X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

VAT. Komentarz 2017
-16%
+ do schowka
349.00 zł
294.87 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 54.13 zł
Cena katalogowa: 349.00 zł
Dostępność: do 48h
KSIĄŻKA
Wydawca: C.H. BECK
Rok wydania: 2017
Miejsce wydania: 1
Stron: 1534
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter


Szczególnie polecamy




Tu byłem Tony Halik

Tu byłem. Tony Halik
Mirosław Wlekły
Warszawa 2017


Food pharmacy

Food Pharmacy
Lina Nertby Aurell, Mia Clase
Kraków 2017


Magia olewania

Magia olewania
Sara Knight
 
Warszawa 2017


Milczenie

Milczenie
Endo Shusaku
 
Kraków 2017


Wagiel

Wagiel. Jeszcze wszystko będzie możliwe
Wojciech Waglewski
 
Kraków 2017


Pani Einstein

Pani Einstein
Marie Benedict
 
Kraków 2017


Od oddechu do oddechu

Od oddechu do oddechu
Wojciech Młynarski
  Warszawa 2017

Dobranoc Auschwitz

Dobranoc Auschwitz
Aleksandra Wójcik
Maciej Zdziarski
Kraków 2017

Pokaz

15.43 zł

Rabat: 0.32 zł
Cena katalogowa: 15.75 zł
Dodaj do koszyka



Dostępne od: 24h

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Postawy młodzieży szkolnych klubów europejskich wobec społeczeństwa obywatelskie

Wydawca: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Rok wydania: 2005
Miejsce wydania: Zielona Góra
Stron: 240
Format: A5
ISBN: 8389712962

Opis:

