X
Aby zapewnić najwyższy komfort użytkowania wykorzystujemy informacje przechowywane w przeglądarce internetowej. Sprawdź Politykę Prywatności.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Wartość:
Twój koszyk: Produktów (0)

Książka Tygodnia

Żukowski Przemysław Marcin - Wydział Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie w latach 1918-1939. Źródła
-15%
+ do schowka
32.00 zł
27.20 zł
Dodaj do koszyka
Rabat: 4.80 zł
Cena katalogowa: 32.00 zł
Dostępność: do 48h
KSIĄŻKA
Żukowski Przemysław Marcin
Wydawca: Księgarnia Akademicka
Rok wydania: 2017
Miejsce wydania: 1058
Stron: 514
 
Dołącz do nas na Facebboku
Nasz newsletter


Szczególnie polecamy




Tu byłem Tony Halik

Tu byłem. Tony Halik
Mirosław Wlekły
Warszawa 2017


Food pharmacy

Food Pharmacy
Lina Nertby Aurell, Mia Clase
Kraków 2017


Magia olewania

Magia olewania
Sara Knight
 
Warszawa 2017


Milczenie

Milczenie
Endo Shusaku
 
Kraków 2017


Wagiel

Wagiel. Jeszcze wszystko będzie możliwe
Wojciech Waglewski
 
Kraków 2017


Pani Einstein

Pani Einstein
Marie Benedict
 
Kraków 2017


Od oddechu do oddechu

Od oddechu do oddechu
Wojciech Młynarski
  Warszawa 2017

Dobranoc Auschwitz

Dobranoc Auschwitz
Aleksandra Wójcik
Maciej Zdziarski
Kraków 2017

Pokaz

57.96 zł

Rabat: 14.49 zł
Cena katalogowa: 72.45 zł
Produkt niedostępny

Poleć znajomym

KSIĄŻKA

Wynagrodzenie za pracę w warunkach społecznej gospodarki rynkowej

Wydawca: Wolters Kluwer Polska SA
Rok wydania: 2009
Miejsce wydania: Warszawa
Stron: 322
Format: A5
Oprawa: twarda
ISBN: 9788376016054

Opis:

Niniejsza książka stanowi efekt dyskusji i wcześniej przygotowanych tekstów na konferencję (w ramach cyklicznie organizowanych przez Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku Podlaskich Seminariów Prawa Pracy), która odbyła się w dniach 26-27 maja 2008 r. w Goniądzu. (...)

Głównym zadaniem publikacji jest zwrócenie uwagi na problemy do tej pory w ogóle niedostrzegane lub słabo dotąd opracowane, a jednocześnie ma ona zachęcić do ponownego podjęcia szerokiej dyskusji na temat istoty wynagrodzenia za pracę w warunkach społecznej gospodarki rynkowej i demokracji oraz fundamentalnych zagadnień teoretycznych i praktycznych, jakie się z tym wiążą.

Źródłem nowości w sposobach prawnej regulacji wynagrodzenia za pracę, a w konsekwencji także i w praktyce, która się na jej podstawie formuje, z jednej strony są ogólne przemiany naszego kapitalistycznego systemu gospodarowania, w tym także te, które stanowią następstwo procesów polegających na globalizacji i europeizacji gospodarki, a z drugiej strony - także to, że system ten w naszym kraju zaczął się na nowo kształtować dopiero po 1989 r., bo to między innymi oznaczało, że zmiany wprowadzane do instytucji wynagrodzenia za pracę - zwłaszcza w początkowej fazie dokonywanych przemian - musiały być z natury rzeczy istotniejsze i głębsze niż na przykład w krajach Europy Zachodniej. (...)

Większość opracowań uwzględnia te właśnie uwarunkowania i wynikające z nich modyfikacje naszego prawa wynagrodzenia za pracę (...), a część z nich zawiera rozważania nad tymi aspektami problematyki wynagrodzenia za pracę, które są niejako "neutralne" z punktu widzenia funkcjonowania społecznej gospodarki rynkowej i demokracji, bo mogą być praktykowane w różnych systemach i różnych okolicznościach.


