X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

Jerzy Pieróg - Prawo zamówień publicznych. Komentarz w.14
-16%
+ do schowka
299.00 zł
249.69 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 49.31 zł
Cena katalogowa: 299.00 zł
Dostępność: do 48h
KSIĄŻKA
Jerzy Pieróg
Wydawca: C.H. BECK
Rok wydania: 2017
Miejsce wydania: 1058
Stron: 900
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter


Szczególnie polecamy




Córki Wawelu

Córki Wawelu
Anna Brzezińska
 
Kraków 2017


Himalaistki

Himalaistki
Mariusz Sepioło
Kraków 2017


Labirynt duchów

Labirynt duchów
Carlos Ruiz Zafon
 
Warszawa 2017


Smakoterapia

Smakoterapia
Iwona Zasuwa
 
Warszawa 2017


Wszechświat w twojej dłoni

Wszechświat w twojej dłoni
Christophe Galfard
 
Kraków 2017


Duchowe życie zwierząt

Duchowe życie zwierząt
Peter Wohlleben
 
Kraków 2017


Lem. Życie nie z tej ziemi

Lem. Życie nie z tej ziemi
Wojciech Orliński
  2017

Gombrowicz, Ja, geniusz

Gombrowicz. Ja, geniusz
Klementyna Suchanow
2017

Pokaz

55.42 zł

Rabat: 17.03 zł
Cena katalogowa: 72.45 zł
Produkt niedostępny

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Prawo do integralności utworu

Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA
Rok wydania: 2007
Miejsce wydania: Warszawa
Stan prawny: 31 sierpnia 2007 r.
Stron: 476
Format: A5
ISBN: 9788375264685

Opis:

Monografia jest pierwszym w polskiej literaturze prawniczej kompleksowym opracowaniem problematyki cywilnoprawnej dotyczącej prawa do integralności utworu.
Autorka podejmuje zarówno rozważania teoretycznoprawne odnoszące się do zagadnienia integralności utworu, jak i omawia na przykładach z orzecznictwa wiele problemów pojawiających się często w praktyce w związku z tak istotnymi kwestiami, jak chociażby możliwość dysponowania prawem do integralności utworu czy też zagadnienie wieczności prawa do integralności. Monografia jest pracą prawnoporównawczą, w której zostały zaprezentowane i omówione rozwiązania stosowane w innych państwach europejskich oraz na świecie.

Spis treści:



Wykaz skrótów..................................................................................................... 13
Podziękowanie...................................................................................................... 17
Wstęp....................................................................................................................... 19

Rozdział 1
Historia rozwoju prawa autorskiego i koncepcji autorskich praw osobistych ......... 21


1. Uwagi wstępne................................................................................................. 21
2. Rozwój prawa autorskiego od średniowiecza do końca XVIII w............. 21
3. Francuskie ustawodawstwo autorskie doby rewolucyjnej........................ 27
4. Niemiecka nauka prawa autorskiego w XIX w............................................ 32
4.1. Teoria prawa autorskiego jako prawa osobistego (die Theorie von Urheberrecht als Persönlichkeitsrecht).......................................... 32
4.2. Teoria prawa autorskiego jako prawa na dobrach niematerialnych (die Theorie von Urheberrecht als Immaterialgüterrecht) ....................... 36
5. Francuskie orzecznictwo w dziedzinie prawa autorskiego w XIX w ......................... 39
6. Współczesne koncepcje prawa autorskiego................................................. 44
7. Regulacja autorskich praw osobistych w poprzednio obowiązujących polskich ustawach o prawie autorskim........................... 47
8. Regulacja autorskich praw osobistych w prawie międzynarodowym ............................ 49
8.1. Konwencja berneńska.............................................................................. 49
8.2. Traktat WIPO o Prawach Autorskich..................................................... 54
8.3. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Nowojorski Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych ......................................................... 55
8.4. Dyrektywy Unii Europejskiej.................................................................. 55
8.5. The Cartagena Decision........................................................................... 56
9. Stosunek autorskiego dobra osobistego (autorskich dóbr osobistych) do dóbr osobistych powszechnego prawa cywilnego ................................ 57
10. Katalog autorskich praw osobistych w prawie polskim........................... 75

Rozdział 2
Autorskie prawa osobiste w krajach systemów common law..................... 79