Postawy młodzieży szkolnych klubów europejskich wobec społeczeństwa obywatelskie

fragment ze wstępu

WSTĘP
Oblicze współczesnego świata przekształca się z niespotykaną dotąd szybkością. Oprócz postępu naukowo-technicznego, jaki dokonał się w XX w. na całym świecie, wyznacznikiem zmian stały się również przekształcenia ustrojowe w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w wyniku których otworzyła się droga do tworzenia demokratycznych struktur. Dla mieszkańców tego obszaru proces ten wiąże się z jednej strony z koniecznością tworzenia nowego ładu społecznego i demokratycznego porządku, który wymaga zmiany sposobów myślenia i podejmowania odmiennych od dotychczasowych aktywności, a z drugiej ze zmianą położenia międzynarodowego, miejsca wśród innych państw regionu i w polityce światowej.
W literaturze na ogół zgodnie wyrażane są poglądy o konieczności przygotowania młodych ludzi do współuczestnictwa w dokonujących się demokratycznych przeobrażeniach i życia w wysoko rozwiniętych cywilizacjach, z ich licznymi problemami i zagrożeniami. Wynikają one z przekonania, że to właśnie młodzi ludzie, którzy niebawem wejdą w dorosłe życie, będą nadawać kształt polskiej demokracji i decydować o jej obliczu.
Dyskusje na temat kształtu szkół i sposobów urzeczywistniania przez nie zasad demokratycznych toczą się we wszystkich państwach europejskich, ale szczególnie nasilone są tam, gdzie dokonuje się transformacja ustroju politycznego i gospodarczego. Formułuje się również pytania o szerszym zakresie: czy pokolenia wyrosłe w warunkach jednego systemu politycznego, przez niego i do niego socjalizowane, są w stanie wychowywać nowe pokolenie w taki sposób, aby było ono przystosowane do warunków nowego ustroju? Czy młode pokolenie wychowywane w takich warunkach,-stanie się współtwórcą nowego systemu o całkowicie odmiennych założeniach ekonomicznych i politycznych? Na te pytania nie możemy odpowiedzieć w sposób jednoznaczny, bowiem procesy edukacyjne, jak wickszos`ć procesów społecznych, można oceniać dopiero w dłuższej perspektywie. Istotną kwestią jest jednak systematyczne rozpoznawanie stanu gotowości młodego pokolenia do wejścia w dorosłe życie w warunkach określonych przez reguły gospodarki rynkowej, w życie społeczne regulowane zasadami demokratycznymi, pluralistycznymi i liberalnymi, a w niedalekiej przyszłości - w społeczeństwo zintegrowane ze strukturami europejskimi. Stałe diagnozowanie stanu świadomości młodego pokolenia daje możliwość wnioskowania o nim jako potencjalnym czynniku dokonujących się zmian.
Kwestie zmiany ustroju i przygotowanie Polski do funkcjonowania w ramach Unii Europejskiej wiążą się ściśle z budowaniem społeczeństwa obywatelskiego. Jego kształtowanie zajmuje też wysoką pozycję w europejskich programach politycznych i edukacyjnych.
Prezentowana praca jest poświęcona powyższej problematyce, a ściślej mówiąc - roli edukacji europejskiej w kształtowaniu postaw obywatelskich młodzieży w procesie przemian ustrojowych w Polsce. Edukacja europejska odbywa się na niemalże na wszystkich poziomach kształcenia i w ramach różnych przedmiotów nauczania. Wymiar europejski realizuje się w sferze edukacyjnej np. poprzez wymianę doświadczeń edukacyjnych, programów nauczania, unijne programy edukacyjne, wzajemne uznawanie dyplomów i kwalifikacji (Kowalski, Sielatycki 1997). Realizacja wymiaru europejskiego w edukacji przebiega w różny sposób w krajach europejskich. Jest to zgodne z przyjętym przez Wspólnotę założeniem, iż poszanowanie odrębności tradycji edukacyjnych każdego kraju członkowskiego stanowi naczelną zasadę polityki wspólnotowej. "Europeizm" najczęściej wtapia się w treści przedmiotów, takich jak historia, wychowanie obywatelskie (Belgia, Luksemburg, Francja, Holandia), nauki ekonomiczne (Irlandia, Holandia), geografia (Belgia, Francja, Holandia, Hiszpania, Wielka Brytania, Irlandia) (Rabczuk 1994). Niektóre kraje wprowadzają wymiar europejski poprzez specyficzne dla siebie inicjatywy, np. Portugalia zainicjowała rozwój Szkolnych Klubów Europejskich, Hiszpania prowadzi akcję informacyjną i uwrażliwiającą na problemy ekologiczne poprzez audycję radiową, posiada też znaczną liczbę ośrodków dokumentacji europejskiej (Rabczuk 1994; Kowalski, Sielatycki 1997). Od wielu lat w sieci Internet
pojawiają się programy edukacyjne przeznaczone dla dzieci i młodzieży w różnym wieku (np. pogramy European Studies, The European Schools Project, Science Across Europę). Szczególną rolę Unia Europejska przywiązuje do nauki języków obcych oraz międzynarodowej wymiany młodzieży (program Lingua, Youth for Europę, Tempus, Gomenius, Sokrates) (Rabczuk 1994; Kowalski, Sielatycki 1997; Szymańska-Al. Samarrai, Sielatycki 1997).
Wyniki badań przedstawione w niniejszym opracowaniu są próbą uchwycenia rezultatów procesu edukacyjnego mieszczącego się w ramach tzw. europejskiego wymiaru w edukacji. Podjęty problem dotyczy kształtowania postaw obywatelskich, a obiektem badańjest młodzież zrzeszona w Szkolnych Klubach Europejskich (SKE) - stowarzyszeniu stanowiącym jedno z przedsięwzięć polityki kulturalnej Wspólnoty Europejskiej, podejmowanym w trosce o to, aby równolegle z dokonującą się integracją w płaszczyźnie ekonomiczno-politycznej w Europie, działać na rzecz integracji w sferze społeczno-kulturowej. Młodzież ta nie była jeszcze w polu zainteresowań badawczych socjologów i dlatego stanowi interesujący obiekt badań. Należy podkreślić, iż spośród różnych form edukacji europejskiej realizowanych przez Wspólnotę Europejską, SKE są jedną z bardziej akceptowanych i cenionych przez młodzież polską. Pierwsze Szkolne Kluby Europejskie powstawały w kraju już na początku lat 90. XX w. i ich rozwój charakteryzował się i nadal charakteryzuje dużą dynamiką. Obecnie ich liczbę w Polsce szacuje się na ponad 573 (www. CIE. gov. pl).
Podjęte przedsięwzięcie badawcze zostało podporządkowane poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, czy (i w jakim stopniu) Szkolne Kluby Europejskie sprzyjają kształtowaniu pozytywnych postaw wobec demokracji młodzieży w nich zrzeszonej?