    Ze wstępu prof. dr. hab. Waleriana Sanetry
     
     
     
     

    Słowo wstępne o uwarunkowaniach ustrojowych, gospodarczych, politycznych i wspólnotowych wynagrodzenia za pracę

    Niniejsza książka stanowi efekt dyskusji i wcześniej przygotowanych tekstów na konferencję (w ramach cyklicznie organizowanych przez Wydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku Podlaskich Seminariów Prawa Pracy), która odbyła się w dniach 26?27 maja 2008 r. w Goniądzu. Tematem konferencji tej stała się problematyka wynagrodzenia za pracę, stanowiąca stały przedmiot zainteresowania nauki prawa pracy, a jednocześnie znajdująca szczególnie ważny praktycznie wyraz w orzecznictwie sądowym, w tym zwłaszcza w orzecznictwie Sądu Najwyższego.
    W wynagrodzeniu za pracę i sposobach jego regulacji prawnej czy też ? mówiąc inaczej ? w instytucji (prawnej) wynagrodzenia za pracę występują pewne stałe, utrwalone w rozwoju historycznym elementy i związane z nimi problemy dogmatyczne oraz teoretyczne, i to takie, które często mają charakter ponadustrojowy. Niezależnie wszakże od tego nowe czasy przynoszą ? co skądinąd jest oczywiste ? różnego rodzaju zmiany w unormowaniach prawnych instytucji wynagrodzenia za pracę oraz w praktyce jej funkcjonowania, co z kolei jest źródłem nowych wątpliwości i nowych pytań oraz konieczności udzielania na nie odpowiedzi. Potrzeba udzielania odpowiedzi właśnie na te nowe pytania i towarzyszące im różnego rodzaju wyzwania badawcze i intelektualne sprawiły, że zasadniczym celem zaproponowanych przez organizatorów poszczególnych opracowań i przyjętym przez ich autorów stało się skupienie uwagi na tym, co przynosi w zakresie prawnej problematyki wynagrodzenia za pracę nowa rzeczywistość ustrojowa, gospodarcza i polityczna, zasadniczo z pominięciem tematyki znanej i dobrze już opracowanej. Stąd też niniejsza książka nie przedstawia całości prawnej problematyki wynagrodzenia za pracę i nie ma charakteru opracowania podręcznikowego ani też nie stanowi typowej monografii naukowej. Jej głównym zadaniem jest natomiast zwrócenie uwagi na problemy do tej pory w ogóle niedostrzegane lub słabo dotąd opracowane, a jednocześnie ma ona zachęcić do ponownego podjęcia szerokiej dyskusji na temat istoty wynagrodzenia za pracę w warunkach społecznej gospodarki rynkowej i demokracji oraz fundamentalnych zagadnień teoretycznych i praktycznych, jakie się z tym wiążą.
    Źródłem nowości w sposobach prawnej regulacji wynagrodzenia za pracę, a w konsekwencji także i w praktyce, która się na jej podstawie formuje, z jednej strony ogólne przemiany naszego kapitalistycznego systemu gospodarowania, w tym także te, które stanowią następstwo procesów polegających na globalizacji i europeizacji gospodarki, a z drugiej strony ? także to, że system ten w naszym kraju zaczął się na nowo kształtować dopiero po 1989 r., bo to między innymi oznaczało, że zmiany wprowadzane do instytucji wynagrodzenia za pracę ? zwłaszcza w początkowej fazie dokonywanych przemian ? musiały być z natury rzeczy istotniejsze i głębsze niż na przykład w krajach Europy Zachodniej. Innymi słowy, powodem ich wprowadzenia były konieczności i uwarunkowania wynikające z wychodzenia przez nasz kraj z systemu gospodarki nakazowo-rozdzielczej i budowania społecznej gospodarki rynkowej.