1. Różnice w podejściu do autorskich praw osobistych w krajach tradycji common law i krajach tradycji systemu prawa cywilnego oraz ich przyczyny ....................................... 79
2. Autorskie prawa osobiste w Stanach Zjednoczonych................................ 87
2.1. Stany Zjednoczone a konwencja berneńska........................................ 87
2.2. Orzecznictwo amerykańskie przed uchwaleniem Visual Artists Rights Act .............. 91
2.3. Przyczyny uchwalenia pierwszej federalnej regulacji autorskich praw osobistych - Visual Artists Rights Act........................................ 95
2.4. Visual Artists Rights Act a dotychczasowe stanowe regulacje autorskich praw osobistych ................................................. 96
2.5. Treść autorskich praw osobistych wprowadzonych w Visual Artists Rights Act .......... 98
2.6. Orzecznictwo sądów amerykańskich na gruncie przepisów Visual Artists Rights Act ......................................................................... 100
3. Autorskie prawa osobiste w pozostałych krajach systemu common law .................. 104
3.1. Autorskie prawa osobiste w Wielkiej Brytanii.................................... 104
3.2. Autorskie prawa osobiste w Kanadzie................................................. 107
3.3. Autorskie prawa osobiste w Australii................................................... 112
4. Konkluzja......................................................................................................... 113

Rozdział 3
Treść prawa do integralności utworu............................................................ 115


