaczyć, że część krytyki próbowano równocześnie łagodzić sformułowaniami, że przynajmniej niektóre z niepowodzeń polskiej prezydencji wynikają nie tyle z zaniechania czy braku skuteczności działań polskiego rządu i jego administracji, ile z negatywnego stanowiska niektórych państw członkowskich UE lub państw trzecich wobec polskich inicjatyw.

W niniejszej publikacji próbujemy przyjrzeć się działaniom polskiej prezydencji w wybranych obszarach. W pierwszej kolejności analizujemy realizację politycznych planów polskich władz w zakresie działań zewnętrznych UE, takich jak wzmocnienie programu Partnerstwa Wschodniego czy zdynamizowanie procesu rozszerzenia UE o Turcję, sytuując te zagadnienia w szerszym kontekście badań nad zbieżnością i zależnością polskiej oraz europejskiej polityk zagranicznych.

W drugiej części książki uwaga badaczy koncentruje się na analizie trzech ważnych polityk sektorowych UE: gospodarczo-finansowej, Polityki Spójności i Wspólnej Polityki Rolnej, z punktu widzenia działań realizowanych w okresie i pod przewodnictwem polskiej prezydencji. Wartością tych badań jest pokazanie programu działań polskiej prezydencji i jego realizacji przez pryzmat specyfiki funkcjonowania poszczególnych formacji Rady. Odsłaniana jest tym samym złożoność (a czasami i fragmentaryczność) europejskiej architektury instytucjonalno-prawnej.

Część trzecia książki koncentruje się na pokazaniu, z jednej strony, zakresu i form promocji Polski (poprzez kulturę i turystykę) w okresie polskiej prezydencji, z drugiej strony, zaś na ukazaniu wizerunków polskiej prezydencji, jakie dominowały w przekazach prasowych obecnych na łamach wybranych polskich dzienników i tygodników społeczno-politycznych. O ile artykuł dotyczący działań promocyjnych polskiej prezydencji pokazuje, na ile wykorzystano okres prezydencji do umocnienia pozytywnego wizerunku Polski (jej walorów kulturowych i turystycznych) w Europie, o tyle analizy prasoznawcze pozwalają odpowiedzieć na pytania czy polska opinia publiczna była informowana o działaniach polskiej prezydencji i czy wykorzystano przy tym okazję, aby przybliżyć polskiemu społeczeństwu zasady i mechanizmy funkcjonowania UE.

Należy jednak wyraźnie podkreślić, że prezydencja Polski w Radzie stanowi jedynie pretekst do pokazania sposobów funkcjonowania Polski w Unii Europejskiej, a w szczególności „bycia państwem członkowskim". Wydaje się bowiem, że ten szczególny dla Polski czas kierowania i organizowania prac Rady, kluczowej instytucji decyzyjnej w UE, pokazuje jak polski rząd i jego administracja (a w szerszym polu także środki masowego przekazu) radzą sobie w pełnoprawnym uczestnictwie w procesie integracji europejskiej. Jaką wizję Unii Europejskiej ma Polska i czy potrafi kształtować swoją, a zarazem unijną politykę? Jakich wyborów dokonuje i jakie decyzje podejmuje jako państwo członkowskie? Wreszcie w jakim stylu i z jakim skutkiem realizuje swoje zamierzenia i interesy? Aby ułatwić czytelnikom odpowiedź na te ważkie pytania, szczegółowe analizy zawarte w kolejnych częściach książki poprzedzone zostały opracowaniem będącym próbą bilansu dotychczasowego członkostwa Polski w UE. W artykule tym w syntetyczny sposób autorzy próbują pokazać zarówno historyczną drogę Polski do akcesji w UE, miejsce naszego kraju w jej systemie instytucjonalno-prawnym, efekty polityczne, gospodarcze i społeczno-kulturowe członkostwa, a także zmieniający się na przestrzeni ponad 10 ostatnich lat stosunek polskich partii politycznych i polskiego społeczeństwa do członkostwa w UE.

Niniejszą publikację kierujemy do osób zainteresowanych zagadnieniami obecności Polski w Unii Europejskiej, badaczy i ekspertów specjalizujących się w tej problematyce. Z uwagi na jej charakter porządkujący i systematyzujący polecamy ją zwłaszcza studentom europeistyki, stosunków międzynarodowych i politologii. Książka ta - z uwagi na umieszczenie w niej analiz prasoznawczych - może być także przydatna dla badaczy dyskursu publicznego, socjologów i medioznawców.

Zachęcając do lektury, chcielibyśmy podziękować księdzu dr hab. Maciejowi Bale, prof. UKSW, Prorektorowi ds. studenckich i kształcenia Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskicgo za wsparcie finansowe wydania tej książki. Po części powstała ona bowiem jako efekt projektu badawczego zatytułowanego „Sprawowanie przez Polskę prezydencji w Radzie", realizowanego pod kierunkiem dr Moniki Trój anowskiej-Strzęboszewskiej przez grupę studentów z Koła Naukowego „Opcn your Mind". Książka ta stanowi tym samym wyraz szczególnego zaangażowania studentów w prace naukowo-badawcze, których wartość potwierdza niniejsza publikacja. Niech będzie ona też zachętą dla studiujących zagadnienia dotyczące Unii Europejskiej, aby podejmowali trud badań nad jej fenomenem i sposobami obecności Polski w strukturach integracji europejskiej.

Klienci, którzy kupili Polska w Unii Europejskiej. Sprawowanie … wybrali również:

Kozikowska Monika - Trudne zadania - piszemy wypracowania klasa 3
-33%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Kozikowska Monika
Wydawca: Niko
Rok wydania: 2014
Stron: 88
14.99 zł
9.98 zł
Dodaj do koszyka
Kalinowski Rafał, Pilśniak Monika - Olimpiada o Diamentowy Indeks AGH. MATEMATYKA. Rozwiązania zadań z lat 2007/08–2017/18 (wyd. 2018)
-34%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Kalinowski Rafał, Pilśniak Monika
Wydawca: Wydawnictwo JAK
Rok wydania: 2018
Stron: 220
29.00 zł
19.08 zł
Dodaj do koszyka
Gieysztor Aleksander - Mitologia Słowian
-15%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Gieysztor Aleksander
Wydawca: wydawnictwo uniwersytetu warszawskiego
Rok wydania: 2019
Miejsce wydania: 189
Stron: 407
39.00 zł
33.15 zł
Dodaj do koszyka
Kahneman Daniel - Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym
+ do schowka
KSIĄŻKA
Kahneman Daniel
Wydawca: MEDIA RODZINA
Rok wydania: 2012
Miejsce wydania: 3
Stron: 667
49.00 zł
Dodaj do koszyka
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Polska w Unii Europejskiej. Sprawowanie prezydencji w Radzie - red.Trojanowska-Strzęboszewska Monika
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Wydawnictwa naukowe
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax +81 537 65 10