    W aspekcie sposobów normowania wynagrodzenia za pracę szczególnie istotne znaczenie miała reforma instytucji układów zbiorowych pracy w 1994 r., z którą wiązało się przekonanie, że to one właśnie ? jako autentyczny wyraz woli strony pracodawczej i pracowniczej ? będą stanowiły zasadniczy instrument kształtowania płac w naszej gospodarce. Założenie to zostało zrealizowane tylko częściowo, na co między innymi złożyło się to, że doszyło do rozproszenia naszych podmiotów gospodarczych, organizacjen pracodawców nie stały się organizacjami masowymi, a ponadto ruch związkowy pozostał organizacyjnie, ideologicznie i politycznie ruchem rozproszonym (rozbitym) i stopniowo coraz bardziej słabnącym. W tych warunkach trudno było oczekiwać, że nasz system gospodarczy będzie kształtowany w praktyce w myśl zasad społecznej gospodarki rynkowej, które ? z jednej strony ? zakładają, że zasadniczym regulatorem stosunków gospodarczych jest rynek, ale jednocześnie ? z drugiej strony ? przyjmują, że ?ekscesy? swobodnie działających mechanizmów rynkowych będą społecznie kontrolowane i ograniczane między innymi ? i głównie ? poprzez umożliwienie dialogu między partnerami społecznymi, w tym zwłaszczaprzez umożliwienie prowadzenia przez nich negocjacji w sprawach pła- Słowo wstępne o uwarunkowaniach ustrojowych, gospodarczych, politycznych i płacowych i popieranie zawierania przez nich układów zbiorowych pracy. Niewiele w tym względzie w praktyce zmieniło wprowadzenie do naszej Konstytucji (z 1997 r.) zasady społecznej gospodarki rynkowej (art. 20), choć nadania tej zasadzie charakteru normy ustrojowej nie należy nie doceniać. Zasada ta, jak również regulacja ustanowiona w art. 59 Konstytucji RP, stanowią bowiem mocną podstawę do przeciwstawiania się obserwowanej u nas w praktyce ucieczce pracodawców od regulowania wynagrodzeń pracowniczych w układach zbiorowych pracy i określaniu ich jednostronnie w regulaminach wynagrodzeń czy też rozstrzyganiu o nich wyłącznie w zawieranych umowach o pracę, co przywodzi na myśl wczesne lata kapitalizmu, o którym trudno powiedzieć, że jako system gospodarki rynkowej zawierał także elementy społeczne (tak jak się je współcześnie pojmuje). Płace w gospodarce nie powinny być poddane centralnemu planowaniu i centralnej reglamentacji, tak jak było to w gospodarce nakazowo-rozdzielczej, zwłaszcza w jej stalinowskiej wersji, jednak nie powinny być również w całości pozostawione wolnej grze rynkowej, gdzie wynagrodzenie jest narzucane pracownikowi przez pracodawcę, stanowiąc cenę za oddawaną siłę roboczą i jeden z rodzajów kosztów wytwarzania, która to cena w ogólności zależy od działania prawa popytu (zapotrzebowania na siłę roboczą) i podaży (liczby i kwalifikacji osób zatrudnionych oraz ubiegających się o zatrudnienie).
    Zależność między istniejącym systemem gospodarowania a sposobami wynagradzania pracowników jest oczywista, co ? mówiąc inaczej ? oznacza, że kształt instytucji wynagrodzenia za pracę uwarunkowany jest przez istniejące mechanizmy gospodarowania, przy czym jednocześnie instytucja ta część tych mechanizmów sama tworzy. Związki między gospodarowaniem a sposobami regulowania wynagrodzenia za pracę uwidoczniają między innymi rozważania, w których mowa jest o jego funkcjach, zwłaszcza tzw. funkcji bodźcowej, ale także funkcji alimentacyjnej. Nowy system gospodarowania po 1989 r. sprawił, że w zmieniony sposób regulowane są w tym systemie wynagrodzenia za pracę. Kierunek zmian w tym zakresie do pewnego stopnia potwierdzony został ? a w pewnej mierze również zaprogramowany na przyszłość ? w Konstytucji RP, co prowadzi do wniosku, że instytucja wynagrodzenia za pracę w obecnym jej kształcie w zasadniczy sposób zdeterminowana jest przez istniejący u nas system gospodarowania, a także przez rozwiązania ustrojowe. Wśród tych ostatnich szczególne znaczenie miały i mają nie tylko wspomniane już ogólne unormowania konstytucyjne dotyczące mechanizmów społecznej gospodarki rynkowej, ale także konkretniejsze jej rozstrzygnięcia, zwłaszcza takie jak to, które dotyczy wynagrodzenia minimalnego (w myśl art. 65 ust. 4 Konstytucji RP minimalną wysokość wynagrodzenia za pracę lub sposób ustalania tej wysokości określa ustawa), skutkiem którego było uchwalenie w 2002 r. ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