1. Uwagi wstępne............................................................................................... 115
1.1. Istota prawa do integralności utworu.................................................. 115
1.2. Nośnik utworu a naruszenie integralności utworu.......................... 116
2. Regulacja prawa do integralności utworu w konwencji berneńskiej ................................ 120
3. Zagraniczne regulacje prawa do integralności utworu .......................... 124
3.1. Modele regulacji prawa do integralności utworu.............................. 124
3.2. Testy i mierniki stosowane do oceny zaistnienia naruszenia prawa do integralności utworu ............................................ 130
3.3. Ograniczenie prawa do integralności utworu w odniesieniu do niektórych rodzajów utworów ................................... 133
3.3.1. Utwory audiowizualne............................................................... 133
3.3.2. Programy komputerowe............................................................. 136
4. Treść prawa do integralności utworu w polskiej ustawie o prawie autorskim ............... 138
4.1. Uprawnienie twórcy do modyfikowania utworu.............................. 145
4.2. Uprawnienie twórcy do ukończenia dzieła, urzeczywistnienia swojej idei twórczej i zaprezentowania jej publiczności .................. 150
4.3. Prawo nadzoru nad sposobem korzystania z utworu; dostęp do utworu .................... 155
4.4. Rzetelne wykorzystanie utworu........................................................... 160
4.5. Zmiany w utworze spowodowane oczywistą koniecznością, którym twórca nie miałby słusznej podstawy się sprzeciwić .......... 163
4.5.1. "Następca prawny" w rozumieniu art. 49 ust. 2 pr.aut. z 1994 r. ............................. 169
4.5.2. Oczywista konieczność zmian i słuszna podstawa sprzeciwu twórcy......................... 173
4.5.3. Najczęściej wymieniane zmiany "spowodowane oczywistą koniecznością, którym twórca nie miałby słusznej podstawy się sprzeciwić"............................ 174
4.6. Krąg osób, które muszą zapoznać się z działaniem ingerującym w utwór ................ 181
4.7. Nadużycie prawa do integralności utworu........................................ 184
5. Typy naruszeń prawa do integralności utworu........................................ 184
5.1. Naruszenia bezpośrednie...................................................................... 186
5.1.1. Pominięcie elementów utworu plastycznego lub fotograficznego ............................... 186
5.1.2. Inne zniekształcenia utworu plastycznego lub fotograficznego ............................. 188
5.1.3. Dodanie elementów do utworu plastycznego lub fotograficznego .......................... 189
5.1.4. Dodanie do reprodukcji utworu elementów nieistniejących w utworze .................... 190
5.1.5. Zmiana wielkości utworu plastycznego lub fotograficznego................................... 191
5.1.6. Modyfikacja struktury lub treści utworu literackiego............ 193
5.1.7. Rozczłonkowanie utworu plastycznego na mniejsze elementy............................... 194
5.1.8. Zaprezentowanie utworu w niewłaściwej kolejności............ 196
5.1.9. Wprowadzenie skrótów do utworu muzycznego, słowno - muzycznego, audiowizualnego czy literackiego .............................................. 196
5.1.10. Zniekształcenie utworu wynikające z technicznych warunków zwielokrotniania lub rozpowszechniania ............ 200
5.1.11. Modyfikacja utworu wynikająca z przepisów o cenzurze............................. 201
5.1.12. Edycja utworów audiowizualnych (głównie filmów) w celu usunięcia z nich niepożądanych treści............ 202
5.1.13. Udźwiękowienie filmu niemego............................................... 204
5.1.14. Zmiana ścieżki dźwiękowej filmu............................................. 204
5.1.15. Przerywanie utworów audiowizualnych w celu emisji reklam.................................... 206
5.1.16. Ukazywanie na ekranie w trakcie emisji utworu audiowizualnego (głównie filmu) logo nadawcy................... 212
5.1.17. Umieszczenie na reprodukcji utworu plastycznego lub fotograficznego logo właściciela utworu........................... 213
5.1.18. Kolorowanie utworów plastycznych, fotograficznych i audiowizualnych ............. 214
5.1.19. Sporządzanie czarno - białych reprodukcji utworów barwnych............................ 220
5.1.20. Zmiana formatu utworów audiowizualnych.......................... 221
5.1.21. Upraszczanie utworów muzycznych na potrzeby tworzenia dzwonków telefonicznych ..................... 222
5.1.22. Sampling utworów muzycznych................................................ 224
5.2. Naruszenia pośrednie ........................................................................... 225
5.2.1. Zaprezentowanie utworu w niewłaściwym kontekście................................... 225
5.2.2. Wykorzystanie w reklamie utworu do tego nieprzeznaczonego......................... 232
5.2.3. Opublikowanie utworu literackiego, audiowizualnego lub muzycznego w nieodpowiedniej oprawie........................ 234
5.2.4. Opatrzenie utworu literackiego niezgodnymi z jego charakterem ilustracjami............. 234
5.2.5. Opatrzenie czytanego utworu literackiego muzyką.............. 235
5.2.6. Opatrzenie utworu literackiego przedmową.......................... 236
5.3.7. Opatrzenie utworu niewłaściwym komentarzem prowadzącym do zmiany zaprezentowanych w nim poglądów................................... 237
5.2.8. Tendencyjny wybór fragmentów utworu, prowadzący do zmiany zaprezentowanych w nim poglądów................... 238
5.2.9. Zaprezentowanie utworu na nieodpowiedniej wystawie lub w nieodpowiedni sposób ................ 240
5.2.10. Zakwalifikowanie utworu do niewłaściwej "kategorii" w tabelach wynagrodzeń ....... 242
5.2.11. Nadmierna, oszczercza krytyka utworu.................................. 242
6. Prawo do integralności utworu a prawo własności nośnika utworu................................ 245
6.1. Uwagi wstępne........................................................................................ 245
6.2. Uprawnienie autora dotyczące domagania się utrzymania dzieła w należytym stanie ....... 250
6.3. Uprawnienie właściciela do modyfikowania utworu....................... 253
6.4. Problem site-specific art - przeniesienie utworu z pierwotnego, celowo wybranego miejsca jego usytuowania................................... 271
6.5. Zniszczenie dzieła................................................................................... 277

Rozdział 4
Dysponowanie prawem do integralności utworu...................................... 288


1. Uwagi wstępne............................................................................................... 288
2. Zasada niezbywalności i niezrzekalności prawa do integralności utworu w konwencji berneńskiej i w obcych ustawodawstwach.......... 290
3. Zasada niezbywalności i niezrzekalności prawa do integralności utworu w polskim prawie autorskim....................... 299
3.1. Dopuszczalność innych czynności prawnych niestanowiących ani "zbycia", ani "zrzeczenia się" prawa do integralności utworu ........................................ 301
3.2. Dopuszczalność wyrażania przez autora zgody na wprowadzanie zmian do utworu .............................. 307
3.3. Charakter prawny i skutki prawne zgody ......................................... 310
3.4. Przedmiot zgody..................................................................................... 332
3.5. Moment udzielenia zgody..................................................................... 333
3.6. Forma udzielenia zgody......................................................................... 334
3.7. Konieczność zakomunikowania zgody .............................................. 335
3.8. Odwołalność zgody................................................................................ 335