SPIS TREŚCI:

WSTĘP

1. SPOŁECZEŃSTWO POLSKIE W PROCESIE DEMOKRATYCZNYCH PRZEOBRAŻEŃ
1.1. Kierunki przemian społecznych w Polsce
1.2. Konceptualizacje społeczeństwa obywatelskiego
1.3. Kształtowanie się społeczeństwa obywatelskiego w Polsce
1.4. Młodzież wobec demokracji i społeczeństwa obywatelskiego

2. DEMOKRACJA I JEJ EDUKACYJNE KONOTACJE
2.1. Socjologiczne ujęcie edukacji
2.2. Miejsce szkoły w systemie edukacji do demokracji w perspektywie teorii funkcjonalno-strukturalnej

3. PORÓWNAWCZE BADANIA POSTAW MŁODZIEŻY WOBEC SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO
3.1. Problem i uzasadnienie problemu badawczego
3.2. Stosowana aparatura pojęciowa
3.3. Metody i techniki badań
3.4. Charakterystyka badanej młodzieży i terenu badań
3.5. Sposoby analizy materiałów empirycznych

4. POZNAWCZY KOMPONENT POSTAW MŁODZIEŻY WOBEC SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO
4.1. Młodzież wobec idei demokracji

5. AFEKTYWNY KOMPONENT POSTAW MŁODZIEŻY WOBEC SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO
5.1. Ocena demokracji i wybranych przejawów życia demokratycznego
5.2. Ocena kluczowych instytucji i organizacji w Polsce
5.3. Ocena przemian demokratycznych w Polsce

6. BEHAWIORALNY KOMPONENT POSTAW MŁODZIEŻY WOBEC SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO
6.1. Działania polityczne
6.2. Miejsce polityki i problemów społecznych w świecie badanej młodzieży
6.3. Aktywność obywatelska w szkole
6.4. Organizacje, związki, stowarzyszenia

7. CECHY DEMOGRAFICZNE I SPOŁECZNE RESPONDENTÓW A POSTAWY WOBEC SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO

8. SZKOLNE KLUBY EUROPEJSKIE W KSZTAŁTOWANIU POSTAW MŁODZIEŻY WOBEC DEMOKRACJI

ZAKOŃCZENIE
ANEKS
LITERATURA

Klienci, którzy kupili Postawy młodzieży szkolnych klubów europejskich … wybrali również:

praca zbiorowa - J.angielski Repetytorium Maturalne 2015 ZP PEARSON
-15%
+ do schowka
KSIĄŻKA
praca zbiorowa
Wydawca: Pearson Longman
Rok wydania: 2014
Miejsce wydania: 1058
Stron: 304
69.90 zł
59.41 zł
Dodaj do koszyka
Psychologia rozwoju człowieka
-29%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
Rok wydania: 2014
Miejsce wydania: 189
Stron: 544
129.00 zł
91.59 zł
Dodaj do koszyka
Estes Clarissa Pinkola - Biegnąca z wilkami
-34%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Estes Clarissa Pinkola
Wydawca: Zysk i S-ka
Rok wydania: 2012
Miejsce wydania: 3
Stron: 684
49.00 zł
32.34 zł
Dodaj do koszyka
Bardach Juliusz, Leśnodorski Bogusław, Pietrzak Michał - Historia ustroju i prawa polskiego
-20%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Bardach Juliusz, Leśnodorski Bogusław, Pietrzak Michał
Wydawca: Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis
Rok wydania: 2009
Miejsce wydania: 1
Stron: 693
75.00 zł
60.00 zł
Dodaj do koszyka
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Postawy młodzieży szkolnych klubów europejskich wobec społeczeństwa obywatelskie - Roszkowska Martyna
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Nauki społeczne, humanistyczne, ekonomiczne
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax +81 537 65 10