    Sposób ukształtowania mechanizmów wynagradzania za pracę jest oczywiście zdeterminowany przez politykę i polityków. W warunkach, w których gospodarka poddana jest mechanizmom rynkowym, nawet jeżeli jest to społeczna gospodarka rynkowa, z natury rzeczy wpływ polityki i polityków na tę gospodarkę, a tym samym i na płace, które w niej funkcjonują, jest w zasadniczy sposób ograniczony. Inaczej sprawa ma się natomiast tam, gdzie środki przeznaczane na wynagrodzenie za pracę dystrybuowane są poprzez budżet, a więc z wynagrodzeniem pracowników sfery publicznej. W tym obszarze politycy mają zdecydowanie więcej do powiedzenia, nie powinni jednakże mieć niczym nieskrępowanej swobody w decydowaniu o poziomie i warunkach wynagradzania pracowników zatrudnionych w sferze publicznej w ogóle oraz o wynagrodzeniach poszczególnych ich grup. Ograniczenia w tym obszarze ? co najmniej w sensie formalnym ? wynikają między innymi z ogólnych założeń, na jakich oparty jest system polityczny naszego państwa, czyli ? mówiąc inaczej ? nasza demokracja. Ujmując rzecz skrótowo, można powiedzieć na tej podstawie, że demokracja w istotny sposób warunkuje kształt instytucji wynagrodzenia za pracę, czy ? ujmując rzecz inaczej ? prawa wynagrodzenia za pracę oraz praktykę jego stosowania i przestrzegania. Wynika to między innymi z przyjętej w naszej Konstytucji zasady podziału władz jako zasady państwa demokratycznego (demokracji). Jedną z trzech władz ? obok władzy ustawodawczej i wykonawczej ? jest władza sądownicza (art. 10 Konstytucji RP), która jest władzą odrębną i niezależną od innych władz (art. 173 Konstytucji RP). Jednocześnie, mając to na względzie, w art. 178 ust. 2 Konstytucji RP postanowiono, że sędziom zapewnia się warunki pracy i wynagrodzenia odpowiadające godności urzędu oraz zakresowi ich obowiązków. Skądinąd w ostatnim okresie przepis ten stał się podstawą krytyki ustawowych, obowiązujących zasad wynagradzania sędziów i uzasadnieniem dla wysuwanych przez nich określonych roszczeń płacowych. Istnieje oczywisty związek między prawidłowym (stopniem prawidłowości) funkcjonowaniem organów i urzędów publicznych a sposobami wynagradzania pracowników zatrudnionych w sferze publicznej, a zwłaszcza wysokością otrzymywanego przez nich wynagrodzenia. Wymogiem demokracji (warunkiem prawidłowego jej funkcjonowania) jest zaś prawidłowe wykonywanie pracy przez pracowników zatrudnionych w aparacie publicznym, co oznacza, że nie tylko od przyjętych mechanizmów demokracji zależy sposób i rozmiar wynagradzania pracowników aparatu publicznego, ale zależność ta ma także niejako charakter odwrotny, w tym znaczeniu, że od ukształtowania płac tych pracowników zależy sprawność demokracji i jej losy.
    W ogólności można postawić tezę, że w ostatnich latach regulacje wynagrodzeń pracowników sektora publicznego wykazują sporą zmienność i pewną przypadkowość, a jednocześnie w zbyt dużym stopniu stanowią następstwo nie tyle prawidłowo rozpoznanych i ocenionych potrzeb, pomiaru ciężaru i zakresu wykonywanych obowiązków i zadań, ile określonego układu sił politycznych w Sejmie i politycznych rachub wyborczych. Stąd też nie wydaje się przesadny postulat większego uniezależnienia wynagrodzeń pracowników aparatu publicznego i poszczególnych ich grup od bieżącej gry politycznej, czemu w pewnej mierze może służyć podtrzymywanie i ożywianie idei, w myśl której także wynagrodzenia pracowników sfery publicznej mogą być przedmiotem negocjacji partnerów społecznych i zawieranych przez nich układów zbiorowych pracy. Wynagrodzenia pracowników aparatu publicznego wymagają też nowej refleksji teoretycznej i pogłębionej dyskusji naukowej, której brakuje od lat i która jest tym bardziej niezbędna, że w ostatnim okresie w istocie mamy do czynienia z nową rzeczywistością, wyznaczoną przez nowe mechanizmy demokracji, tylko z trudem dającej się wtłoczyć w schematy i przyzwyczajenia znane z przeszłości.