Rozdział 5
Prawo do integralności utworu macierzystego a utwory zależne........... 337


1. Uwagi wstępne............................................................................................... 337
2. Utwory inspirowane a prawo twórcy do integralności utworu inspirującego .................... 339
3. Utwory zależne a prawo do integralności twórcy utworu macierzystego.......................... 345

Rozdział 6
Nieograniczoność w czasie prawa do integralności utworu.................... 362


1. Regulacja prawa do integralności utworu po śmierci twórcy w konwencji berneńskiej i w innych obcych ustawodawstwach........... 362
2. Regulacja prawa do integralności utworu po śmierci twórcy w polskich ustawach o prawie autorskim z 1926 i 1952 r......................... 372
3. Regulacja prawa do integralności utworu po śmierci twórcy w obecnej ustawie z 1994 r................................. 382
3.1. Konstrukcja prawa do integralności utworu po śmierci twórcy..... 382
3.2. Krąg osób uprawnionych do wystąpienia z powództwem o ochronę prawa do integralności utworu po śmierci twórcy ........ 391
3.3. Krąg osób uprawnionych do wykonywania prawa do integralności utworu po śmierci twórcy........................................ 394
3.4. "Inna wola twórcy"................................................................................. 401
3.5. Treść prawa do integralności utworu po śmierci twórcy.................. 402

Aneks ................................................................................................................... 415

1. Polskie akty prawne....................................................................................... 415


Ustawa z dnia 29 marca 1926 r. o prawie autorskiem, Dz. U. Nr 48, poz. 286 ..................................................... 415
Dekret z dnia 29 sierpnia 1945 r. - Prawo osobowe, Dz. U. Nr 40, poz. 223..................................................................................................... 417
Ustawa z dnia 18 lipca 1950 r. - Przepisy ogólne prawa cywilnego, Dz. U. Nr 34, poz. 311......................................................... 417
Ustawa z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim, Dz. U. Nr 34, poz. 234 ......................................................... 418
Ustawa z dnia 15 lutego 1962 r. o ochronie dóbr kultury, Dz. U. Nr 10, poz. 48 ........................................................................................... 419
Ustawa z dnia 31 lipca 1981 r. o kontroli publikacji i widowisk, Dz. U. Nr 20, poz. 99 ............................................................................... 419
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 .......................................................... 419
Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ..................................................... 419

2. Międzynarodowe akty prawne.................................................................... 419

Konwencja berneńska o ochronie dzieł literackich i artystycznych z 9 września 1886 r................................................................................... 421
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 10 grudnia 1948 r................. 423
Decision n 351 of the Commission of the Cartagena Agreement on the Common Provisions on Copyright and Related Rights z 17 grudnia 1993 r. - porozumienie zawarte przez kraje Związku Andyjskiego - tj. Boliwię, Kolumbię, Ekwador, Peru i Wenezuelę ................................... 423
Dyrektywa Rady Europejskiej z 14 maja 1991 r. (91/250/EEC) w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych............. 424
Dyrektywa Rady Europejskiej z 3 października 1989 r. (89/55 2/EEC), zmieniona Dyrektywą Rady i Parlamentu Europejskiego z 30 czerwca 1997 r. (97/36/EC) w sprawie koordynacji określonych przepisów prawa, ustawodawstwa lub działań administracyjnych w państwach członkowskich w zakresie emisji programów telewizyjnych - zwana Dyrektywą "O telewizji bez granic".......................................................................... 424