    Kierunki, rodzaje i zakres zmian wprowadzanych w ostatnich latach w przepisach normujących wynagrodzenie za pracę zdeterminowane (uwarunkowane) zostały nie tylko przez przyjęte w Konstytucji RP rozwiązania ustrojowe, kształt i charakter nowych stosunków gospodarczych oraz czynniki o charakterze politycznym (polityczny kształt ustroju państwa, zmieniający się realny układ sił politycznych), ale w dużej mierze wyznaczone zostały także przez prawo wspólnotowe i potrzebę jego implementacji po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Wprawdzie w myśl art. 137 ust. 5 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską w drodze wydawania dyrektyw wspólnotowych nie można regulować wynagrodzeń pracowników, jednak nie oznacza to, że problematyka wynagrodzenia za pracę w całości znajduje się poza zakresem zainteresowania i regulacji prawnych Wspólnoty Europejskiej (Unii Europejskiej), czego dowodem ? obok art. 141 TWE, zobowiązującego do stosowania zasady jednakowego wynagrodzenia mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę tej samej wartości ? są liczne orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości rozważającego kwestie prawne dotyczące różnych aspektów wynagrodzenia za pracę. Rolę swoistego wehikułu, za pośrednictwem którego do naszego systemu prawa pracy dociera wspólnotowa ideologia i wspólnotowy punkt widzenia na wynagrodzenie za pracę, spełniają przede wszystkim te unormowania wspólnotowe, które dotyczą zakazu dyskryminacji ? i to nie tylko z uwagi na płeć ? a także regulacje odnoszące się do problematyki ochrony wynagrodzenia za pracę w razie niewypłacalności pracodawcy. Niewątpliwie oznacza to wprowadzenie nowej jakości do regulacji wynagrodzenia za pracę oraz pojawienie się nowych zagadnień i potrzeby nowego podejścia do teoretycznej, dogmatycznej i praktycznej problematyki z tego zakresu oraz do sposobów jej badania.
    Ogólnie o ustrojowych, gospodarczych, politycznych i wspólnotowych uwarunkowaniach występujących w naszej współczesnej rzeczywistości można orzec, że są one nowe, podobnie jak nowymi są zmiany już wprowadzone i wprowadzane w dalszym ciągu do regulacji prawa wynagrodzenia za pracę pod wpływem tych uwarunkowań. Większość opracowań zamieszczonych w niniejszej książce uwzględnia ? w różnym zakresie i z różnym nasileniem ? te właśnie uwarunkowania i wynikające z nich modyfikacje naszego prawa wynagrodzenia za pracę. Usprawiedliwia to w dostatecznym ? jak sądzę ? stopniu nadanie książce tytułu: ?Wynagrodzenie za pracę w warunkach społecznej gospodarki rynkowej i demokracji?, jakkolwiek nie wszystkie zamieszczone w niej opracowania odnoszą się do społecznej gospodarki rynkowej (mam na myśli tekst o formach, systemach i wysokości wynagrodzenia za pracę w świetle ustawodawstwa Białorusi), a część z nich zawiera rozważania nad tymi aspektami problematyki wynagrodzenia za pracę, które są niejako ?neutralne? z punktu widzenia funkcjonowania społecznej gospodarki rynkowej i demokracji, bo mogą być praktykowane w różnych systemach i różnych okolicznościach (dotyczy to w szczególności opracowań traktujących o wynagrodzeniu chorobowym, bo może być ono wprowadzane niezależnie od tego, czy gospodarka jest społeczną gospodarką rynkową, a system polityczny jest systemem demokratycznym).

    Walerian Sanetra

     

    Spis treści: 


    Wykaz skrótów


    Słowo wstępne o uwarunkowaniach ustrojowych, gospodarczych, politycznych i wspólnotowych wynagrodzenia za pracę


    Walerian Sanetra
    Bodźcowa funkcja wynagrodzenia za pracę w warunkach .społecznej gospodarki rynkowej

    Ludwik Florek
    Ustalanie wynagrodzenia za pracę w gospodarce rynkowej

    Michał Seweryński
    Minimalne wynagrodzenie za pracę - wybrane zagadnienia

    Grzegorz Goździewicz
    Refleksje na temat prawa do godziwego wynagrodzenia za pracę

    Swietłana Agijewiec
    Formy, systemy i wysokość wynagrodzenia za pracę w świetle ustawodawstwa Republiki Białoruś

    Bogusław Cudowski
    Wynagrodzenie pracowników samorządowych (wybrane problemy)

    Zbigniew Hajn
    Wynagrodzenie pracowników zatrudnionych w niepełnym czasie pracy za pracę w godzinach wykraczających poza umówiony czas a zasada równego traktowania w zatrudnieniu

    Paweł Nowik
    Układowa metoda kształtowania wynagrodzenia za pracę w sferze budżetowej

    Kamila Łapińska
    Wynagrodzenie za pracę ponadwymiarową nauczycieli akademickich
    Łukasz Pisarczyk
    Wynagrodzenie czy zasiłek - w sprawie świadczeń za czas niezdolności do pracy

    Anna Napiórkowska
    Wynagrodzenie za pracę w okresie niezdolności do pracy z powodu choroby

    Iwona Sierocka
    Świadczenia z pracowniczych programów emerytalnych jako element wynagrodzenia za pracę

    Dorota Dzienisiuk
    Wynagrodzenie za pracę a wymiar świadczeń ubezpieczenia społecznego

    Jacek Skoczyński
    Wynagrodzenie za czas przestoju

    Małgorzata Kurzynoga
    Prawo pracownika do wynagrodzenia i innych świadczeń w zakładzie pracy objętym strajkiem

    Piotr Grzebyk
    Zasady ustalania jurysdykcji krajowej w sprawach o roszczenia o wynagrodzenie za pracę

    Tomasz Niedziński
    Ryzyko gospodarcze (finansowe) pracodawcy związane z wykonaniem nakazu płatniczego inspektora pracy

     

    Klienci, którzy kupili Wynagrodzenie za pracę w warunkach społecznej … wybrali również:

    Schopenhauer Artur - Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów
    -29%
    + do schowka
    KSIĄŻKA
    Schopenhauer Artur
    Wydawca: ALMA-PRESS
    Rok wydania: 2012
    Miejsce wydania: 189
    Stron: 128
    12.99 zł
    9.21 zł
    Dodaj do koszyka
    Nowak Stefan - Metodologia badań społecznych
    -29%
    + do schowka
    KSIĄŻKA
    Nowak Stefan
    Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
    Rok wydania: 2012
    Miejsce wydania: 189
    Stron: 496
    64.00 zł
    45.44 zł
    Dodaj do koszyka
    Freud Sigmund - Psychopatologia życia codziennego Marzenia senne
    -29%
    + do schowka
    KSIĄŻKA
    Freud Sigmund
    Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN
    Rok wydania: 2014
    Miejsce wydania: 189
    Stron: 408
    44.00 zł
    31.24 zł
    Dodaj do koszyka
    Davies Norman - Europa. Rozprawa historyka z historią
    -34%
    + do schowka
    KSIĄŻKA
    Davies Norman
    Wydawca: ZNAK
    Rok wydania: 2010
    Miejsce wydania: 8
    Stron: 1405
    119.90 zł
    79.72 zł
    Dodaj do koszyka
     
    1
    |
    2
    |
    3
     

    Recenzje i oceny

    Brak recenzji!

    Dodaj swoją recenzję i ocenę

    Twoja ocena:

    Twój podpis:
    Dodaj recenzję


    Znajdujesz się w dziale Książki
    Aktualnie oglądasz produkt Wynagrodzenie za pracę w warunkach społecznej gospodarki rynkowej - Red. Sanetra Walerian
    W każdej chwili moźesz przejść do innych produktów z kategorii Wydawnictwa naukowe
    Zawsze możesz przejrzeć dział Nowości lub zobaczyć, co wkrótce ukaże się w naszej księgarni internetowej, czyli przejść do działu Zapowiedzi
    tel/fax +81 537 65 10