3. Zagraniczne akty prawne.............................................................................. 425

Niemieckie prawo autorskie, Gesetz über urheberrecht und verwandte schutzrechte z 9 września 1965 r.............................. 425
Bürgerliches Gesetzbuch z 18 sierpnia 1896 r............................................. 427
Francuski kodeks cywilny, Code civil z 21 marca 1804 r........................... 427
Francuskie prawo autorskie, Loi no 92-597 relative au code de la propriété intellectuelle z 1 lipca 1992 r....................................... 428
Berne Convention Implementation Act of 1988 ....................................... 432
Amerykańskie prawo autorskie, Tile 17 of the United States Code....... 432
CDPA, Copyright, designs and patents act z 15 listopada 1988 r............ 437
Kanadyjski Copyright Act z 1924 r............................................................... 440
Australijskie prawo autorskie, Copyright act z 27 czerwca 1968 r.......... 442
Greckie prawo autorskie, Law No. 2121/1993, Copyright, Related Rights and Cultural Matters z 3 marca 1993 r..................................... 443
Belgijskie prawo autorskie, Loi relative au droit d'auteur et aux droits voisins z 30 czerwca 1994 r.......................................................... 445
Włoskie prawo autorskie, Legge n. 633. Protezione del diritto d'autore e di altri diritti connessi al suo esercizio z 22 kwietnia 1941 r........................................ 445
Holenderskie prawo autorskie, Auteurswet z 23 września 1912 r.......... 445
Duńskie prawo autorskie, Lov om ophavsret, No 395 z 14 czerwca 1995 r.................. 448
Szwedzkie prawo autorskie, Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk z 30 grudnia 1960 r............................ 449
Luksemburskie prawo autorskie, Loi sur les droits d'auteur, les droits voisins et les bases de données z 18 kwietnia 2001 r......... 450
Portugalskie prawo autorskie, Lei n.° 45/85 Código de Direito de Autor e dos Direitos Conixos z 17 września 1985 r....................... 450
Rosyjskie prawo autorskie z 29 kwietnia 1993 r. ..................................... 452
Hiszpańskie prawo autorskie, Consolidated Text of the Law on Intellectual Property, regularizing, clarifying and harmonizing the applicable statutory provisions (approved by Royal Legislative Decree 1/1996) z 12 kwietnia 1996 r. ......................................................... 452
Fińskie prawo autorskie, Tekijänoikeuslaki No. 404 z 8 lipca 1961 r....... 454
Szwajcarskie prawo autorskie, Bundesgesetz über das Urheberrecht und verwandte Schutzrechte z 9 października 1992 r............................................................ 455
Norweskie prawo autorskie, Lov om opphavsrett til andsverk (andsverkloven) z 12 maja 1961 r. ................................... 456
Japońskie prawo autorskie, Copyright Law No 48 z 6 maja 1970 r........ 457
Austriackie prawo autorskie, Bundesgesetz BGBI 1936/111 über das Urheberrecht an Werken der Literatur und der Kunst und über verwandte Schutzrechte z 9 kwietnia 1936 r.......... 457
Kolumbijskie prawo autorskie, Ley N° 23 sobre derechos de Autor z 28 stycznia 1982 r. ........................................................ 458

Bibliografia .............................................................................. 459

Klienci, którzy kupili Prawo do integralności utworu wybrali również:

Broniewicz Witold, Kunicki Ireneusz, Marciniak Andrzej - Postępowanie cywilne w zarysie
-24%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Broniewicz Witold, Kunicki Ireneusz, Marciniak Andrzej
Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA
Rok wydania: 2016
Stron: 652
79.00 zł
60.43 zł
Dodaj do koszyka
red.Gniewek Edward, red.Machnikowski Piotr - Kodeks cywilny. Komentarz
-15%
+ do schowka
KSIĄŻKA
red.Gniewek Edward, red.Machnikowski Piotr
Wydawca: C.H. BECK
Rok wydania: 2016
Stron: 2500
349.00 zł
296.48 zł
Dodaj do koszyka
Manowska Małgorzata - Apelacja w postępowaniu cywilnym. Komentarz
-7%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Manowska Małgorzata
Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA
Rok wydania: 2015
Stron: 380
109.00 zł
101.37 zł
Dodaj do koszyka
Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Prawo o aktach stanu cywilnego
-24%
+ do schowka
KSIĄŻKA
Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA
Rok wydania: 2015
Stron: 186
12.90 zł
9.87 zł
Dodaj do koszyka
 
1
|
2
|
3
 

Recenzje i oceny

Brak recenzji!

Dodaj swoją recenzję i ocenę

Twoja ocena:

Twój podpis:
Dodaj recenzję


Znajdujesz się w dziale Książki
Aktualnie oglądasz produkt Prawo do integralności utworu - Anna M. Niżankowska
W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Prawo » Prawo cywilne
Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
tel/fax +81 537 65 10